Anlægsarbejdet på den nye metrolinje M4 Sydhavn vil som følge af COVID-19 blive berørt med blandt andet forsinkelser og meromkostninger til følge.
Det vurderer Metroselskabet i et notat, hvor selskabet gør status over de forventede økonomiske konsekvenser af coronakrisen for Metroselskabets drifts- og anlægsaktiviteter.
Metroselskabet har i forbindelse med Covid-19 kunnet konstatere, at produktionen på byggepladserne er faldet væsentligt, fremgår det af notatet, som er sendt til ejerne - staten samt Københavns og Frederiksberg kommuner.
- Dette skyldes blandt andet det forhold, at der er mange udenlandske medarbejdere, som jævnligt har planlagte rejser mellem Danmark og deres familier i hjemlandene. De øgede rejserestriktioner, samt generel nervøsitet har medført, at en del af disse personer ikke er vendt tilbage efter at deres hjemture skulle have være afsluttet, skriver Metroselskabet.
Tunnelboremaskine parkeret
Konkret har situationen eksempelvis medført, at den ene tunnelboremaskine har måttet parkeres, da der ikke var medarbejdere nok til at betjene to maskiner.
Herudover er de mange udenlandske betonarbejdere heller ikke vendt tilbage, hvilket har medført at igangværende betonarbejder har måtte sættes i stå.
- Det kan ikke udelukkes, at COVID-19 situationen vil medføre yderligere fald i produktionen eller i værste fald kan sætte denne helt i stå. Dette vil selvsagt påføre projektet nye økonomiske risici, hedder det i notatet.
Sydhavnsmetro bliver forsinket og dyrere
Projektets øgede økonomiske risiko kan stige markant som følge af coronakrisen