Københavns Kommune er ved at gennemgå stakken af høringssvar, som er kommet ind på kommunens forslag til Kommuneplan 2019, der har overskriften Verdensby med ansvar.
- Vi har modtaget i omegnen af 550 høringssvar. Derudover har vi fået en del input fra arrangementer med forskellige aktører i forbindelse med høringsprocessen, oplyser økonomiforvaltningen i Københavns Kommune til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Foreslaget fra kommunen indeholder flere elementer for byggeriet. Blandt andet lægges der op til at lempe krav om boligstørrelser, så det bliver muligt at bygge flere mindre hjem i København.
I dag er det sådan i kommunen, at 75 pct. af etagearealet i nybyggeriet i gennemsnit skal være 95 kvm, mens der nu lægges op til at ændre det til 50 pct.
De resterende 50. pct. kan så disponeres frit. Ingen boliger må dog være mindre end 50 kvm, fremgår det i forslaget, som samtidigt påpeger, at der gælder andre bestemmelser for eksempelvis ungdomsboliger.
Hos Dansk Byggeri, der er blandt de aktører, som har sendt høringssvar ind, mener man overordnet, at forslaget til Københavns Kommuneplan 2019 rummer mange gode elementer. Organisationen hæfter sig ikke mindst ved netop størrelsesbestemmelserne.
- I dag er der simpelthen for få små lejligheder, siger Anne Gram, chefkonsulent i Dansk Byggeris erhvervspolitiske afdeling.
Hun betegner forslagsændringen på området som et skridt i en mere fleksibel retning, men Dansk Byggeri ser gerne, at der på sigt blødes endnu mere op.
For eksempel at det gennemsnitlige størrelseskrav bliver sat ned til 85 kvm, eller at det kun er 35 pct. af etagearealet, der er størrelsesbestemt.
60.000 boliger frem mod 2031
Derudover ser Dansk Byggeri gerne, at der bygges flere boliger med en kortere tidshorisont.
I forslaget er der medtaget et mål om at sikre plads til 60.000 boliger i København og 2,4 mio. kvm erhverv frem mod 2031.
- Vi mener, at de er lige sent nok ud med at bygge de her boliger, siger Anne Gram.
Boligbehovet er særligt udtalt i den første del af i perioden, som Kommuneplanen spænder over, argumenterer hun.
Dansk Byggeri foreslår i den forbindelse blandt andet, at kommunen gør mere ud af at etablere tagboliger.
Letbane og ny metro
Forslaget til Københavns Kommuneplan 2019 lægger også op til, at ingen københavnske boligområder skal være at finde på statens ghettoliste eller listen over udsatte boligområder i 2030, at København skal have flere grønne områder, at historiske bygninger skal beskyttes, og at der skal arbejdes aktivt for etablering af en Østlig ringvej.
Ligeledes nævnes det på forslagets sider, at ønsket på lang sigt er en ny metro under havnen samt en letbane mellem Nørrebro St. og Ring 3 i Gladsaxe.
Hos Dansk Infrastruktur er man positive over for både en Østlig Ringvej, udbygning af metroen og letbanen.
- Der er masser af muligheder for at udvide metroen og forbedre mobiliteten i København - også over jorden, siger branchedirektør Henrik Friis.
Han fremhæver, at investeringerne er så vigtige, at de bør prioriteres væsentlig tidligere, end der lægges op til, og at staten bør træde til og være en del af finansieringen.
Han fremhæver desuden, at Dansk infrastruktur gerne ser, at der sættes yderligere ind på det "finmaskede mobilitetsnet" i form af bedre busruter, og at der yderligere satses mere på intelligente trafiklys, så man kommer trafikpropper til livs og dermed mindsker forurening.
På økonomiudvalgets møde den 3. december er Københavns Kommuneplan 2019 på dagsordenen. Det samme gælder på Borgerrepræsentationens møde den 12. december.
Kommuneplan lægger op til alt fra mindre boliger til ny metrolinje
Processen med at få Kommuneplan 2019 på plads i København er godt i gang. Forslag med flere elementer i byggeriet har været i offentlig høring