Orbicon vil op og blande sig med de helt store drenge i rådgiverbranchen i fremtiden.
Det skal ske gennem en mere differentieret ordreportefølje, et skarpt fokus på spidskompetencerne og via strategiske opkøb.
- På den korte bane skal vi op blandt de fire-fem største aktører herhjemme, og vi vil sætte os markant på miljø og klima. På den lange bane vil vi vækste gennem for eksempel opkøb, siger adm. direktør i Orbicon, Per Christensen, der afslår, at der er konkrete opkøb på bedding pt.
Orbicons har specialiseret sig inden for miljørådgivning og klimatilpasning, og sådan vil det også være fremadrettet. Men virksomheden skal også begynde at kigge mod andre markeder.
- Vi har indledt en strategi, hvor vi har fokus på at differentiere vores ordreportefølje, siger Per Christensen.
Konkurrence i markedet
For eksempel skal Orbicon have endnu flere anlægsaktiviteter i fremtiden.
Det sker som en konsekvens af, at canadiske WSP, som ejer Orbicon, har mange erfaringer inden for netop det område.
- Vi skal markere os mere tydeligt på bro-, tunnel og generelle anlægprojekter. Der har vi nogle kompetencer i WSP, som vi skal sætte endnu mere i spil, siger Per Christensen.
- Og så skal vi ikke slække på det grønne område. Denne grønne omstilling forventer vi forsat vil være stor i den kommende periode, og her sidder vi ret tungt, og det vil vi fastholde og sikre fremadrettet, lyder det.
Strategien skal danne grundlag for Orbicons vækstplaner. Det er nemlig godt at sikre sig på flere markeder.
Per Christensen uddyber i den forbindelse, at konkurrencen i branchen er blevet hårdere med årene.
- Jeg oplever, at især konkurrencen på det private marked spidser til, tilføjer han.
Orbicon har tidligere bevæget sig udenfor landets grænser, men efter opkøbet af WSP skal det danske rådgiverfirma nu kun koncentere sig om at vinde projekter i Danmark og på Grønland.
- Vi skal vinde flere markedsandele herhjemme, og vil vil gerne nå op i nærheden af top fire i branchen. Vi skal konkurrere med de helt store, siger Per Christensen.
Vil fordoble omsætning
Per Christensen regner også med at kunne præsentere "flotte regnskaber" i de kommende år. Men direktøren kan ikke komme forventningerne nærmere, da selskabet er børsnoteret.
- Men branchens ebidta-margin gennemsnit er 5,5 pct., og det kommer vi til at levere ind på, siger Per Christensen, der også fortæller, at virksomheden skal vokse i de kommende år.
For eksempel skal medarbejderstaben vokse, ligesom at WSP kommer til Danmark med en række ressourcer, som rådgiverfirmaet kan benytte sig af.
- Jeg synes, salget til WSP har været meget positivt både for vores medarbejdere og for vores kunder. Vi har været dygtige til at bruge vores egen ekspertisme, men vi kan også hente medarbejdere ind fra den store verden og på den måde løse opgaver for kunder, lyder det.