23948sdkhjf

Elektrisk minilæsser på arbejde i Silkeborg

Lydsvagt og CO₂-venligt. Det er kodeordene for den nye Giant elektricificerede minilæsser, som allerede er kommet på arbejde i Silkeborgs gader, der er under renovering

Den nye elektriske Giant minilæsser G2200E tager sit fremspring i Danmark, og flere maskiner er allerede sendt til slutbrugerne. Det gælder også hos Buus Anlægsgartner A/S, der som noget nyt har købt en elektrisk Giant minilæsser. Modellen er en G2200E X-TRA der er velegnet til ekstremt tunge løft. Den elektriske udgave er velegnet til byrummet, som også i dette tilfælde hvor der udføres læsseopgaver i "Danmarks Grønneste Gågade" i Silkeborg. Maskinen er ifølge en pressemeddelelse leveret af Giant forhandleren Lyngfeldt A/S.

2200 som er maskinens egenvægt i kilo, og E for elektrisk. Modellen findes i to udgaver, en standard og X-tra-model.

Maskinen er udstyret med et 48 Volts lithium-ion batteri, placeret hvor motoren traditionelt sidder på en Giant minilæsser. Læsseren har to separate elektriske motorer, en 6.5 kW til drift af maskinen, samt en 11.5 kW for hydraulikken.

Den elektriske minilæsser kombinerer to vigtige elementer i en knækstyret minilæsser. Lydsvag drift og ingen CO2-udledning. Disse to elementer er fordelagtige ved læsseopgaver i byrum samt inden døre. Netop læssearbejdet i byrummet, har Buus Anlægsgartner taget til sig. De arbejder blandt andet i gågaden i Silkeborg.

Buus anlægsgartner rider på den grønne bølge, og gør sig i forvejen meget i eldrevne maskiner.

Blandt de første
Virksomheden har som nogen af de første investeret i en elektrisk Giant minilæsser. Virksomheden ejer i forvejen seks el-biler der på hver deres måde bidrager til den grønne energi. Bilerne har monteret solpaneler på tagene, der leverer strøm til det meste af håndværkernes værktøj. Udover at have en elektrisk minilæsser, ser Buus nu også nærmere på en elektrisk gravemaskine.

To modeller – tre batteripakker

G2200E og G2200E X-TRA fås med tre batteristørrelser; 250, 375 eller 500 Ah. En opladning giver arbejde under normale forhold i 4, 6 eller 8 timer. Maskinerne er udstyret med en indbygget oplader på 40 eller 60 Ampere som kan tilsluttes til 230 Volts strømforsyning. Det er muligt gennem displayet at justere opladningsprocessen, så den tilpasses strømforsyningen på 230 volt med enten 10 eller 16 Ampere sikringer. Ekstern ladestation er muligt som tilvalg. Disse er tilgængelige i størrelser fra 150 til 300 Ampere, og kan oplade batteriet til 50 pct. på 30 minutter. Lithium-ion batterierne holder op til 3 gange længere end andre konventionelle batterier, og vinder på flere parametre som ydeevne, hurtig opladning, og minimal på vedligeholdelse.

G2200E-modellen er med en løftehøjde på 2.85 meter og en løftekapacitet på 1.650 kg. velegnet til læsseopgaver i højden. G2200E X-TRA er med en løftehøjde på 2.45 meter og en løftekapacitet på 2.200 kg. udviklet til ekstremt tungt arbejde specielt inden for entreprenør og byggesektoren.

- Vi startede i det små med vores batteri- og dieseldrevne maskiner. I dag har vi fuldt elektrisk program på håndmaskinerne, og skifter flere af vores større entreprenørmaskiner ud til elektriske udgaver, siger Michael Niemann, salgskonsulent og afdelingsleder hos Buus Anlægsgartner.

Firmaet anlægger "Danmarks Grønneste Gågade" i Silkeborg, og til opgaven bruges den elektriske Giant minilæsser med 250 Ah batteri. Det er her en fordel at bruge den elektriske maskine, så ikke de forbipasserende på gågaden udsættes for dieselos. Maskinen er også udstyret med det rette LED-trafiklys. Også LED-baklys, så folk omkring maskinen kan se, hvilken retning maskinen kører. Det er ligeledes vigtigt ikke at have en dieselmotor kørende med støjgener eller uren luft, for de mennesker der bor i lejlighederne tæt ved byggepladsen. Arbejdsdagen kan for Buus således påbegyndes tidligere uden støjgener for omgivelserne.

- Vi ser en stor økonomisk gevinst ved at køre el. Vigtigt er også arbejdsmiljøet for medarbejderne. Både de krav vi stiller til et sundt arbejdsmiljø som virksomhed, men i lige så høj grad kravene fra medarbejderne. De ser også en fordel i ikke at arbejde blandt støj og uren luft, siger Michael Niemann

Holder en dag
Når Buus bruger deres G2200E X-TRA med 250 Ampere batteri i forbindelse med normale arbejdsopgaver, er der strøm til en hel dag.

Hvis arbejdsopgaverne kræver mange kontinuerlige løft, og kørsel over længere afstande, oplader de læsseren i pauserne. Aftalen hos Buus lyder, at sidste mand der kører maskinen, også er ham der sætter den i opladeren. Den lader natten over, og kører så igen hele efterfølgende dag.

Investeringen i elektriske maskiner tjener sig hjem, ved at have få vedligeholdelsesomkostninger på maskinen. Det er ikke kun den enkelte på gaden, der ser det positive i el, bygherrerne gør også

For at Buus fortsat skal holde sig attraktive, stiller det krav til deres valg om en grøn omstilling. Med et tilvalg af elektriske maskiner, bidrager Buus til landets langsigtede klimamål om en CO2-reduktion på 70 pct. inden år 2030.

- På en varm sommerdag hvor der ikke kommer vind gennem byggepladsen, er det utåleligt at arbejde ved siden af en dieseldrevet entreprenørmaskine. Derfor har vi valgt den elektriske Giant minilæsser, siger Michael Niemann

For Buus er den eneste hæmsko, at udvalget af eldrevne maskiner ikke er bredt nok. De følger derfor udviklingen af eldrevne maskiner tæt, og fortsætter arbejdet med at være en endnu grønnere profil.
Sigh

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11