Transportminister Benny Engelbrecht (S) overvejer sammen med resten af S-regeringen, om der er behov for hjælp til Metroselskabet og de øvrige leverandører af kollektiv transport, der imødeser milliardtab som følge af færre passagerer under coronakrisen.
Det oplyser ministeren, efter Licitationen - Byggeriets Dagblad tirsdag beskrev, at Metroselskabet har beregnet passagernedgangen over de næste fem år til at koste mellem 0,5 og 1,6 mia. kr. afhængigt af, hvor hurtigt passagererne vender tilbage.
- Metroen har oplevet et fald i antal passagerer på over 80 procent, og det har naturligvis en mærkbar effekt på indtjeningen, ligesom de øvrige trafikselskaber også oplever effekten af situationen på deres passagertal og indtjening. Regeringen er meget opmærksom på, at der er en omkostning forbundet med passagerfaldet, hedder det i en skriftlig kommentar fra Benny Engelbrecht.
Kompensation
Ministeren vil dog ikke konkret kommentere Metroselskabets beregninger over det forventede tab i passagerindtægter, som alene i år ventes at løbe op i mellem 140 og 610 mio. kr.
Metroselskabet forventer desuden, at byggeriet af den nye metrolinje M4 til Sydhavn både vil blive forsinket og dyrere.
- Jeg har heller ikke mulighed for at forholde mig til, om Metroselskabet konkret kan modtage kompensation gennem de nuværende hjælpepakker, som regeringen har sat op sammen med Folketinget og arbejdsmarkedets parter. Det er en afgørelse, som ligger i Erhvervsstyrelsen, skriver han.
Ifølge transportministeren skal eventuelle konkrete tiltag for at understøtte metroen og andre leverandører af den kollektive transport ses i sammenhæng med de eksisterende hjælpepakker og de konkrete rammer, der i øvrigt gælder for de enkelte trafikvirksomheder.
- Den konkrete håndtering i den forbindelse vil skulle besluttes på tværs i regeringen, og spørgsmålet om en eventuel inddragelse af omkostningerne ved de forsinkelser i anlæggene, som metroen oplever som følge af Covid-19, ville også skulle inddrages i en sådan beslutning, skriver Benny Engelbrecht og tilføjer:
- Når det er sagt, er det særdeles vigtigt for mig, at leverandørerne af den kollektive trafik fremadrettet har de samme forudsætninger for at få danskerne fra A til B med samme høje serviceniveau som i dag. Vi er i fuld gang med at se på, hvordan dette kan sikres.
SF kræver pengeindsprøjtning
Også hos Trafikselskaberne, der driver den kollektive trafik i regionerne og kommunerne, ventes et tab i størrelsesordenen 1,6 milliarder kroner alene i år, viser et notat fra Midttrafik.
Det fik i weekenden SF’s klima- og energiordfører Signe Munk til at kræve en akut pengeindsprøjtning til den kollektive trafik - både for at sikre den offentlige transports velbefindende, men også for at holde den grønne omstilling i gang.
- Vi foreslår, at man sørger for at give pengene tilbage krone for krone til trafikselskaberne. De mister indtægter på grund af coronakrisen, og det er ikke noget, de selv er skyld i. For os er det helt afgørende, at der er et ordentligt alternativ til at tage bilen, udtalte Signe Munk til Ritzau.
Tilfreds med færre passagerer
Trods de tabte indtægter er transportminister Benny Engelbrecht tilfreds med, at danskerne har lyttet til myndighedernes anbefalinger og i stor stil har undladt at bruge den kollektive transport.
- Dette er reelt en succes og har medvirket til, at den kollektive transport gennem hele forløbet har kunnet bringe personer med samfundskritiske funktioner til og fra arbejde med behørig afstand mellem de enkelte passagerer. Jeg er meget tilfreds med, at virksomhederne i den kollektive trafik alle har bidraget til dette, lyder det fra ministeren.