23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nærmere 12 km ekstra letbane i Odense

Odense nye letbanetog er knap blevet testet uden for kontrolcentret, inden politikerne er klar til at se på mere letbane i Odense.

I sidste uge vedtog Odense Byråd således at igangsætte en VVM-redegørelse, der skal dykke ned i konsekvenserne af letbanens mulige etape 2, skriver Odense Letbane i en nyhedsopdatering. 

Siden 2016 har Odense Kommune dog sparet et beløb op årligt til at lave et beslutningsgrundlag for en mulig etape 2 på letbanen. Det skal bestå af en opdatering af udredningsrapporten for etape 2, der blev lavet i 2015. Samt en VVM-redegørelse, der skal belyse alle forhold vedrørende miljø, trafikale implikationer, betydning for naboer og så videre.

Fakta: Odense Letbane etape 2

Odense Letbanes etape 2 består af to forgreninger til etape 1, som betyder, at etape 2-linjen samlet set vil gå fra Seden i nordøst til Odense Zoo sydvest for Odense centrum. 

Linjen er i alt 12,1 km lang – heraf er der 7,7 km nye skinner. 

Linjen har 14 nye letbanestationer – 5 på den sydlige forgrening (fra Vesterbro til Odense Zoo) og 9 på den nordlige forgrening (fra Nyborgvej til Seden). 

I forbindelse med anlæggelsen af etape 1, er der allerede lagt sporskifter til etape 2 ved Korsløkke Station og ved Vesterbro Station.

Dette arbejde skal danne grundlag for en endelig politisk behandling af etape 2 i Odense Byråd. 

Odense Byråd har bedt Odense Letbane P/S om at lave VVM-redegørelsen og opdateringen udredningsrapporten – på grund af virksomhedens erfaringer med at anlægge etape 1.

Udgangespunktet er en fælles strækninng i bymidten

Letbanens etape 2 består af to forgreningslinjer til etape 1. Den sydlige gren går fra Vesterbro til Odense Zoo, og den nordøstlige gren går fra krydset Ørbækvej/Nyborgvej ned af Ejbygade og gennem Vollsmose til Seden. 

I 2011 vedtog Odense Byråd letbanens etape 1 og planlagde, at Odense i tilfælde af en senere udvidelse skal udbygge letbanen til en H-model med to linjer og en fælles strækning gennem bymidten. 

Med H-modellen kommer begge linjer i berøring med Odense Banegård og bymidten – og får dermed et større passagergrundlag. 

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har bevilget 15 mio. kr. i tilskud til arbejdet med at lave VVM-undersøgelse af den nordøstlige gren.

I løbet af 2021 forventes en offentlig høring samt politisk behandling af VVM-redegørelsen.

I alt vil letbanens linje 1 og 2 (inden for en radius af 500 meter) kunne betjene 52.000 odenseanere og 45.000 arbejdspladser – samt mere end 25.000 uddannelsespladser.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156