23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Virksomheder skal være bedre til at forebygge indbrud

Byggeriets virksomheder skal blive bedre til at forebygge, at der sker indbrud i varebiler og på byggepladser.

Sådan lyder meldingen fra både Dansk Byggeri og Tekniq Arbejdsgiverne, efter at Licitationen - Byggeriets Dagblad har kunne afdække, at antallet af indbrud på landets byggepladser er steget i næsten samtlige politikredse i årets første måneder.

- Det er for nemt for tyvene at komme til at stjæle værdierne, og derfor kunne vi godt tænke os, at virksomhederne blev bedre til at forebygge, at der sker indbrud, siger Michael H. Nielsen, der er direktør i Dansk Byggeri.

Ifølge Dansk Byggeri koster indbrud på byggepladser og i varebiler organisationens medlemmer mellem 500-600 mio. kroner om året på landsplan.

- Det er mange penge, der dels belaster virksomhederne selv og de forsikringspræmier, de skal betale for at sikre sig, siger direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen.

Data skal være tilgængeligt
Tekniq Arbejdsgiverne, som repræsenterer cirka 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal, lavede i slutningen af sidste år en undersøgelse, der viste, at 56 pct. af deres medlemsvirksomheder oplevede, at byggepladserne ikke var godt nok sikret.

Derfor skal pladserne sikres bedre, men det skal ske i fællesskab.

- Vi har en oplevelse af, at vores medlemmer gør rigtig meget for at sikre deres udstyr, men de kan ikke løfte opgaven selv. Så politi og bygherre skal også hjælpe til, siger Troels Blicher Danielsen, der er adm. direktør for Tekniq Arbejdsgiverne.

En måde at forebygge indbruddene kunne ifølge Tekniq-direktøren være, at politiets data omkring indbrud på byggepladser og i varebiler bliver tilgængelig og opdateret dagligt eller ugentligt, så man gennem det kan forudse, hvor der kommer et indbrud næste gang.

- Vi savner, at data bliver stillet til rådighed som åbne og offentlige data, så vi kan bygge datamodeller. Hvis man kan få det her data, kan vi eller andre bygge datamodeller, der kan sige, hvad sandsynligheden er for, at der kommer et indbrud næste gang. På den måde kan vi gennem åbne og offentlige data være med til at forebygge det her, siger han.

Stod ikke i kø
For et par år siden udrullede Dansk Byggeri en kampagne under navnet "Stop tyven".

Dengang var hensigten, at virksomheden skulle blive gjort opmærksomme på, hvilke tiltag man her og nu kan foretage for at mindske sandsynligheden for indbrud. Men det har vist sig ikke at være nok.

- Da vi kørte den kampagne, oplevede vi ikke, at medlemmerne stod i kø i forhold til for eksempel at montere det gps-udstyr, som vi foreslog, siger Michael H. Nielsen, der godt kan forstå, at virksomhederne ofte føler, at kampen er meget ulige, da tyverierne ofte er avanceret og organiseret.

- Men branchen er nødt til at gøre sig nogle overvejelser.

Michael H. Nielsen anerkender, at det er svært at komme problemet helt til livs, men at kampen skal tages op.

- Det handler om at gøre det umiddelbart svært. Selvom du installerer en tyverialarm i dit hus, kan du jo stadig risikere at få indbrud. Men der er nok en chance for, at de vælger din nabo i stedet, som ikke har alarm, lyder det.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|