To udbud på tekniske installationer til den kommende Femern-forbindelse mellem Falster og Tyskland skal gå om.
Det bekræfter projektselskabet Femern A/S over for Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Femern-forbindelsenEn 18 km lang sænketunnel mellem Rødby og den tyske ø Femern, der kommer til at rumme en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor
Bygherre: Femern A/S Bygherrerådgiver: Rambøll-Arup-TEC Entreprenører: Konsortiet FLC (med blandt andre Per Aarsleff) har tre kontrakter på selve tunnelen, ramper og tunnelelementfabrik. Det hollandske konsortium FBC med Sweco som rådgiver har den fjerde og sidste store kontrakt på gravearbejdet i Femern Bælt og arbejdshavn. De fire entreprenørkontrakter har en samlet værdi af cirka 30 mia. kr. (2015-priser) Budget: 52,6 mia. kroner inklusiv syv mia. kroner i reserver (2015-priser) Tidsplan: Officielt byggestart i 2021 og forventet åbning i 2028. Femern A/S har dog sat gang i en række forberedende anlægsaktiviteter |