23948sdkhjf

40 år med høj rejsning

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vejlefjordbroen, der er Vejles vigtigste vartegn, runder et skarpt hjørne

I morgen, onsdag 1. juli har Vejle en helt særlig fødselar; Det er Vejlefjordbroen, der runder de 40 år. Broen blev etableret for at aflaste presset på hovedvej A10 gennem Vejle - som følge af den generelt voksende biltrafik i Danmark i 1960’erne og 1970’erne.

Vejdirektoratet var bygherre på projektet, mens Cowi stod for projektering og tilsyn for bygherren. Tidligere tegnestue Hvidt & Mølgaard var arkitekter på projektet, og endelig stod Vejlefjordskonsortiet (Monberg & Thorsen, Jespersen & Søn og Dyckerhoff & Widmann) for opførelsen.

Broen i tal

Indviet 1. juli 1980, dog taget i brug en uge før

Del af den østjyske motorvej og Europæiske E45

Totallængde : 1.710 meter, som gjorde den til Danmarks næst længste bro ved opførslen

Spændvidder mellem buerne : 110 meter

Højde over vandoverfladen: 40 meter

Bredde på kørebane : 26,6 meter. De oprindelige to kørebaner (plus nødspor) i hver retning er siden udvidet til tre spor hver vej. Det har været diskuteret at udbygge broen med yderlige to spor, men løsningen er dyr.

Pris : 317 mio. kr.

- Vejlefjordbroen har sikret Vejle som et attraktivt bosætningsområde, da borgerne har nem adgang til god infrastruktur, som vel at mærke ikke krydser byen, forklarer Svend Aage Christensen, Cowis regionsdirektør i region Sydjylland, som fra sin plads på Vejlekontoret kan nyde synet af den broen.

Vejen til internationele broer
Hos Anton Petersen, tidligere senior vice president for Cowis brodivision og nu formand for Cowi fonden, har Vejlefjordbroen en særlig plads i hjertet:

- Jeg startede som ung ingeniør med projektering af netop Vejlefjordsbroen i 1975, og jeg brugte fem år af mit professionelle arbejdsliv på projektet. Set i bakspejlet er der ingen tvivl om, at Vejlefjordbroen var et vigtigt skridt på vejen i forhold til at give Cowi de kompetencer, der betød, at vi kunne vinde store broprojekter internationalt.

Han forklarer om den ingeniørmæssige udfordring med Vejlefjordbroen:

- Man skulle på én gang bygge højt og langt. Det var ambitionen at skabe en visuelt flot bro, som dels passede æstetisk ind i Vejlefjordens tunneldal, dels fyldte mindst muligt i landskabet. Det kan ses i broens detaljer. Den flugter med skrænterne på hver side af fjorden, så den kommer til at fremstå som "en streg i luften", selvom det havde været billigere at bygge den lavere. Ligeledes fik bropillerne et rektangulært tværsnit, hvor det er den tynde side, der vender udad.
Kaptain

Tekniske specifikationer

Vejlefjordbroen er en særlig type bjælkebro; en såkaldt cantileverbro. Det vil sige, at bygningen af broen skete i fri frembygning ud fra bropillerne uden brug af stilladser. Det var den første multifagsbro i Danmark, der blev bygget på denne måde.

Broens overdel støbt på stedet i forspændt beton, i såkaldte frembygningsvogne. Under den fri frembygning blev de udkragede brodragere stabiliseret af en overliggende, cirka 140 m lang, stabiliseringsdrager i stål.

