23948sdkhjf

Det tredje spor sparer trafikanterne for 152.000 rejsetimer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Udvidelsen af Fynske Motorvej betyder, at trafikanterne kommer væsentligt hurtigere frem, viser ny beregning fra Vejdirektoratet

Noget af det mest irriterende i livet som bilist er at sidde i kø. Fynske Motorvej har været belastet af tæt trafik og kø i mange år, men siden det tredje spor mellem Middelfart og Nr. Aaby blev taget i brug i 2014, har det mindsket trængslen på strækningen markant.

Besparelserne i rejsetid er så meget desto mere markante, når man tager i betragtning, at mængden af trafik på Fynske Motorvej generelt er steget med 25 pct. siden 2010. Uden det tredje spor ville situationen have set markant værre ud i dag end før udvidelsen.



- Efter at have været belastet af tæt trafik gennem en årrække er det en fornøjelse at se, at det er blevet både nemmere og mere sikkert at komme frem på Fynske Motorvej efter udvidelsen med et tredje spor. Vejdirektoratets analyse bekræfter derfor projektets store betydning - ikke alene for Fynboerne, men også for de mange trafikanter, der rejser mellem Vest- og Østdanmark, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.

- Jeg er opmærksom på, at rigtig mange projekter rundt omkring i landet kalder på lignende investeringer, og de nye beregninger understreger vigtigheden ved en bred infrastrukturaftale. I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at der med den stigende trafik på vejene følger også mere vejstøj, som generer naboerne, siger ministeren.

Hastigheden er steget markant
På strækningen er hastigheden i gennemsnit steget med cirka 12 km/t i østgående retning i eftermiddagsmyldretiden. Kortene viser de målte hastigheder før og efter det tredje spor.

I vestgående retning er hastigheden også steget. Her med 11 - 36 km/t i morgenmyldretiden. Desuden er hastigheden over Lillebæltsbroen steget, fordi trafikanterne ikke holder i kø ved Nr. Aaby.

Læs også: Bygherre: "Vi føler os rimelig sikre på, at vi som bygherre og projektleder ikke har udfordringer"

- Tidligere kunne trafikanterne ofte ikke køre stærkere end 80 til 90 km/t på motorvejen. Efter udvidelsen er hastigheden steget markant som følge af det tredje spor, og trafikanterne sparer samlet set 152.000 rejsetimer hvert år, siger afdelingsleder Andreas Egense fra Vejdirektoratet i pressemeddelelsen.

Mindre trafik på parallelle veje
I forbindelse med udvidelsen blev der bygget et nyt tilslutningsanlæg midt på strækningen, og det har sammen med det tredje spor flyttet trafik væk fra en del af de parallelle veje og givet mindre trængsel der.

Da man i 2010 besluttede at gennemføre udvidelsen, forventede man, at projektet var en god investering for samfundet med en samfundsøkonomisk forrentning på 8,5 pct.

Evalueringen viser, at investeringen har været endnu bedre end forventet med en samfundsøkonomisk forrentning på 12,7 pct.

Læs også: Italienere får giganttab på Storstrømsbroen

Den samfundsøkonomiske forrentning beregnes ved at holde fordelene ved projektet op imod anlægsomkostningerne.

Fordelene, der især består af sparet rejsetid, omregnes til kroner ud fra principper, der gælder på tværs af alle trafikprojekter.

Hvis den årlige forrentning er over fire procent, betragtes projektet som en god samfundsøkonomisk investering.

Yderligere tidsbesparelse på vej
Netop nu er også strækningen fra Nr. Aaby til Odense V ved at blive udvidet med et tredje spor, og man forventer at kunne åbne det ekstra spor inden udgangen af 2022.

Når det sker, vil trafikanterne forventeligt spare yderligere 359.000 rejsetimer om året. Strækningen fra Nr. Aaby til Odense V er 24 km lang, mens den allerede udvidede strækning mellem Nr. Aaby og Middelfart er 12 km.
kaptain

Mere om: Vejdirektoratet
Hold dig opdateret med Licitationen

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

Byggerijob

Forsiden lige nu

Så er nomineringerne til Building Awards 2020 i gang

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyt byggesystem effektiviserer klimavenligt byggeri

Plus

HedeDanmark har skiftet direktøren ud

Fremover er adm. direktør i Hedeselskabet, Torben Friis Lange, også adm. direktør for HedeDanmark

Nyhedsbrev

34.958 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Aarsleff-selskab får gennembrud i Norge

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Markedets første 350 mm batteridrevne kapsav

Plus

Indhenter forsinkelse efter vådt vejr

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Aarhus-gader bliver midlertidige gågader

Vejsektorens videncenter får ny chef

Insekthoteller skal redde fauna langs motorvej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Prisvindere fra 2018

Plus

Byggeriets underbrancher har klaret sig godt gennem coronakrisen

Kun anlægsentreprenørerne har oplevet et fald i omsætningen i de fire første måneder af året. Men det skyldes ikke coronakrisen, siger cheføkonom

Plus

Italienere får giganttab på Storstrømsbroen

Plus

Bygherre: "Vi føler os rimelig sikre på, at vi som bygherre og projektleder ikke har udfordringer"

Vejdirektoratet har krævet ekstra garantier og har tillid til, at italiensk entreprenør vil fuldføre byggeriet trods trecifret milliontab i 2019

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye tyske miljøkrav spænder ben for Femern-projektet

1

Otte entreprenører i spil til Nordhavnstunnel

Vejdirektoratet har inviteret en række danske og udenlandske virksomheder med om bordet til sparring om tunnelprojektet i København

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Ti spørgsmål til...
Asfalt-boss: Det er vigtigt at tænke kriseberedskab meget bredt

Colas Danmarks adm. direktør Hans Oluf Krog har ikke følt sig isoleret under coronakrisen, men han ser frem til at gense sine udenlandske kolleger. Mød direktøren her i serien "10 spørgsmål"

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Milliardinvesteringer kan indhente efterslæb på kloakker og faldstammer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Cowi undersøger placering af en fast forbindelse over Kattegat

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

- Det er ikke hver dag, vi bygger så store broer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Andre fag i byggeriet

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Industriteknik på Lolland Falster = H. Nielssons Maskinfab.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Certificeret licenshaver aktiv i sit netværk

Smede og stålarbejde Lolland Falster = H. Nielssons Smede

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

DSG øger kapaciteten med ny hærdeovn

God sommer

Star Industri går ALL IN - CNC-bearbejdning med fræs og drej

Ifö lancerer Augmented Reality til badeværelset

Manitou Minilæsere hos KSM Maskinservice

Rejsegilde på Aarhusiansk boligprojekt

Sommer 2020

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Sommer 2020 hos Jysk Element ApS

Undgå disse 5 fejl ved elektrosvejsning

CASE CX300D Gravemaskine

Valsning og kantbukning af stål = H. Nielssons Maskinfabrik

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Magnetisk filtrering er effektivt til flere områder

God sommer fra Building Green

Hvad er Dyneema®?

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

Funktionshjul til møbler

Modulbyggeri kombinerer træ med andre byggematerialer

Send til en kollega

0.266