23948sdkhjf

Amalienborg Slot skal sikres mod terror

| Af /Ritzau/ | Tip redaktionen om en historie

Bilerne skal væk fra Amalienborg Slotsplads. Det skal forebygge terrorangreb, hvor mange mennesker er samlet, sådan som det er set i andre europæiske lande

Siden Amalienborg blev opført i midten af 1700-tallet, har det været muligt at køre ind på slotspladsen.

Et nyt arbejde med at terrorsikre pladsen er gået i gang, og når det er færdigt, så er det slut med biler på pladsen. Kun gående og cyklister får adgang.



Slots- og Kulturstyrelsen oplyser, at et vigtigt formål med sikringen er at øge beskyttelsen, når større folkemængder er samlet på pladsen.

- Pladsen bliver mere sikker at færdes på. Det gælder ved store begivenheder i kongehuset, for eksempel dronningens fødselsdag, men også til hverdag, siger slotsgartner i styrelsen, adjungeret professor Palle Kristoffersen, som er ansvarlig for arbejdet.

Pullerter med bronze
- På gode sommerdage, og når der er mange krydstogtskibe i havnen, er der utrolig mange mennesker på slotspladsen. Især omkring Livgardens vagtskifte klokken 12, siger han.

Sikringen består af bronzebetrukne pullerter af en højde på en meter og tyve centimeter.

Læs også: Grøn anlægsentreprenør: Terrorsikring af Amalienborg Slotsplads er en prestigefuld opgave

De placeres ved de fire indgange til pladsen.

13 ved hvert sted, hvoraf nogle kan sænkes, så chauffører med varer til den kongelige familie eller andre med et nødvendigt ærinde kan komme ind og ud.

Køretøjer er flere gange blevet brugt ved angreb i udlandet. I 2016 døde 86 mennesker, efter en lastbil på Bastilledagen kørte ind på Promenade des Anglais i Nice.

I London, Berlin, Stockholm og Barcelona har gerningsmænd også benyttet køretøjer.

Granitkugler på Christiansborg
Herhjemme har det medført, at Christiansborg Slotsplads fik en permanent terrorsikring tidligere i år. Den består blandt andet af 85 granitkugler.

Sikring med pullerter

Ved hver af de fire indgange til slotspladsen placeres 13 pullerter. De er betrukket med bronze og er en meter og tyve centimeter høje.

Nogle af pullerterne kan sænkes, så det er muligt at komme ind for biler, der har et nødvendigt ærinde til Amalienborg.

Det vil stadig være muligt for gående og cyklister at komme ind på pladsen.
Arbejdet skal stå færdigt i begyndelsen af 2020.

Arbejdet er sat i gang på baggrund af en anbefaling fra Politiets Efterretningstjeneste (PET).
Kilde: Ritzau/Slots- og Kulturstyrelsen

De er skabt af GHB Landskabsarkitekter, som sammen med Slots- og Kulturstyrelsen også medvirker til sikringen af Amalienborg Slotsplads.

Ud over at gøre pladsen mere sikker, så vil den komme til at fremstå mere harmonisk, siger Palle Kristoffersen.

De midlertidige betonblokke kommer væk, ikke færre end 60 vejskilte omkring indkørselsvejene pilles ned, og brobelægningen bliver fuldendt helt ud til pullertanlægget.

Klar til fødselsdagen
- Der er ingen tvivl om, at alle, der kommer på pladsen, vil opleve, at den bliver æstetisk flottere, siger Palle Kristoffersen.

Arbejdet ventes at være færdigt i begyndelsen af 2020, og dermed inden dronningen fylder 80 år den 16. april.

Det er Københavns Kommune, der som vejmyndighed har nikket ja til sikringen.

Det er sket på baggrund af en anbefaling fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der i 2017 opfordrede kommunen til at etablere "hastighedsdæmpende foranstaltninger" ved blandt andet Amalienborg Slotsplads.
/ritzau/ 

Mere om: Amalienborg
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Sådan spotter en ekspert økonomisk usunde byggevirksomheder

Efter 26 år i branchen for byggegarantier er Henning Skaarup ekspert i at spotte de økonomiske svagheder hos danske entreprenører

Aarhus får ny koncertplads til 40.000 gæster

Google investerer i fem solcelleparker i Danmark

Plus

Nedrivere
Travle nedrivere præsterer alle overskud

Kartelsagen har kastet mørke skygger over nedrivningsbranchen, men økonomisk giver den kun overfladiske skrammer hos de dømte virksomheder

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se listen: Disse virksomheder og personer er i spil til årets Building Awards

Skou Gruppen skal bygge hele Vibys dagligstue

Hovedstadshospital etablerer vandkatakombe

Vejdirektoratet slukker lyset

Statslig pulje skal bekæmpe trafikstøj

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nedrivere
Mange maskintimer løfter regnskabet hos østjysk nedriver

Plus

Bygherrer varsler flere grønne krav i udbud

Både Vejdirektoratet og Københavns Kommune vil skærpe krav, så der bliver taget mere hensyn til klima og miljø i anlægsfasen

Plus

Rådgiver om forsinket sygehusbyggeri: Vi arbejder og har ingen kommentarer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Byrådspolitikere opfordrer til at droppe højt byggeri i ny by

Plus

Byggekrise forsinker åbning af storsygehus: Nu lægger regionen sag an

Problemer med strøm på storsygehus i Aalborg fører til forsinkelse - nu lægger regionen sag an. Se hvor længe åbningen må udskydes

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Borgmester er lydhør over for ekspertanbefalinger om Vinge

Plus

Fire norske nedslag

SLA skal tegne nyt grønt kvarter i Paris

De danske landskabsarkitekter vinder endnu et byfornyelsesprojekt i den franske hovedstad

Plus

SLA udvider i Norge

Den danske arkitektvirksomhed har vokseværk og skal finde ny direktør til tegnestuen i Oslo. Byen fortættes massivt i disse år og der er bud efter løsninger, som landskabsarkitekterne har erfaring med

Tirpitz-bagmænd sætter vestjyder til at styre nyt BIG-museum i sikkerhed

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

1

Amalienborg Slot skal sikres mod terror

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Sønderborg: Derfor har vi sat grænsen op

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skæring og svejsning af stål - H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Forlæng kølevæskens levetid

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

En udflugt til paradis

Få styr på kravene til funktionsafprøvning af varmeanlæg

Hi2019 Messenyhed - Elbilens lader skal også testes

Det er stadig tid til udendørs reklame. Beachflag til de helt rigtige priser.

KTR ROTEX ® koblinger

Rejsegilde på Venligbolig plus Frederiksberg

Styrket dansk buildingSMART skal sikre tværfagligt og internationalt samarbejde i byggeriet

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Læs Electra, nr. 8 – 2019

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

Sulzer Muffin Monster. Nedeler Grinder

Grøn omstilling - hvilke køle og klimaanlæg skal du vælge?

Mød os på Boligmessen i Holstebro

Nyt online showroom - se alle maskinerne!

Bliv klar til efteråret med en isoleret container

Ajos øger fleksibiliteten på kranområdet gennem efteruddannelse

Eliminering af olietåge og olierøg

hi-messen samler alt inden for 3D

Mød Fibox på hi Tech & Industri Scandinavia 1.-3. oktober 2019

Byggeriets Miljøkonference

Mød os på Building Green Copenhagen 2019

Prysmian Group lancerer RFID kabelteknologi

Send til en kollega

0.262