23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Støjklage bremser milliardbyggeri i Vallensbæk

518 boliger i Vallensbæk skulle efter planen bygges tæt ved den stærkt befærdede Køge Bugt Motorvej, men nu har en borgerklage udsat projektet

Op mod 150.000 køretøjer passerer dagligt forbi Vallensbæk på Køge Bugt Motorvejen syd for København. Alligevel har kommunen givet grønt lys for projektet ’Vallensbæk Byhave’ med 518 nye boliger klos op af motorvejen.

Det har fået en borgergruppe til at fare i harnisk.

- Vores klage handler om, at vi ikke mener at planloven og det underliggende regelsæt om trafikstøj er overholdt, oplyser Erik Kærgaard Kristensen, borger i Vallensbæk og formand for foreningen Nej til Trafikstøj.

Foreningen har sendt en klage over projektet til Planklagenævnet, og på den baggrund er byggeriet nu sat på pause.

Ifølge Erik Kærgaard Kristensen er der mange klagepunkter, herunder at foreningen ikke mener, at kommunen har gennemført en ordentlig miljøvurdering inden den vedtog lokalplanen i oktober sidste år.

Ud over støj omhandler klagen også den forurening, som byggeriets beboere ifølge foreningen vil blive udsat for.

- Kommunen siger eksempelvis, at luftforureningen fra motorvejen ikke er værre der end noget andet sted i Storkøbenhavn. Det lyder mærkeligt, for DCE (Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet, red.) har sagt, at det var fuldstændig uansvarligt at bygge tæt på en motorvej med så kraftig trafik, siger formanden til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Op til 14 etager
Ifølge Vallensbæk Kommune skal ’Byhave’ udgøre et helt nyt boligkvarter, der blander borgere i mange aldre og livsfaser i en grøn oase, skærmet fra motorvejen.

De 518 boliger, hvoraf omkring 50 er ældreboliger, vil blive fordelt på et antal bygninger, der varierer fra tre til 14 etager - højest mod motorvejen, så byggeriet skærmer for støjen i forhold til bygningerne bagved.

I forbindelse med lokalplanens vedtagelse, udtalte borgmester Henrik Rasmussen (K), at der var lagt vægt på, at det grønne skulle være en dominerende del af byrummet.

Men i borgergruppen har formand Erik Kærgaard Kristensen svært ved at se noget grønt ved byggeriet, der anslås at løbe op i godt 1 mia. kr.

- Det er et underlødigt projekt på alle måder. Det hedder byhave, men der er ingen haver - der er ikke engang plads til en legeplads. Og det meste af byggeriet ligger i skygge, foruden at højhusene vil skabe vindturbulens, siger han.

Stort flertal stemte for
Trods borgernes protester fik projektet stor opbakning i Vallensbæks kommunalbestyrelse, da forslaget var til afstemning den 9. oktober 2019.

Her stemte 13 konservative og socialdemokratiske byrådsmedlemmer for projektet, mens kun to fra DF stemte imod.

De to modstandere fra Dansk Folkeparti sagde i en mindretalsudtalelse, at området efter deres opfattelse ikke er egnet til beboelse, da det ligger så tæt på motorvejen.

- Det er vanskeligt på den ene side at agitere for, at vejstøj i boligområder er et sundhedsmæssigt problem, samtidig med at man på den anden side opfører nye store boligbyggerier i enormt støjplagede områder. Dansk Folkeparti finder det decideret upassende, at dele af boligbyggeriet tænkes opført som en støjmur for resten af området. Hvem har lyst til at bo i en støjmur, lød det i mindretalsudtalelsen.

Bygherre afventer klagesag
Bygherre på projektet er det private udviklingsselskab Green Living, som bl.a. også står bag byggerierne Elmehaven i Solrød Strand og Olgas Have i Ballerup.

I en mail til Licitationen - Byggeriets Dagblad skriver firmaets ejer Klaus Thomassen:

- Da lokalplanen for Vallensbæk Byhave i øjeblikket er påklaget, har vi ingen kommentarer til lokalplanen og dens indhold. Vi afventer en afklaring af klagen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095