23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Arkitekter skal stadig kunne tegne

Arkitektskolen i København vil uddanne til et bredt arbejdsmarked. Derfor fastholder de færdigheder som håndtegning og håndværksforståelse

Arkitektskolen i København vil klæde de studerende bedre på til erhvervslivets krav.

Men det skal ikke ske på bekostning af den kunstneriske og helhedsprægede uddannelse, der kan gøre arkitekten til den, der samler trådene.

Sådan siger fagleder Jakob Brandtberg Knudsen, Arkitektskolen i København (KADK), der understreger, at netop den danske tradition for en arkitektuddannelse med et væsentligt kunstnerisk og æstetisk element, giver færdigheder , som er attraktive for udlandet.

- København er jo igen og igen et forbillede, og det er byen ikke kun blevet på grund af gode tekniske løsninger som for eksempel vandforsyningen, men i høj grad i kraft af gennemtænkt arkitektur, siger han.

Hvad med de studerendes evne for at håndtegne? Betyder teknologier som BIM, 3D-visualiseringer, Revit og Archicad at traditionelle tegningsfærdigheder ikke længere er så relevante?

- Vi lægger vægt på, at de kan tegne i hånden. Sideløbende med at de undervejs i uddannelsen møder de traditionelle håndværk. At tegne er også en måde at kommunikere hurtigt og klart, og det er også et væsentligt krav fra arkitektvirksomhederne, siger han.

Formgive og samarbejde
Jakob Brandberg Knudsen tilføjer, at tegnestuerne forlanger tre ting af kandidaterne:

- At de kan formgive, at de kan samarbejde, da alt bliver til i grupper, og at de kan kommunikere klart. Det sidste kan tegningsfærdigheder hjælpe med til, da en tegning - og måske efterfølgende en model - igangsætter samtaler, fordi man får noget konkret at forholde sig til, siger han.

Faglederen fastholder, at Arkitektskolen i København uddanner til et bredt arbejdsmarked, hvor kun omkring halvdelen får job på traditionelle tegnestuer.

- Derfor er det afgørende, at vi ikke kun forfalder til tegneprogrammerne. Så bliver du jo teknisk tegner. Men det er klart, at er der studerende med særlige evner inden for for eksempel 3D-simulering, finder de sig en niche der.

Klæder studerende fagligt på
Jakob Brandtberg Knudsen oplever, at de kommende arkitekter har fokus på, at deres fremtidige arbejde på for eksempel en tegnestue skal give mening, og at de kan have stort fokus på slutbrugerne.

- Nemlig at skabe bygninger eller bymiljøer, der er behagelige at være i, er bæredygtige og imødekommer FN’s Verdensmål, som også mange virksomheder kan se sig selv i, siger han.

Arkitektskolen i København har 12 faglige retninger, som de studerende kan vælge imellem.

- Det betyder, at vi også på den måde kan imødekomme arkitektvirksomhedernes krav, når kandidaterne skal i gang. Hvis de for eksempel er gået i dybden med renovering, har de noget at byde ind med fra dag 1 på en tegnestue, fordi de kommer med frisk viden om området, siger Jakob Brandtberg Knudsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142|instance-web01