23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Aarsleff Rail vil gafle flere driftsopgaver på jernbaner

Aarsleff Rail har netop indgået en rammeaftale med Sund & Bælt om jernbaneteknisk vedligehold for anlæggene ved Storebælt og Øresundsbanen.

Kontrakten til en anslået værdi af cirka 138 mio. kr. er ifølge adm. direktør Thomas Mollerup strategisk vigtig for Aarsleffs jernbaneselskab, som går målrettet efter flere drifts- og vedligeholdelsesopgaver.

- Det er en vigtig ordre, fordi den cementerer, at vi strategisk går efter at få flere ordrer på drift og vedligeholdelse, som giver os en større sæsonudjævning, siger Thomas Mollerup.

Han forklarer, at sæsonen for jernbaneprojekter typisk er koncentreret fra påske til efterårsferien, mens produktionen i vinterhalvåret er på et lavere niveau.

- Hvis vi sikrer nogle drifts- og vedligeholdelsesopgaver, så har vi mulighed for at bruge dem som en stødpude i forhold til det sæsonudsving, siger han.

Fireårig kontrakt
Kontrakten med Sund & Bælt dækker vedligehold af spor-, kørelednings- og sikringsanlæg, vinter- og uheldsberedskab samt logistik på anlæggene. Kontrakten er på fire år med mulighed for forlængelse fire gange af op til 12 måneder.

Det statslige selskab Sund & Bælt ejer Storebæltsforbindelsen samt den danske del af Øresundsforbindelsen og de tilknyttede jernbaneanlæg.

Ved Storebælt skal Aarsleff Rail stå for vedligehold af 25 km jernbane, samt stationerne i Korsør og Nyborg. Ved Øresund drejer det sig om baneanlægget fra hhv. Vigerslev og Københavns Hovedbanegård frem til selve Øresundsforbindelsen samt stationerne i Ørestad, Tårnby og Københavns Lufthavn i Kastrup.

Aarsleff Rail har tidligere varetaget opgaven i perioden 2012-2016, hvorefter en konkurrent overtog opgaven. Nu har Aarsleff-selskabet så genvundet kontrakten og er gået i gang med implementeringsfasen. Den 1. november overtager Aarsleff Rail formelt ansvaret for vedligeholdelse og service på Sund & Bælts jernbaneanlæg.

Thomas Mollerup fortæller, at der i implementeringsfasen bl.a. gennemføres uddannelse af de medarbejdere, der skal udføre opgaverne, hvor de eksempelvis lærer om faciliteternes tekniske indretning og adgangsveje.

- Vi vil have et konstant fokus på løbende forbedringer hen over aftaleperioden. Desuden ser vi mulighed for at udnytte digital teknologi i langt flere arbejdsprocesser, end det tidligere har været normalt indenfor vedligehold af jernbaner, siger han.

Skal vedligeholde letbaner
Aarsleff Rail har i forvejen vedligeholdelseskontrakter på letbanerne i Aarhus og Odense, flere vedligeholdelseskontrakter for Banedanmark og har netop landet opgaven med at servicere mere end 400 stationer for DSB.

Målet er, at drift- og vedligehold skal fylde en fjerdedel af omsætningen hos Aarsleff Rail, hvis toplinje i det seneste regnskabsår 2018/19 rundede 1 mia. kr.

- Der er vi ikke helt endnu, men Banedanmark planlægger at udbyde flere drifts- og vedligeholdelsesopgaver over de næste fem år, så det er selvfølgelig noget, vi følger interesseret med i og vil gå efter for at komme op på den ønskede andel, siger Thomas Mollerup.

Som tidligere beskrevet i Licitationen - Byggeriets Dagblad satser Aarsleff-koncernen også kraftigt på ekspansion af sine jernbaneaktiviteter i udlandet, ikke mindst i Norge, hvor selskabet på det seneste har vundet flere vigtige kontrakter.

For indeværende regnskabsår 2019/20 lyder forventningen dog overordnet på et lavere aktivitetsniveau end det foregående, hvilket ifølge Thomas Mollerup især skyldes, at en større ordre er blevet annulleret, ligesom enkelte ordrer er udskudt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.182|instance-web01