23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Aarsleff oplever ugers ventetid på tilladelser

Tidligere gik der måske et par dage, men nu er ventetiden på tilladelse til særtransport vokset til en til to uger.



Sådan lyder det fra afdelingsdirektør for fundering i Aarsleff, Søren Witt Andersen.



Anlægsgiganten er en af de virksomheder, som er ramt af en ny praksis på politiets tilladelseskontor i Greve, hvor vejmyndighederne i langt større omfang end tidligere høres.



En situation, som har fået en række organisationer til sammen at skrive et brev til transportminister Benny Engelbrecht (S) og justitsminister Nick Hækkerup (S), hvor de efterspørger handling. En sag, Licitationen - Byggeriets Dagblad beskrev i går.



For Aarsleff er den ændrede praksis ikke uden betydning.



- Det gør det svært for os at drive forretning på mindre opgaver af et par dages varrighed, som involverer en stor maskine, siger Søren Witt Andersen.



Den forlængede ventetid skaber stilstand og påvirker medarbejdernes produktivitet, lyder det.



Håber på ændring

Afdelingsdirektøren fremhæver, at virksomheden har en stor flåde af maskiner, som jævnligt skal flyttes.



På store opgaver er det nemmere at planlægge at skulle søge tilladelse i god tid, mens markedet på de mindre opgaver er vant til, at der kan blive ageret hurtigt, fortæller han.



Han stiller desuden spøgsmål ved værdien af tilladelserne.



- Det er ikke kæmpestore transporter, vi taler om. Det er trods alt grej, vi er vant til at flytte rundt i gaderne. Vores transportører ved godt, hvad vejene kan holde til, siger han.



Søren Witt Andersen er glad for, at der nu er sendt brev af sted til de to ministre.



- Det er helt tydeligt, at der er brug for en ændring i den måde, tingene kører på nu. Jeg håber, vi kan komme ned på svartider, som ligner dem, der var, før man ændrede praksis, siger han.



I et mailsvar lyder det fra Transport- og Boligministeriet, at man kan bekræfte at have modtaget brevet, og at man er ved at kigge på den rejste problemstilling. Derudover fremgår det, at forventningen er, at der vil blive sendt et samlet svar fra begge ministre "snarest muligt".



Bag brevet til ministrene står DI Dansk Byggeri, ATL - Transportens Arbejdsgivere, DI Transport, DTL - Danske Vognmænd og Dansk Erhverv.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172