Som de fleste andre steder har coronakrisen skabt massiv usikkerhed i bygge- og anlægssektoren. Det gælder ikke mindst omkring udbud og kontrakter, hvor der er grund til at være særligt opmærksom, understreger Asfaltindustrien.
Brancheorganisationen har sendt en opdatering til sine medlemmer med en opfordring om at være særligt opmærksom på, hvorvidt ordregiver i kontrakten har taget højde for den nuværende Covid-19 situation og de udfordringer, det kan medføre for leverandørerne.
Normalt er det således en betingelse for at påberåbe sig Covid-19 som force majeure, at virksomheden ikke kunne eller burde kunne forudse problemerne ved indgåelse af kontrakten.
Ikke force majeure
Men hvis man deltager i et udbud i disse uger, så vil det næppe være muligt at påberåbe sig force majeure på grund af Covid-19 i en efterfølgende kontraktperiode, fordi der ikke er tale om en uforudsigelig situation, understreger Anders Hundahl, adm. direktør i Asfaltindustrien.
- Hvis kontrakten er indgået før coronakrisen, så er der næppe noget problem, for så er det force majeure. Problemet gælder de kontrakter, der er indgået efter Danmark lukkede ned, for så er covid-19 jo et kendt vilkår, siger han og uddyber:
- Men det er klart, at hvis man nu skriver under på en kontrakt, hvor covid ikke længere er force majeure, så kan det give usikkerhed. For hvad nu hvis man får 20 syge, hvis skibet med bitumen er forsinket osv., siger Anders Hundahl.
Hjælpepakke
Han peger på, at der er hjælp at hente i regeringens coronahjælpepakke, der også inkluderer tiltag, som skal understøtte virksomheder gennem offentlige indkøb.
Med den nye aftale kan statslige ordregivere nemlig vælge alligevel ikke at påberåbe misligholdelse, der skyldes Covid-19. Det gælder både eksisterende kontrakter og kommende kontrakter i den relevante periode.
- Hvis ordregiver ikke har taget højde for Covid-19 situationen i kontrakten, for eksempel i form af mulighed for tidsfristforlængelser, dækning af omkostninger eller en generel forlængelse af udførelsesperioden, kan tilbudsgivere med fordel stille spørgsmål herom til ordregiver under udbuddet, herunder komme med forslag til en konkret kontraktklausul.
- Er det muligt, så gør ordregiver opmærksom på problemstillingen allerede inden udbuddet igangsættes - f.eks. ved en markedsdialog, lyder anbefalingen fra Asfaltindustrien.
Forbehold
Derudover er det en god idé at være opmærksom på, at det sjældent vil være en løsning at tage et forbehold ved tilbudsafgivelsen, da ordregiver er berettiget - og i visse tilfælde forpligtet - til at forkaste tilbud, hvor der er taget forbehold.
Asfaltindustrien har været i dialog med både Vejdirektoratet og KL om problemstillingen. Og ifølge Anders Hundahl har tilbagemeldingen fra begge parter været, at der i øjeblikket er meget stort politiske fokus på at hjælpe virksomhederne.
- I praksis betyder det, siger de, at hvis en ordentlig virksomhed kan dokumentere, at den bliver ramt at Covid-19, f.eks. ved, at 20 medarbejder er syge samtidig og arbejdet derfor forsinkes, vil de ikke ty til bødeblokken som det første, men forsøge at hjælpe - det er noget, som de ser på fra sag til sag. Men det er naturligvis ikke et carte blanche, til en virksomhed, hvor alt sejler og en enkelt medarbejder er hjemme med influenza, siger Anders Hundahl.
Asfaltindustrien: Corona-effekt skal ind i nye kontrakter
Der kan opstå mange udfordringer i forbindelse med coronakrisen, hvor tilbudsgiver nu ikke længere kan påberåbe sig force majeure. Men regeringens redningspakke åbner for en løsning