Sort og grå asfalt udskiftes i stigende omfang med nye og grønne vejbelægningstyper på de danske veje. Hos den svenske entreprenørgigant NCC mærker man en stigende efterspørgsel på genbrugsasfalt og klimavenlige asfaltprodukter også i Danmark.
Det har medvirket til at holde hånden under NCC’s danske asfaltforretning, som efter en omstrukturering har løftet resultatet markant trods vigende omsætning i 2019.
NCC Industry A/S, som asfaltforretningen hører under, vendte forretningen fra røde tal til overskud i 2019. Omsætningen faldt ganske vist en anelse i 2019 fra 1.760 mio. kr. fra 1.778 mio. kr. året før. Men samtidig steg driftsresultatet fra minus 22 mio. kr. til plus 56 mio. kr.
- Der er for øjeblikket meget fokus på at producere bæredygtigt og klimavenligt, og jeg tror, at klimavenlige belægninger vil blive mere udbredt. Vejdirektoratet har også meget fokus på at genbruge asfalt, fortæller Susanne Frank, sektorchef i NCC Asfalt, som er en af Danmarks største asfaltproducenter.
Resultat bedre end forventet
For asfaltforretningen betød det sammen med effektiviseringer og andre tiltag, at resultatet blev bedre end forventet.
- Vi har haft et par år, hvor vi har effektiviseret vores asfaltforretning og gennemført en række justeringer for at tilpasse os markedet, hvor der stadigvæk er meget hård priskonkurrence. Det har gjort, at vi nu har en fladere og slankere organisation med et meget stort fokus på driften, siger Susanne Frank.
Som led i omstruktureringen har NCC Industry de sidste par år skåret ned i bemandingen.
Coronakrisen har ifølge regnskabet indtil videre kun haft begrænset indvirkning på NCC Industrys aktiviteter, hvoraf asfaltdelen fylder godt halvdelen på nordisk plan.
- I forbindelse med coronakrisen har vi faktisk en tilfredsstillende ordrebeholdning i Asfalt og en anelse bedre end sidste år på samme tidspunkt. Det skyldes ikke mindst, at kommunerne fik hævet anlægsloft og er godt i gang med at få indhentet noget efterslæb. Det kan vi godt mærke, siger Susanne Frank.
Der er dog fortsat kapacitet til at tage nye ordrer ind, tilføjer hun.
- Vi er tilfredse med den ordrebeholdning, vi har lige nu, som gør at vi kan holde vores asfalthold i gang. Men om det holder året ud ved vi ikke, for vi har jo ikke ordrer inde for hele året endnu, siger hun.
Udvikler klimavenlig asfalt
Mens store dele af asfaltbranchen klager over manglende aktivitet især på de statslige veje, har NCC’s asfaltmaskiner travlt - også på motorvejene. Eksempelvis er NCC underentreprenør for M.J. Eriksson på udvidelsen af den fynske motorvej.
- I år har vi produceret og udlagt en del klimavenlig asfalt på motor- og hovedveje. Vejdirektoratet har jo faktisk udbudt en del klimavenlig asfalt. Og det har været helt i overensstemmelse med vores mål om at kunne være med på markedet for klima- og miljøvenlige belægninger, siger Susanne Frank.
Hun henviser til, at NCC siden 2011 har været med til at udvikle klimavenlig asfalt sammen med Vejdirektoratet, industrien og forskere fra universitetsverdenen.
- Så vi er meget tilfredse med at kunne få så mange ordrer ind dér, siger hun og tilføjer:
- Men selvfølgelig kan vi godt mærke, at der ikke er så mange anlægsarbejder. Så jeg er da enig med resten af branchen om, at det kunne være godt med en langsigtet infrastrukturplan.
Mindre rullemodstand
Klimavenlig asfalt er lettere for dækkene at køre på, fordi belægningen giver mindre rullemodstand mellem dæk og vej. Derved bruger biler og lastbiler mindre brændstof, hvilket reducerer CO2-udledningen fra trafikken.
I sommer arbejdede NCC blandt med at udskifte den gamle asfalt med den særlige belægning på strækningen mellem Vemmelev og Korsør på Sjælland.
Før sommerferien producerede og udlagde NCC samme type klimavenlige asfalt på Herningmotorvejen og forsætter med de grønne løsninger her i september, hvor også motorvejsstrækningen i Aalborg og en strækning på E47 ved Sakskøbing bliver belagt med klimavenlig asfalt.
- Lige nu er vi i gang med en motorvej i Vesthimmerland, hvor vi fræser lige så meget asfalt af, som vi skal lægge ud. Alt affræset kører vi ind på vores fabrikker og genbruger det i asfaltproduktionen, fortæller Susanne Frank.