23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lavere reserve åbner for flere vejprojekter

Et nyt lavere reserveniveau kan komme vejområdet til gode, når partierne i Folketinget senere i år eller næste år sætter gang i forhandlingerne om en ny infrastrukturplan for 2021-2030.

Transportministeriet har for nylig fået tilladelelse fra Finansministeriet til at sænke reserveniveauet 30 pct. til 15 pct. på nye vejprojekter, og Venstre er klar til at bruge de frigjorte midler på flere nye veje.

- Vi hilser det velkommen, at man indskrænker reserven på vejprojekter, fordi de er blevet gennemført til prisen og tiden, og vi er indstillede på, at de frigjorte midler giver luft til at igangsætte nye projekter, siger partiets transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Billigere veje
De tidligere reserveniveauer på 50 pct. i forundersøgelsen og 30 pct. i beslutningsgrundlaget blev vedtaget i 2006 og var gældende, da den seneste store investeringsplan fra 2009, Infrastrukturfonden, blev godkendt. At niveauerne nu er sænket til henholdsvis 40 pct. og 15 pct. kan betyde, at der er plads til yderligere infrastrukturprojekter for flere hundrede mio. kr. inden for den samme ramme.

Silkeborg-motorvejen, der blev indviet i 2017, krævede 6,9 mia. kr. i finansiering. Med det nye reserveniveau ville det være nok med 6,1 mia. kr.

Om det så rent faktisk ender med, at flere veje kommer med i den kommende plan, afhænger selvfølgelig af det politiske flertal.

S afventer forhandlinger
S-regeringen, der sidder for bordenden ved forhandlingerne, har lagt op til, at den ønsker et bredt forlig med både støttepartier og oppositionspartier. Partiet vil ikke redegøre for, hvad de midler, der tidligere udgjorde projektreserve, skal bruges på, inden forhandlingerne er gået i gang.

- Det er helt rigtigt, at pengene så at sige strækker længere med en lavere projektreserve, fordi vi inden for en given økonomisk ramme kan sætte flere projekter i gang. Præcis som transportministeren har meldt ud. Men hvordan en ny infrastrukturplan kommer til at se ud, kan jeg ikke sige noget om endnu. Det kommer an på de forhandlinger, som vil indkaldes bredt med Folketingets partier, skriver transportordfører Thomas Jensen (S) i en sms.

DF: Farligt at skære i reserve
Landets tredjestørste parti Dansk Folkeparti er skeptisk over for, at reserven er sænket fra 30 pct. til 15 pct.

- Jeg synes, det lyder voldsomt med en halvering. Alle projekter er forskellige, og reserven er der i tilfælde af, at der sker noget uforudset, siger transportordfører Hans Kristian Skibby (DF), der er tilhænger af et mere fleksibelt reserveniveau.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|instance-web01