23948sdkhjf

Sidemandsoplæring og flere gule biler: Sådan er Optimera blevet til Davidsen

Det er syv måneder siden, 17 sjællandske Optimera-forretninger skiftede ejer, navn og farver, da byggecenterkæden blev opkøbt af familieejede Davidsens Tømmerhandel. Natten over voksede den 75 år gamle trælastforretning dermed til dobbelt størrelse, men gennem mentorordninger og en dedikeret organisatorisk indsats er man på lidt mere end et halvt år så godt som i mål med en vellykket integration.

– Vi er i hvert fald i mål forstået på den måde, at vi har integreret forretningerne rent systemmæssigt, så vi nu har fælles it-system og fælles sortiment, markedsføring og branding, fortæller Henrik Clausen, adm. direktør i Davidsens Tømmerhandel.

Det lykkedes således også for Davidsen at afholde alle engangsomkostninger til integrationen i sidste regnskabsår, hvor manøvren tegnede sig for en udgift på godt 10 millioner.

– Tilbage er at fuldende den kulturelle integration, som vi også allerede er godt i gang med; men det er naturligvis en længere proces, og vi har stor respekt for den opgave det er at få forenet de to kulturer, fortæller Davidsen-direktøren.

Mentorforretninger med sidemandsoplæring
Når Henrik Clausen skal forklare, hvordan virksomheden så hurtigt er lykkedes med at skabe en integreret forretning, starter og slutter det med medarbejderne.

Læs også: Coronaen har skubbet til Davidsens digitale ambitioner

– Der er ingen tvivl om, at når vi kan integrere en virksomhed som Optimera på så kort tid, så er det, fordi vi har en organisation og nogle medarbejdere, der for det første er enormt omstillingsparate og for det andet sindssygt dedikerede, slår han fast.

En stor del af arbejdet med at samle forretningen har da også ligget i organisationens yderste led.

– Vi lavede en model, hvor hver ny butik blev koblet på en eksisterende mentorforretning, og hver ansat fra Optimera fik tildelt en mentor fra den tilkoblede Davidsen-butik; ad den vej er de blevet sat ind i alt fra it-systemet til hele vores driftshåndbog, og har på den måde også fået hjælp til at forstå vores virksomhedskultur, forklarer Henrik Clausen.

En samlet region
Mens butiksmedarbejderne har terpet it og kultur, har man fra ledelsens side haft fokus på at etablere et meget tæt samarbejde mellem de nyerhvervede sjællandske lokationer.

Læs også: Byger over byggeriet kan ikke gøre kål på trælastdirektørs forsigtige optimisme

– En del af planen har været at etablere Sjælland som én region, så afdelingerne derovre arbejder tæt sammen under en regionsdirektør, fortæller Henrik Clausen og uddyber:

– De enkelte afdelinger bearbejder fortsat hver deres lokalområde, men når vi ser mod København og Sjælland generelt, tror vi, at vi med fordel kan kigge lidt mere samlet på det, da samarbejdet her er ekstra vigtigt, fordi rigtig mange af vores håndværkskunder også arbejder på tværs af området.        

Flere gule biler
Henrik Clausen fremhæver desuden logistik og distribution som et område, der har krævet ekstra opmærksomhed i forbindelse med overtagelsen.

– Vi har investeret et ganske stort millionbeløb i vores lastbilpark, fordi vi tror på, det er afgørende at vi kan yde service helt ude på pladsen, lyder det fra Davidsen-direktøren.

Læs også: Tre trælast-direktører holder vejret: Nedgang kan ramme forskudt

Hvor Optimera havde outsourcet en del af distributionen, er Davidsen i gang med at tage den del retur med egne chauffører.

– Det er en erfaring, vi har gjort os gennem mange år, at den medarbejder, der møder kunden ude på pladsen, er rigtig vigtig for os, og den relation vil vi meget gerne holde fast i, ligesom det er vigtigt, at vi dermed får kontrol over den sidste del af leverancen, forklarer Henrik Clausen.

