Den 18 kilometer lange Femern-tunnel mellem Danmark og Tyskland bliver proppet med teknik.
Verdens længste sænketunnel skal nemlig udstyres med alt fra kørestrøm, ventilation og belysning til brandsluknings-, kontrol- og overvågningssystemer, elevatorer og afvanding til en samlet pris af mere end 5 mia. kr.
Dertil kommer en tranformatorstation i Rødbyhavn, som skal levere strøm til installationerne i tunnelen og de elektriske tog, der skal køre gennem tunnelen, når den efter planen står klar i 2029.
Femern-tunnelen bliver med andre ord lidt af en strømsluger. Derfor står energieffektivitet også højt på prioriteringslisten, når Femern A/S inden længe sender hele den tekniske entreprise på byggeriet i udbud, fortæller Stefan Konetschny, kontraktdirektør med ansvar for de elektriske og mekaniske installationer hos Femern A/S, som står bag det gigantiske byggeri.
- CO2-aftrykket har høj opmærksomhed i projektet, så vi ser også specifikt på, hvilket udstyr vi skal bruge til de elektriske installationer. Det skal være så energibesparende som muligt for at minimere strømforbruget, forklarer han og uddyber: