Cyklister og fodgængere har længe savnet en tryg overgang over Folehaven, hvor over 50.000 biler dagligt suser forbi. Af den årsag blev et politisk flertal i 2012 enige om at skabe en bedre forbindelse for de bløde trafikanter, som bevæger sig mellem København og Hvidovre i hovedstadens sydvestlige hjørne. På grund af anlæggelsen af Ringstedbanen har projektet måttet vente med at blive til virkelighed, men nu er broen endelig klar til brug.
- Med broen over Folehaven får vi skabt en god og sikker trafikal løsning for gående og cyklende, og samtidig får vi bundet byen bedre sammen for københavnere og pendlere uden bil. Jeg er glad for, at vi skaber trafikale fordele for de bløde trafikanter, og forhåbentlig kan broen være med til at motivere flere til at tage cyklen og lade bilen stå, siger Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune i en pressemeddelelse.
Broen åbner for trafik om eftermiddagen fredag den 24. april. På grund af covid-19 er det besluttet at udskyde den officielle indvielse til senere på året. I forbindelse med åbningen opfordrer Københavns Kommune alle brugere til at overholde de nuværende retningslinjer om at holde afstand, hvis man går eller cykler på broen.
Fakta om broen
|