Bilister på de danske veje har gennem de seneste mange år oplevet mere trængsel og flere huller i asfalten. Og i fremtiden kan det blive endnu værre.
En ny analyse fra branchefællesskabet Dansk Infrastruktur under Dansk Byggeri viser nemlig, at investeringerne i vejene slet ikke følger med udviklingen i trængslen.
Frem mod 2025 vil trænglen på vejene således stige med 45 pct. sammenlignet med 2015, lyder vurderingen i analysen, der er udarbejdet af Moe Tetraplan.
Og med de nuværende budgetter og budgetoverslag skønner Dansk Infrastruktur, at de samlede investeringer i 2025 vil være faldet med 42 pct. til 8,7 mia. kr. sammenlignet med 2015.
Faldet i investeringerne kommer, efter der i forvejen er brugt færre penge på anlæg og vedligehold af vejene siden 2011. Det gælder ifølge analysen både for de statslige veje under Vejdirektoratet og de kommunale veje.
Koster samfundet dyrt
Ifølge Dansk Byggeri koster den stigende trængsel samfundet dyrt og medvirker til, at virksomheder får sværere ved at tiltrække medarbejdere.
- Det er overraskende, hvor stort faldet er i investeringer og vedligehold, både i stat og kommuner. Vi havde nok fornemmet, at vejene er underprioriteret, men slet ikke så voldsomt, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Byggeri.
Han peger på, at trafikken på vejene nu er ved at vende tilbage efter coronakrisen, hvor mange har arbejdet hjemme.
- I næste måned, hvor samfundet næsten er åbnet helt, vil vi være tilbage på niveauet før coronakrisen og stå med de samme trængselsudfordringer som for tre måneder siden. Men hvis vi skal have gang i væksten og arbejdspladserne, er det utrolig vigtigt, at der bliver investeret i vejene, siger Henrik Friis.
I marts konkluderede en vismandsrapport om produktivitet fra De Økonomiske Råd, at transportinfrastruktur er vigtigt for produktivitet og produktion i store dele af økonomien.
Nøler med infrastrukturplan
Ifølge Henrik Friis bør rapporten give stof til eftertanke på Christiansborg.
Her nøler S-regeringen med at indkalde til forhandlinger om en ny infrastrukturplan til at afløse det tidligere intransportforlig fra 2009.
- Det er tudeåndssvagt ikke at investere i vejene. Det har været væksthæmmende, og det kommer til at koste rigtig dyrt, hvis man ikke vedligeholder vejnettet, siger Henrik Friis.
Han påpeger, at 80 pct. af al persontransport foregår på vejene, ligesom mobilitet er en forudsætning for at undgå flaskehalse på arbejdsmarkedet.
- Derfor er det komplet uforståeligt, at man har nedprioriteret både nyanlæg og vedligehold. Men der er desværre en meget udbredt tendens til at se vejene som en skurk på grund af CO2-udledningen, selv om det jo ikke er vejene i sig selv, men derimod køretøjerne, der er problemet, siger han.
Grøn omstilling
Ifølge Dansk Byggeri og Dansk Infrastruktur bør politikerne derfor sætte gang i en grøn omstilling af bilparken til brint og el.
- Når vi forsømmer vejene, forsømmer vi også den grønne omstilling. Der har været en tendens i opinionen blandt politikere at sige, til at hvis vi hæmmer vejenes vækst, så hæmmer vi også trafikken, og så får vi mindre CO2-udledning, siger Henrik Friis.
Han mener dog, at politikerne dermed gør regning uden vært.
- Og det bliver en meget stor regning. For varerne skal stadig ud i butikkerne og distribueres mellem lagre og virksomheder, for ikke at tale om eksporten. Vi kan ikke erstatte vejinfrastrukturen med hjemmearbejdspladser, siger han.
Dansk Infrastruktur fremlagde sammen med DI for nylig et konkret udspil med en række konkrete infrastrukturprojekter, som ifølge organisationerne kan medvirke til at trække Danmark ud af coronakrisen.
Samtidig har en række erhvervsorganisationer opfordret regeringen til at forlænge suspenderingen af anlægsloftet til næste år. Alternativt bør vejinfrastrukturen helt undtages anlægsloftet, mener Dansk Byggeri.
Ligger og flyder
Hos Asfaltindustrien er adm. direktør Anders Hundahl med egne ord chokeret over analysen.
- Jeg er chokeret over størrelsen på investeringsfaldet, og at det hele ligger og flyder, som det gør. Det understreger det enorme behov for en langsigtet og sammenhængende, grøn infrastrukturplan, siger han og tilføjer:
- Det bør aldrig nogensinde ske igen, at politikerne lader en tiårig infrastrukturplan løbe ud og lader det hele sejle i årevis. Det er dyrt at investere i infrastruktur, men det er endnu dyrere at lade være. For den fysiske infrastruktur er meget dyr at rette op på, når den først forfalder. Dertil kommer, at trængsel koster i form af tabt produktivitet og dårligere trafiksikkerhed.
Analyse: Udsigt til mere trængsel og hullede veje
Investeringerne i de danske veje er faldet siden 2011, og der er udsigt til et yderligere fald de kommende år, viser analyse fra Dansk Infrastruktur