23948sdkhjf

Det tredje spor sparer trafikanterne for 152.000 rejsetimer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Udvidelsen af Fynske Motorvej betyder, at trafikanterne kommer væsentligt hurtigere frem, viser ny beregning fra Vejdirektoratet

Noget af det mest irriterende i livet som bilist er at sidde i kø. Fynske Motorvej har været belastet af tæt trafik og kø i mange år, men siden det tredje spor mellem Middelfart og Nr. Aaby blev taget i brug i 2014, har det mindsket trængslen på strækningen markant.

Besparelserne i rejsetid er så meget desto mere markante, når man tager i betragtning, at mængden af trafik på Fynske Motorvej generelt er steget med 25 pct. siden 2010. Uden det tredje spor ville situationen have set markant værre ud i dag end før udvidelsen.



- Efter at have været belastet af tæt trafik gennem en årrække er det en fornøjelse at se, at det er blevet både nemmere og mere sikkert at komme frem på Fynske Motorvej efter udvidelsen med et tredje spor. Vejdirektoratets analyse bekræfter derfor projektets store betydning - ikke alene for Fynboerne, men også for de mange trafikanter, der rejser mellem Vest- og Østdanmark, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.

- Jeg er opmærksom på, at rigtig mange projekter rundt omkring i landet kalder på lignende investeringer, og de nye beregninger understreger vigtigheden ved en bred infrastrukturaftale. I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at der med den stigende trafik på vejene følger også mere vejstøj, som generer naboerne, siger ministeren.

Hastigheden er steget markant
På strækningen er hastigheden i gennemsnit steget med cirka 12 km/t i østgående retning i eftermiddagsmyldretiden. Kortene viser de målte hastigheder før og efter det tredje spor.

I vestgående retning er hastigheden også steget. Her med 11 - 36 km/t i morgenmyldretiden. Desuden er hastigheden over Lillebæltsbroen steget, fordi trafikanterne ikke holder i kø ved Nr. Aaby.

Læs også: Stort nybyggeri ændrer udseende efter kritik - se det nye resultat

- Tidligere kunne trafikanterne ofte ikke køre stærkere end 80 til 90 km/t på motorvejen. Efter udvidelsen er hastigheden steget markant som følge af det tredje spor, og trafikanterne sparer samlet set 152.000 rejsetimer hvert år, siger afdelingsleder Andreas Egense fra Vejdirektoratet i pressemeddelelsen.

Mindre trafik på parallelle veje
I forbindelse med udvidelsen blev der bygget et nyt tilslutningsanlæg midt på strækningen, og det har sammen med det tredje spor flyttet trafik væk fra en del af de parallelle veje og givet mindre trængsel der.

Da man i 2010 besluttede at gennemføre udvidelsen, forventede man, at projektet var en god investering for samfundet med en samfundsøkonomisk forrentning på 8,5 pct.

Evalueringen viser, at investeringen har været endnu bedre end forventet med en samfundsøkonomisk forrentning på 12,7 pct.

Læs også: Ny dom hæmmer konsortier: Vi må finde ud af, hvordan vi kan lære at leve med den

Den samfundsøkonomiske forrentning beregnes ved at holde fordelene ved projektet op imod anlægsomkostningerne.

Fordelene, der især består af sparet rejsetid, omregnes til kroner ud fra principper, der gælder på tværs af alle trafikprojekter.

Hvis den årlige forrentning er over fire procent, betragtes projektet som en god samfundsøkonomisk investering.

Yderligere tidsbesparelse på vej
Netop nu er også strækningen fra Nr. Aaby til Odense V ved at blive udvidet med et tredje spor, og man forventer at kunne åbne det ekstra spor inden udgangen af 2022.

Når det sker, vil trafikanterne forventeligt spare yderligere 359.000 rejsetimer om året. Strækningen fra Nr. Aaby til Odense V er 24 km lang, mens den allerede udvidede strækning mellem Nr. Aaby og Middelfart er 12 km.
kaptain

Mere om: Vejdirektoratet
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Dansk tegnestue i spil til tysk milliardprojekt

En delt førsteplads i konkurrencen om at tegne gigantministerium i Berlin holder arkitektvirksomheden C. F. Møller på pinebænken lidt endnu

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nøglerne overdraget på etape et af Odenses havneudvidelse

Plus

Nu skal der bygges bedre svømmehaller

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

34.459 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Ny direktør holdt kun i 11 måneder

Ejer Michael Mortensen træder selv ind som topchef i HM Entreprenør, efter Benny Kristensen har valgt at stoppe

Plus

Anlægsfirma holder overskud i nedgangsår

HM Entreprenør A/S tjener fortsat på den gode side af 20 mio. kr., selvom aktivitetsniveauet er faldet

Plus

Store rådgivere vinder infrastruktur til 616 mio.

De rådgivende ingeniørfirmaer Rambøll, Cowi, Atkins og Niras vinder fire-årig rammeaftale om drift af vej, bane og bygninger for Sund & Bælt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Billigere bus og tog redder ikke klimaet

Det tredje spor sparer trafikanterne for 152.000 rejsetimer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Vejforum satte spot på klima og teknologi

Cirka 1100 var med på førstedagen af årets største konference i vejbranchen

Million-tvist: Entreprenør indstiller arbejdet på Odense Letbane

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Berømt vikingeborg skal genopføres

Slagelse Kommune har afsat foreløbig 25 mio. kr. til en ambitiøs genskabelse af vikingefæstningen Trelleborg. Arkitekter, arkæologer og ingeniører går efter den mest autentiske oplevelse for de besøgende

Bliver til afløseren er på plads – Banedanmarks direktør stopper

Håndværkerfradraget overlever med ny finanslov

Finanslov giver nye mulighed for udenlandsk arbejdskraft

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Kollektiv transport skal kunne det samme som bilen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Ny kollektiv trafik skal give 100.000 nye passager i København

FDM: Danmark er det ideelle land til elbiler

Plus

Sund & Bælt kigger også på grøn asfalt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mindsk vandspild med op til 98%

ELFAS - nøgletal for kvalitet i leveringen

Selvfølgelig skal vi bygge mere i træ

Abvac lancerer nu Sund Kælder

Ny anti-statisk luftkniv fra EXAIR

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

Lige så god som en helt almindelig skole

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Bell hus fra KTR

Jönsson A/S høster sin anden Gazellepris

Forbedrede boliger taget i brug i Albertslund Vest

Bytømreren forstærkes med ansættelse af kundechef

Elevatorløsning til bygninger uden elevator

Baoli el-pallevogn fra CJ Truckservice ApS

Bygherrekompetencer

Flot ny lagerbygning afleveret til Dacapo Stainless A/S

Klip og buk af stål på mål - H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Smart teknologi gør luftkanaler vedligeholdelsesfri

Elektriker søges

Messetiden står for døren.

Derfor vinder svanemærket byggeri frem

Mirit Glas tilbyder Glasvarer efter opgave

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Hvordan undgås stop i byggeriet om vinteren?

Send til en kollega

0.24