Og måske de gule biler også kan hjælpe lidt på kendskabsgraden for en relativt ny spiller i det sjællandske.

– Vi har i hvert fald markeret dem tydeligt, så man er ikke i tvivl om, at vi er der, slår trælastdirektøren fast.

 

Hold dig opdateret med Licitationen

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

Byggerijob

Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Tiden er inde til svar

Plus

Nyt om navne

Renoveringsekspert med høj grad af egenproduktion

Nyhedsbrev

34.819 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Hansson & Knudsen trækker ned hos Aarsleff

Værdien af Aarsleff-selskabet er nedjusteret med 72 mio. kr. som følge af Covid-19, og det koster på bundlinjen i det samlede koncernregnskab

Online Avis Arkiv
Plus

30-50 fartøjer beskæftiges dagligt under Femernprojekt

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Byggestart på 19 familieboliger i Skørping

Ny direktør til Bygma-ejet trælastagentur

Sanistål optimistisk trods lille corona-tilbagegang

De nye OPTIMUM-moduler fra Mobilhouse reducerer CO2 på byggepladser voldsomt

Plushusene kommer til Lisbjerg og tager 226 boliger med sig

Optimera-salg koster dyrt for byggevaregigant

Saint-Gobain Distribution Denmark vokser med trecifrede millioner på toplinjen og tredoblet overskud. Men årsresultatet er dykket i minus efter stort frasalg

Wicotec Kirkebjerg, eksperter i brand & sikring

Aarsleff fastholder forventninger efter andet kvartal

Bygge- og anlægskoncernen melder om begrænset effekt af Covid-19 indtil videre

Cowi bliver boligforenings højre hånd på renovering af 300 boliger

KAB lagde grundstenen til en ny historie på sin 100-års jubilæumsdag

Innovativt vinkelskærersæt sparer tid og besvær

Behov for sikkerhedsgodkendelse: MTH renoverer kontorer for 130 millioner

Industriejendom i Valby bliver til friplejehjem med 66 boliger

Duo sætter næsen op efter DGNB-guld med 139 nye boliger

Gamle Mursten starter nyt firma på klippeø

Nye tal: Færre coronakonkurser i Jylland end i København

Coronaen har skubbet til Davidsens digitale ambitioner

Parkeringshus bliver gigantisk kunstværk

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nyt om navne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Alt bør tale for et sløjfet anlægsloft

Gentagelser giver gevinst i renoveringer

Byggejob spredes mere ud i aftale om Landsbyggefonden

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: En dyster tid venter i 2021

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Byggeveteranen vil starte på en frisk

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Debat
Tid til handling, hvis vi skal sikre fremtidens hænder

Plus

Nyt om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå indreguleringsfejl i jeres driftsanlæg

Stender Entreprise bygger ungdomsboliger i Slagelse

Prysmian lancerer Sirocco HD micro-duct blæse fiberkabler

Panasonic eneloop pro vinder i test

Applied Kompressor

Transport med tog giver 99 % mindre CO2

Den nye Aarhus arkitektskole imprægneres

Transportoptimering & distribution af cement

Beskyt dine jernbanesystemer mod oversvømmelser

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Thermaflex Nordic ApS står parat..

Recirkulationsemhætte

PCSCHEMATIC Cabledim opgraderet til version 3.0

Rockpanel styrker indsatsen mod forhandlerne

Bliv klogere på designprocess og FEM på bare 30 minutter!

Løsning på renoveringsudfordringer af Farum Midtpunt

Byg dit drømmehus!

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Hyldest til alle maskinfører rundt om i verden

Service og vedligeholdelse af dit anlæg

Historisk støv er et overset problem i nedrivningsbranchen

Sådan sikrer du kvaliteten af infrarøde svejseforbindelser

Sådan blev nye servicestationer til en oplevelse

Send til en kollega

0.189