23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Politikere efterlyser ny plan for infrastruktur

Begge fløje i Folketinget presser på, for at regeringen skal indlede forhandlinger om ny infrastrukturplan

Opdateret 29. maj med kommentarer fra transportordførere fra Venstre og Radikale:

Både til venstre og højre i Folketinget presser politikerne nu på for en ny plan for den danske transportinfrastruktur.

Efter den forrige VLAK-regerings udspil til en infrastrukturplan blev skrottet sidste år, har især blå blok ventet utålmodigt på, at S-regeringen skulle indkalde til forhandlinger om en ny plan.

Behovet for en infrastrukturplan afspejles ifølge flere politikere i en ny analyse fra Dansk Infrastruktur. Analysen viser, at investeringerne i de danske veje er faldet sammenlignet med 2011, samtidig med at trænglen stiger.

Fastlåst situation
- Efter DF’s opfattelse så taler analysen et meget klart sprog. Vi har behov for en infrastrukturaftale omhandlende statslige og regionale investeringer i infrastrukturen, siger Hans Kristian Skibby, erhvervs- & transportordfører for Dansk Folkeparti.

- Men desværre så har regeringen valgt en meget fastlåst situation, hvor man ikke vil forhandle inden efter en samlet klimaaftale er på plads, tilføjer han.

Hans Kristian Skibby synes dog ikke, det giver mening at afvente, især ikke midt i coronakrisen.

- Det er nu, det giver allermest mening at gå offensivt ud og netop lave en vækstskabende infrastrukturaftale, såvel i relation til vedligehold af den eksisterende masse, men også for at få nye initiativer projekteret, finansieret og gennemført, lyder det fra DF’s transportordfører.

Spild af tid og ressourcer
Han suppleres af Ole Birk Olesen, transportordfører hos Liberal Alliance:

- Analysen viser, at vi de senere år har brugt alt for få penge på at gøre vejene mere rummelige. Det er derfor, så mange pendlere og varetransporter sidder i kø i dag. Det er et enormt spild af tid og ressourcer, og alle analyser viser, at samfundet vinder på at bruge flere penge på vejinvesteringer: Gevinsterne er større end omkostningerne, siger han.

Som transportminister fremlagde Ole Birk Olesen sidste år en investeringsplan for transportinfrastrukturen, som VLAK-regeringen fik flertal for i Folketinget sammen med Dansk Folkeparti. Men selv om den nuværende statsminister Mette Frederiksen og andre socialdemokrater under valgkampen sagde, at de ville gennemføre de samme vejprojekter, er intet sket, påpeger han.

- De første investeringer skal ifølge den blå plan begynde allerede næste år, men regeringen har ikke indkaldt til forhandlinger om det. I stedet har regeringen bare sagt, at Folketingets nye, røde flertal har skrottet planen. Det er ekstremt skuffende, og mange vælgere er blevet snydt af Mette Frederiksen på dette vigtige område, siger Ole Birk Olesen.

Beslutningsforslag
Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal Alliance fremsatte for nylig et beslutningsforslag, hvor de ville pålægge regeringen senest 1. juni at indkalde til forhandlinger om fremrykning af statslige anlægsprojekter og en ny infrastrukturplan.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra transportminister Benny Engelbrecht. Men til forslaget fra blå blok oplyste han for nylig til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at der ikke er taget stilling til, hvornår forhandlingerne om en ny infrastrukturplan vil blive indledt. Ministeren tilføjede samtidig, at det er hans ambition at søge en "bred politisk aftale med de øvrige partier i Folketinget."

BREAKING
{{ article.headline }}
0.115