23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

HusCompagniet udvider med ny B2B-afdeling

Landets største husbygger etablerer ny selvstændig afdeling, der udelukkende skal satse på salg og byggeri af rækkehuse

Det er ikke en nyhed, at rækkehuse er et stort fokusområde for landets husbyggere, som i stigende grad kaster sig ind på markedet. Nu trykker landets største husbygger, HusCompagniet, ekstra på speederen ved at oprette en ny afdeling, der udelukkende skal have fokus på salg og byggeri af rækkehusprojekter til både udlejere, investorer og pensionskasser.



- Gennem de seneste år har vi oplevet, at flere og flere henvender sig til os omkring opførelse af rækkehuse, og vi ser et kæmpe potentiale i det her, fortæller adm. direktør i HusCompagniet, Martin Ravn-Nielsen, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.



Derfor har HusCompagniet netop etableret afdelingen, der skal supplere virksomhedens andre forretningsområder og fungere som en relevant spiller på markedet for rækkehuse.



- For at vi kan være særligt konkurrencedygtige på det her område, så giver det mening at centralisere området og lave et forrentingsben med nogle interne og eksterne ressourcer, der skal have det her som spidskompetence. Vi er markedsførende på fritliggende boliger, og den værdi vil vi gerne overføre til B2B-salg, siger Martin Ravn-Nielsen.



Vil udnytte kompetencer

Målet er, at virksomheden skal lave strategiske B2B-samarbejder med developere og større samarbejdspartnere som for eksempel investorer og pensionskasser.



- Vi kan se på målingerne, at vores andel af markedet i dag er alt for lille i forhold til potentialet, som er kæmpe stort. Vi har bygget mange rækkehuse på vores eget forretningsben og jord, men nu vil vi også bygge rækkehuse eksternt, fortæller Martin Ravn-Nielsen.



Det vurderes, at HusCompagniet står for 25-30 pct. af det samlede salg af fritliggende enfamilieshuse herhjemme. Martin Ravn-Nielsen gør det klart, at virksomhedens position på det marked skal bruges som et strategisk led i den nye satsning.



- Vi kommer til at udnytte den volumen og de kompetencer, vi allerede har ved at bygge fritliggende boliger. Det er klart, at vi gerne vil overføre den værdi til det her marked, siger han.



Man kan sige, at rækkehuse er det nye sort blandt landets store husbyggere, så HusCompagniet kommer ikke til at være alene i kampen om opgaverne. Men det er ikke noget, Martin Ravn-Nielsen frygter:



Skal ansætte

- Konkurrencen er kommet for at blive. Vi er kendte for vores værdikæde og kunderejse, og det er jo den samme tryghed, man efterspørger, ligegyldig om det er private eller erhverv. Og så går vi går ind rent prismæssigt og bliver markedskonforme.



Søren Ravn har indtil for nylig været afdelingsdirektør i HusCompagniet, og det er ham, der i en ny titel som B2B-direktør skal være med til at opbygge den organisation, der skal tage sig af det nye forretningsområde.



- Vi er i gang med vurdere, hvor stor organisationen skal være, men det er klart, at der kommer til at være nogle ansættelser, siger Martin Ravn-Nielsen og fortsætter:



- Der er nogle interne ressourcer og kompetencer, der skal støtte op omkring det her, men det er klart, at vi investerer i takt med udviklingen rent salgsmæssigt.



Martin Ravn-Nielsen fortæller, at afdelingen allerede er oppe at køre med "en håndfuld mennesker", og at HusCompagniet allerede er klar til at håndtere ordrer i dag.



- Vi lukker de første ordrer her i januar. Generelt er vi meget positive omkring, hvor godt vi allerede er blevet taget imod, nu hvor det bare er rygtes, siger han.



Forhandlinger omkring leverandøraftaler vil ifølge Martin Ravn-Nielsen foregå snarest.



Løft af samlet forretning

Fritstående enfamilieshuse har længe været virksomhedens kerneforretning, og det bliver det ved med at være. Udvidelsen er nemlig ikke et udtryk for, at HusCompagniet oplever en afmatning i forhold til feltet med enkeltstående huse. Det fortæller Martin Ravn-Nielsen:



- Det er fortsat et super godt marked. For os er det her egentlig noget, vi i en periode har vurderet på, og vi har hele tiden set, at der ligger et stort potentiale. Vi skal stadigvæk vækste vores corebusiness, men derudover er der et kæmpe potentiale i det her. Så vi ser bare, at vi får et signifikant løft som samlet forretning.



Derfor er det også virksomhedens klare ambition, at omsætningen i virksomheden generelt skal øges. Martin Ravn-Nielsen ønsker ikke at fortælle, hvor stor en andel af rækkehus-markedet HusCompagniet har ambitioner om at sætte sig på, eller hvordan vækstmålene ser ud.



- Vi har vores egen lille målsætning, men det giver ikke mening for os at løfte sløret for den endnu. Men jeg kan sige at vi har rigtig, rigtig store ambitioner, og at vi mener det her.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.187