Bygningsstyrelsen har gennemført en evaluering efter udbuddet af den første af tre store bølge af statens facility management opgaver.
Her konkluderes det blandt andet, at der er opnået "betydelige økonomiske effektiviseringer", mens der er noget at hente på kunde- og brugertilfredsheden.
Ifølge evalueringen er der tale om besparelse på cirka 24 pct. i første kvartal 2020.
Det svarer til cirka 18 mio. kr. i kvartalet, oplyser Emil Blomqvist Lund, der er kontorchef i Center for Facility Management under Bygningsstyrelsen.
- Det, synes vi, er en flot effektivisering, siger han.
Han anerkender samtidigt - ligesom evalueringen -, at der er noget at arbejde med og fremhæver i den forbindelse, at der er tale om et stort forandringsprojekt, og at det derfor ikke er uventet, at der kan være indkøringsudfordringer.
Forbedringsmulighederne omfatter ifølge evalueringen blandt andet tilpasning af arbejdsprocesser og at få indkørt medarbejdere hos såvel Bygningsstyrelsen som den vindende aktør ISS Facility Services A/S fuldt ud i deres nye roller.