LICITATIONEN MENER: Rødt korstog mod bilerne fortsætter
Senest viser en ny trafikanalyse fra Københavns Kommune, at vejen til flere byrum frem for bilrum er blevet kortere. En analyse der falder lige ned i teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsens (EL) turban. For hun er ikke bleg for at indrømme, at analysen i hendes øjne viser, at det kan lade sig gøre at lukke for biltrafik - selv på store og vigtige veje.
Der er selvfølgelig gode grunde til at begrænse bilerne i det indre København. Ud fra et miljømæssigt synspunkt er det fornuftigt, men det må heller ikke kamme over.
Ind imellem er det som om, at den røde fløj på Københavns Rådhus lever i en osteklokke og glemmer, at der faktisk er familier i København, som er afhængig af en bil - og dermed også en parkeringsplads. Ligesom tusindvis af håndværkere hver dag kører ind og ud af det indre København for at servicere deres kunder. De kan jo ikke efterlade deres biler ved byporten og så tage toget ind.
En storby som København skal selvfølgelig følge med udviklingen. Og de sidste mange år har ikke mindst sat København i front som en af verdens bedste cykelbyer. Men der skal være plads til bilerne også, og de to ting burde ikke udelukke hinanden. Det hører nemlig også med til en storby.
Artiklen er en del af temaet Lederen.