Broen er funderet på vanskeligt underlag. Bunden af fjorden består af et tykt lag dynd og især syd-skrænten af fjorden var ustabil. Hver fjordpille blev funderet på cirka 135 rammede betonpæle på 0,4 x 0,5 kvm, som varierede mellem 30 og 40 meter i længden. På den ustabile skrænt blev bropillerne funderet på nedborede pæle, med en diameter på to meter, og yderligere sikret med en væg i spunsjern rundt om pillen, hvor mellemrummet blev fyldt med jord. Dét kunne aflaste et tryk på pillen, hvis skrænten bevægede sig.
Fakta: Cowi

Mere om: vejlefjordbroen
Hold dig opdateret med Licitationen

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

Byggerijob

Forsiden lige nu

Danmarks første bæredygtige trælast overgår egne forventninger

BIG tjente store penge i 2019

Østjysk entreprenør vinder idrætscenter til 54 millioner

Pihl & Søn afleverer 112 nye lyngbyske hotelværelser

C. F. Møller og Rambøll vinder stor campus-opgave i Norge

Nyhedsbrev

35.004 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Online Avis Arkiv

Produktiviteten i byggeriet har været faldende siden 70’erne

Et team af forskere fra Aarhus Universitet har for første gang nogensinde koblet 40 års produktivitetsdata i byggeriet med det faktisk udførte arbejde

MgO-plader udskiftes nu på sygehus efter årelang strid

AAB udbyder fireårig partnerskabsaftale om træbyggeri

Mangor & Nagel overtager landskabsarkitekt

Fsb skal bygge yderligere 80 ældreboliger på Amager

Pensionsselskab køber nyopført boligejendom i Aarhus

Beboelsesejendom på 28 etager på vej i Aarhus

Debat
Digitale arbejdsgange er ikke varm luft

Nye regler: Betonvirksomheder kan spare 100 mio. kroner om året

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Plus

Efter strategiskifte: Sjællandsk installatør voksede sig større under corona

SIF Gruppen lagde sin strategi om over natten, da coronavirussen ramte landet

Aarsleff-topchef forlader posten

Millionstrid kan forsinke sygehusbyggeri

Uddannelsesinstitution udskriver konkurrence om omdannelse af torv

DTU inviterer kreative teams af arkitekter, landskabsarkitekter, ingeniører og andre til at forme fremtidens Kemitorv på Lyngby Campus

Første spadestik taget til ny Sønderborg-bydel

Plus

Rekordmange unge vil være arkitekter

Lene Espersen kommer med sine bud på, hvorfor 1.224 personer har sat kryds ved arkitektfaget i år

Tekniq Arbejdsgiverne: Lærlingepakke virker

STB Byg skal bygge 88 ungdomsboliger i Valby

Rambøll er valgt som hovedrådgiver på nedrivning af Storstrømsbroen

Coop vil bygge ny bydel vest for København til flere milliarder

Plus

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Plus

Ugens konkurser - uge 27

Klar til ferie og nye oplevelser i Danmark

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Navnenyt: Ny topmand i stilladsfirma

Plus

Betongigant runder to milliarder og styrker markedspositionen

Plus

Byggeentreprenører
Byggeriet har udsigt til en hård landing

Plus

Byggeentreprenører
Glostrup-entreprenør: Ordrebogen ser ganske fornuftig ud

Plus

Sådan skal 2.500 beboere smides ud af Vollsmose

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Drift af elforsyningsanlæg

Hvad koster en kran til lageret eller produktionen?

Ledende dansk virksomhed overtager Drytech ApS

Medbringertruck med super-reach

Kursusnyhed: Bliv certificeret VE-installatør i varmepumper

Simpelt, men spækket med teknologi

Skal du bygge en træterrasse?

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Består din virksomhed af bodybuildere til løft af tønder?

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Starks hovedkontor frisket op og imprægneret

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Aircold Komfortkøling - Opnå et behageligt indeklima!

Vælg trægulve til dit byggeri og opnå DGNB-point

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

Pettinaroli brugsvandsfordelerrør CC50 - ideel til isolering

Svejsning og smede arbejde = H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Fantastisk flot opbygning med finesser

LED strip i super kvalitet til byggepladser

Special container løsning til souvenirbutik på Grønland

Send til en kollega

0.187