23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Beboere beretter om byggesjusk i millionrenovering

Ulovligt el og genbrug af gammel isolering med ekskrementer fra rotter, er blandt eksempler på det, flere beboere betegner som byggesjusk på en renovering af mere end 160 boliger i Lejerbos Dammene afdeling 94-0 i Brøndby.

Anker Hansen & Co. A/S har været hovedentreprenør på projektet. En kontrakt, som ifølge Lejerbo beløber sig til 138 mio. kr.

Virksomheden er gået konkurs, men der mangler ifølge beboerne fortsat udbedring af fejl og mangler i projektet.

Beboerne frygter yderligere huslejestigninger og peger på, at renoveringen ikke har afhjulpet de udfordringer, som var årsag til, projektet blev sat i gang; nemlig skimmelsvamp og rotter.

De kritiserer blandt andre Lejerbo for ikke at have levet op til tilsynspligten og fortæller, at der fra beboersiden er oprettet en LLO-afdeling et halvt år inde i renoveringen.

- Vi kunne allerede her se, at det begyndte at kokse, siger Johnny Jespersen.

Licitationen - Byggerierts Dagblad har mødt ham og beboerne Karin Løvbo og Susanne Hulkvist.

De mener, at arbejderne burde være stoppet, indtil fejl og mangler på de første blokke var færdige.

- Vi er som beboere taget som gidsler i det her, siger Johnny Jespersen.

Beslutningen om renoveringen blev ifølge de tre truffet i 2014, og selve arbejdet gik i gang i juni 2016.

De beretter desuden om alt fra tag, som skulle omlægges flere gange, til afføring i haver fra håndværkere og genvexanlæg (indeklimaanlæg, red.), som ikke fungerer, og som har ført til næseblod blandt flere beboere, der derfor har slukket for det i deres hjem.

Bekræfter fejl og mangler
Hos Lejerbo fremhæver man, at byggesjusk er en alvorlig anklage. Det bekræftes, at der har været fejl og mangler "som altid ved komplicerede renoveringsopgaver".

Det påpeges, at der har været tale om en "overordentlig gennemgribende" renovering, som i virkeligheden kun har efterladt dele af klimaskærmen intakt. Og det oplyses, at der er en plan for udbedringen, som følges uden forsinkelser.

- Vi regner med, at de sidste fejl og mangler i boligerne vil blive udbedret i løbet af sommeren, skriver udviklingschef Esben Nielsen fra Lejerbo i et mailsvar.

Den almene administrationsorganisation beskriver, at mange individuelle hensyn til beboerne har bidraget til kompleksiteten, og at det har været en udfordring, at byggeriet ikke i alle tilfælde er udført som oprindeligt beskrevet eller forventet.

Om de konkrete udfordringer, beboerne nævner, lyder det blandt andet, at der efter renoveringen har været enkelte eksempler på skimmelsvamp i enkelte boliger.

- Når dette er konstateret, så har vi rekvireret specialister, der har undersøgt forholdene og i alle tilfælde har konklusionen været "forkert brug af boligen" eller "manglende udluftning", skriver Esben Nielsen.

- Det overrasker mig ikke, at det er det svar, de kommer med. Det er den nemmeste måde at tørre det her af på, siger Johnny Jespersen.

Ked af utilfredshed
Esben Nielsen beskriver videre, at der har været problemer med leverandørens indstilling af genvexanlæggene, som er ved at blive rettet, og at Lejerbo ikke tidligere hørt har om afføring fra håndværkere i haverne, ligesom de heller ikke har kendskab til, at gammel isolering skulle være genanvendt.

Til kritikken om, at arbejder ikke blev indstillet indtil, de første fejl og mangler var udbedret, skriver han:

- Man kan godt have det synspunkt, at arbejderne burde have været indstillet indtil alle fejl og mangler på den første stok var afhjulpet, men det er nu en gang ikke den måde, man tilrettelægger store renoveringsarbejder i beboede områder på. Og det var heller ikke det valg, man traf ved planlægningen af denne renovering.

Beboerne kritiserer desuden, at arbejdet er sket med udenlandske håndværkere, selvom de skulle være lovet, at det ikke ville være tilfældet.

- Vi kan ikke stille krav til nationaliteten på de arbejdere, som en entreprenør, der i konkurrence vinder en opgave, ansætter, skriver Esben Nielsen.

Han afviser, at Lejerbo på tidspunktet for indgåelse af aftalen med Anker Hansen skulle have uafklarede uoverensstemmelser med firmaet, hvilket beboerne ellers kommer ind på.

Derudover afviser han kritikken om, at Lejerbo ikke skulle have levet op til sin tilsynspligt.

- Det kan vi ikke genkende. Udover vores egen projektleder, har vi haft en bygherrerådgiver koblet på projektet med mange års erfaring med håndtering af netop denne type sager, skriver han.

Har I udvist rettidig omhu i renoveringen og over for Anker Hansen?
- Ja, det har vi. Der vil altid i sager, der er så store og komplekse som denne opstå ikke forudsete problemstillinger, som kræver, at der træffes en beslutning meget hurtigt. Men det er vores opfattelse, at renoveringen er gennemført med et godt resultat - og at der i dag står gode og sunde boliger i afdelingen, lyder det.

Esben Nielsen oplyser videre, at de er kede af, at ikke alle beboere er glade for de renoverede boliger.

Vedrørende regningen for udbedringen af fejl og mangler, oplyser han:

- Vi har både tilbagehold og garantier, som sikrer, at fejl og mangler bliver udbedret. Mangler i skønserklæringen er prissat af vores rådgiver, og et tilsvarende beløb er tilbageholdt overfor Anker Hansen i forbindelse med vore udbetalinger. Vi har verserende voldgiftssager med konkursboet, men kender endnu ikke kurators stilling til disse sager.

Erik Bech-Pedersen, adm. direktør i Anker Hansen, bekræfter, at der er en verserende voldgiftssag med Lejerbo.

Han ønsker ikke at kommentere yderligere for nuværende udover, at kommentarer fra beboere er noget, Lejerbo håndterer internt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web03