Hos modulfirmaet ABC Pavillioner i midtjyske Engesvang er man netop nu ved at udskifte og reducere samtlige elektriske amaturer på fabrikken. I kantinen og over vandstationen er FN’s 17 verdensmål ved at blive hængt op, og samtlige facader i bygningen er blevet efterisoleret.
Al affald bliver sorteret i ni forskellige bunker, og inden længe skal der etableres et fastbrændselsfyr på taget. På den måde kan virksomhedens overskydende brædder og konstruktionstræ bruges til at varme produktionshallerne op, og materialet slipper for turen til lossepladsen.
De grønne tiltag sker på baggrund af, at ledelsen i ABC Pavilloner, som producerer præfabrikeret modulbyggeri i træ, netop har præsenteret en klimastrategi, der skal føre til en reduktion af modulproducentens CO2-udledning med 50 pct. i 2025 sammenlignet med niveauet sidste år.
Som en del af strategien har virksomheden opsat nogle målbare indsatsområder, så virksomheden kan holdes ansvarlig for indsatsen.
- Vi kan se en yderst positiv tendens i samfundet, hvor vi forsøger at mindske vores aftryk på klimaet og værne om de ressourcer, vi har. Det er en udvikling, som vi naturligvis gerne vil bakke op om, siger Kjeld S. Facius, der er adm. direktør i ABC Pavilloner.
Selvom direktøren vurderer, at det for eksempel vil koste op mod en million kroner at etablere fastbrændselsfyret, vil det kunne betale sig på den lange bane at investere i de klimavenlige løsninger.
- Det vil give os en utrolig reduktion i energiforbruget, og det vil spare os for omkostninger og CO2, når træresterne ikke skal transporteres væk fra fabrikken og på lossepladsen, siger Kjeld S. Facius.
Vil kigge på leverandørerne
I området omkring fabrikken er der også fokus på miljøet. Her har man dyrket en 3.000 kvm stor vildeng, som skal fremme biodiversiteten i området, og så er der etableret et anlæg til at separere regnvand og spildevand.
Det har kostet modulvirksomheden omkring 700.000 kroner at etablere, men det har også allerede nu sparet virksomheden for flere oversvømmelser i produktionen.
- Vi havde et skybrud i weekenden, og normalt døjer vi med oversvømmelser, når det sker. Men anlægget sikrer, at det ikke sker, og det har jo også en stor betydning, siger Kjeld S. Facius.
Moduldirektøren fortæller videre, at strategien ligeledes skal forankres i produktionsprocessen, hvorfor materialevalg og -forbrug også skal være et indsatsområde.
Det kan komme til at betyde, at ABC Pavilloner fremadrettet skifter nogle af modulbyggerens leverandører ud.
- Vi skal kigge på energiforbruget og det miljømæssige aspekt i de ting, vi køber. Så det kan nemt komme til at betyde, at vi skifter flere af vores leverandører ud, hvis vi for eksempel slipper for en del af transporten ved at skifte, siger Kjeld S. Facius.
Parter stiller flere krav
Modulvirksomheden producerer moduler til både præfabrikation og udlejning. Og i dag genanvender ABC Pavilloner allerede over halvdelen af materialerne i udlejningsmodulerne, når de kommer retur til fabrikken.
- I gamle dage var det pinligt, at folk kunne se, at der stod nogle gamle moduler i fabrikken. Men nu værdsætter kunderne det, siger Kjeld S. Facius, der heller ikke lægger skjul på, at den grønne strategi også iværksættes som et led i ABC Pavillioners vækststrategi.
- Ved at gøre det her bliver vi mere attraktive, og det vil smitte af på top- og bundlinje. Miljømærkninger bliver mere og mere aktuelle i byggeriet, og der er flere aktører, der sætter krav til os, siger Kjeld S. Facius.
- Så hvis du vil overleve i byggebranchen, skal du med på den her bølge.