23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danmark ifølge rådgiverne: Lang vej til genopretning af veje og bygninger

Klimarådets rapport spiller godt sammen med konklusionerne i FRI’s egen status på Danmarks infrastruktur og bygninger. FRI efterlyser dog flere ambitioner om at fokusere på klimaaftryk

En sørgelig forfatning og en tilstand af utilstrækkeligt vedligehold.



Det var nogle af de barske erkendelser, der gik igen ved Foreningen af Rådgivende Ingeniørers (FRI), årsmøde forleden, da rapporten State of the Nation 2020 blev offentliggjort.



- Det politiske momentum om at udvikle og fortsat fremtidssikre infrastrukturen har tabt fart. Der mangler et bredt forlig og en samlet plan for landets transportinfrastruktur, både veje, broer og jernbaner, lyder det blandt andet fra formande for FRI, Ib Enevoldsen.



Anlægsloftet i kommunerne og et manglende Christiansborgpolitisk fokus på den offentlige bygningsmasse har efterladt især de kommunale bygninger og veje i en tilstand, der flere steder er kritisk, og på sigt kan blive dyr at udbedre.



Nul-emmission i 2050

Siden årsmødet er Klimarådets rapport nu udkommet, og FRIs adm. direktør Henrik Garver siger i en kommentar til den, at Klimarådet rammer inden for skiven, og peger på en række helt nødvendige tiltag i omstillingen af Danmark til et nul-emissions samfund i 2050.



- Jeg kan dog godt savne et endnu højere ambitionsniveau, især når det handler om at fokusere på det klimaaftryk, der kommer fra bygninger og store anlægsprojekter. Her er alene en forsigtig henstilling om at konsekvensberegne for klimaeffekter. Men reelt bør der indføres krav om CO2-regnskaber i forhold til processer og materialevalg, mener han.



For stores anlægsprojekter bør et lavt samlet carbon footprint blive en kvalitetsparameter i forhold til design og udførelse, og for byggeri bør der indføres en egentlig ramme for bygningers klimaaftryk, som vi eksempelvis kender det fra energirammen allerede i dag, siger Henrik Garver.



Samlet og strategisk

Henrik Garver mener, at beslutningstagerne - med afsæt i de udfordringer for bæredygtighed, som FRI skitserer i State of the Nation 2020-rapporten - vil få indikatorer for, hvordan Danmarks infrastruktur kunne skifte fra rød og gul, og fra gul til grøn.



- Men det kan kun ske, hvis der leveres samlet og strategisk i forhold til Klimarådets anbefalinger. Med State of the Nation som støttepunkt kan vi derfor se, at Klimarådets forslag vil gøre en positiv forskel, mener Henrik Garver.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.183