23948sdkhjf

Han har digitaliseret den ny mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, stor mørtelbil, der kan rumme 25 tons materiale

Jens Erik Jensen og JEJ Pumpebiler har i mange år kørt ud og leveret flydemørtel til landets byggepladser. Det er foregået fra en kørende fabrik i form af en lastbil.

Nu har 70-årige Jens Erik Jensen udviklet en helt ny mørtelbil, der kan rumme op til 25 tons materiale, betydeligt mere end andre pumpebiler, og som er udstyret med den nyeste automatik til at styre blanding af mørtel og pumpning.

Samtidig har den fået større pumpekapacitet, og det betyder noget for firmaets konkurrenceevne.

Fuldt overblik
I stedet for et elskab med mange relæer, ledninger og potmetre styres det hele nu fra en computerskærm.

Det betyder, at operatør Mogens Simonsen nu har fuldt overblik over processen på en operatørskærm i maskinrummet. Via sensorer holder computeren øje med, om der er pulver nok, om der er nok mørtel i blandingskaret. Så vidt vides er det den første digitaliserede mørtelbil i Danmark.

- Skærmen giver et bedre overblik over processen, siger Mogens Simonsen. Han er også glad for, at digitaliseringen gør, at han med det samme kan skrive en regning, når mørtlen er leveret på byggepladsen. Det foregår på en iPad, hvor kunden på stedet attesterer, hvor meget mørtel, der er leveret. Så den del bliver overstået med det samme.

For 20 år siden blev alt mørtel blandet i blandemaskiner, hvor byggefolkene manuelt blandede mørtlen. Men i dag kan mørtelbiler klare opgaven med større præcision og effektivitet.

Klar på to-tre timer
Denne morgen møder Mogens Simonsen op i den store mørtelbil ved en industribygning i udkanten af Silkeborg.

Han ruller den lange slange ud og trækker den ind i bygningen og gør klar til at blande mørtlen. Han styrer det hele fra computeren. Nogle minutter efter er han klar til at pumpe.

Kunden er i dag entreprenør og betongulvsspecialist Carsten Nielsen. Han trækker slangen ind i det lokale, hvor han skal begynde. Over radioen aftaler de, at Mogens Simonsen kan begynde at pumpe.

Så fordeler Carsten Nielsen metodisk mørtlen. Den skal stå i en højde på tre-fire centimeter.

En halv timer efter er der lagt fire tons mørtel ud, og to-tre timer senere er mørtlen tør og klar til at blive brugt.

Svendestykke
For 70-årige Jens Erik Jensen er mørtelbilen et slags svendestykke, før han går på pension.

Han har allerede overdraget firmaet JEJ Pumpebiler til sønnen Brian Jensen. Han er godt tilfreds med, at han på den måde har bragt firmaet ind i den digitale tidsalder.

Den nyudviklede lastbil er lavet efter de maksimale trailermål på 13,6 gange 4,0 gange 2,65 meter, og traileren har fire aksler til at bære vægten. Det har taget omkring et år at udvikle og konstruere bilen.

Jens Erik Jensen har taget del i udviklingen lige siden flydemørtel kom til Danmark i slutningen af 80’erne.

- Flydemørtlen kom til Danmark i 1987-88 fra Sverige. Jeg blev salgskonsulent inden for flydemørtel. Jeg købte selv min første pumpebil i 1999. Siden har jeg tegnet fire pumpebiler, fortæller han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14