Servicemarkedet fylder i tråd med strategien en større del af forretningen i Bravida Danmark i 2019.
Sidste år udgjorde service, der dækker over drift og vedligehold af tekniske installationer, 39 pct., mens den ved udgangen af september i år fylder cirka 43 pct.
Adm. direktør Johnny Hey forklarer, at forretningsområdet også de kommende år vil være få strategisk prioritet, ikke bare i Danmark, men i hele den svenskejede koncern.
- Vi kommer til at lave tiltag, der understøtter en større bredde, så vi får en bredere pakke af ydelser (inden for service, red.). Især med fokus på de kritiske installationer, siger han.
Fokus på bygningsautomation
Johnny Hey opridser fire områder, som Bravida betegner som kritiske installationer: brand og sikring, køling og varmepumper, sprinkleranlæg og bygningsautomatik. Inden for de to første vurderer han, at Bravida Danmark står rigtig stærkt, mens der særligt skal være fokus på at styrke de to sidstnævnte.
- Inden for sprinkleranlæg har vi en god position, men kan vækste markant mere. Bygningsautomatik er nok det svageste i øjeblikket, og her er vi en mindre spiller i forhold til de helt store, siger han og nævner, at det kunne være et felt, der kunne styrkes gennem opkøb. Det er allerede sket én gang i år. Et af årets seks foreløbige opkøb var det cirka 20 personer store firma Insight Building Automation.
Serviceforretning skal have mere bredde
Bravida Danmark vil have endnu mere bredde på serviceforretningen, der udgør en større andel af omsætningen