23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Femern-tunnel: Kapløb om teknisk milliardudbud er skudt i gang

Den 18 kilometer lange Femern-tunnel mellem Danmark og Tyskland bliver proppet med teknik.

Verdens længste sænketunnel skal nemlig udstyres med alt fra kørestrøm, ventilation og belysning til brandsluknings-, kontrol- og overvågningssystemer, elevatorer og afvanding til en samlet pris af mere end 5 mia. kr.

Dertil kommer en tranformatorstation i Rødbyhavn, som skal levere strøm til installationerne i tunnelen og de elektriske tog, der skal køre gennem tunnelen, når den efter planen står klar i 2029.

Femern-tunnelen bliver med andre ord lidt af en strømsluger. Derfor står energieffektivitet også højt på prioriteringslisten, når Femern A/S inden længe sender hele den tekniske entreprise på byggeriet i udbud, fortæller Stefan Konetschny, kontraktdirektør med ansvar for de elektriske og mekaniske installationer hos Femern A/S, som står bag det gigantiske byggeri.

- CO2-aftrykket har høj opmærksomhed i projektet, så vi ser også specifikt på, hvilket udstyr vi skal bruge til de elektriske installationer. Det skal være så energibesparende som muligt for at minimere strømforbruget, forklarer han og uddyber:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.219|