23948sdkhjf

Store bro- og banebyggerier forsinkes og fordyres

Maskiner, materialer og medarbejdere kan ikke komme frem

Lukkede grænser, afbrudte leverandørkæder og begrænsninger på grund af coronavirusset vil ses i de afsluttende byggeregnskaber for flere store, trafikale anlægsopgaver.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har leveret en status til Folketinget over projekter, som forsinkes og fordyres. Han sætter endnu ikke tal på de økonomiske og tidsmæssige konsekvenser.

Storstrømsbroen, som nedrives og bygges af et italiensk konsortium "Storstrøm Bridge Joint Venture" (SBJV), lider under, at entreprenører ikke kan få materiel, materialer og især arbejdskraft fra store dele af verden.

Vejdirektoratet forventer, at projektet - primært en jernbanebro til omkring 4,1 mia. kr. - vil have en lav produktion, hvilket vil medføre forsinkelser og væsentlige fordyrelser.

Konkret stoppede produktionen i Kina den 1. februar af specialforme til støbning af brodragerne, som skulle leveres i maj, oplyser Vejdirektoratets projektchef Niels Gottlieb til Ingeniøren. Han har fået en indikation af, at produktionen genoptages, men ingen bekræftelse.

Dertil er teknikere i coronakarantæne som på andre byggepladser.

Det er svært for Vejdirektoratet at præcisere, hvad der menes med "væsentlige fordyrelser", fordi ingen kan sige, hvad der sker de kommende måneder og år i forhold til nye bølger af epidemien og regler for arbejde, rejser og karantæner, skriver Ingeniøren.

M4 sinkes af karantæner
Produktionen på pladserne er faldet væsentligt, melder Metroselskabet om arbejdet på M4 Sydhavn.

Kun den eneste af de to tunnelboremaskiner er for tiden i drift. Til gengæld nåede boremaskinen Inge en milepæl i påsken, da den kom frem til stationen Sluseholmen fra Enghave Brygge.

OVERBLIK: Læs alle artikler om coronavirus her

Mange udenlandske håndværkere påvirkes direkte af rejserestriktioner og karantæne-perioder. Både betonarbejde og tunnelboring er påvirket i betydelig grad,

Flere udenlandske medarbejdere har valgt at returnere til deres hjemlande siden udbruddet af coronavirus, oplyser projektdirektør Mikkel Kjær Jensen i en pressemeddelelse fra Metroselskabet.

M4-projektet har i samarbejde med entreprenøren indført en 14-dages karantæne for nye og tilbagevendende håndværkere fra udlandet, og der er også indført andre foranstaltninger til begrænsning af smittespredning.

Letbane
Situationen er den samme på Odense Letbane, for forventer forsinkelser grundet Corona-situationen.

Det skyldes forholdsreglerne taget i forbindelse med arbejdet, og det er blevet sværere at få produktioner og leverancer fra underleverandører.

Den officielle åbning er efteråret 2021.

Besigtigelse udskudt
Rundkørslen i Kregme står også på listen over coronaramte projekter.

For det første er en besigtigelsesforretning i midten af marts udskudt . Dernæst udskydes dele af slidlags- og restarbejderne til næste år i forbindelse med ombygning af rundkørslen til et lyskryds.

"Der arbejdes for at indhente forsinkelsen, så ibrugtagningen af projektet planmæssigt kan ske i 2020," hedder det.

Skattely udelukker
Det er uvist, hvilke entreprenører kan få del i de danske kompensationsordninger. Der er nemlig indføjet en klausul om dansk skat i den politiske aftale mellem alle partier den 18. april, der handler om en måneds forlængelse af de eksisterende tre måneders kompensationsordninger. Virksomhederne må ikke have adresse i skattely.

Partierne tager dog selv forbehold for, om EU-regler eller andre internationale forpligtelser står i vejen for skattelyklausulen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125