Roskilde er en af Danmarks ældste byer - med landets måske mest berømte domkirke.
Derfor er der flere grunde til, at Sune Oslev, landskabsarkitekt og partner hos Masu Planning, fik pulsen lidt ekstra op, da det stod klart, at det var hans virksomhed, der havde vundet projektet med at styrke bymidten.
- Med respekt for Roskildes historie og kulturarv skaber vi en værdig ankomst til Roskilde og et inviterende strøgforløb, som lever op til nutidens krav, siger han.
Der er tale om det til dato største fornyelsesprojekt for Hestetorvet og Algade, som er to centrale historiske hjørnesten i byrummet.
 
 Masu Planning med hovedkontor i København træder ind i rollen som totalrådgiver og skal føre de lokales drøm om et nyt sammenhængende by- og gaderum til virkeliggørelse.
Stort lokalkendskab
Og så hjælper det nok også, at Sune Oslev er opvokset og bosat i Roskilde.
- Jeg har tilbragt mange timer på både Hestetorvet og i Algade, og i dag lever de to områder ikke op til nutidens behov. Hverken hos borgerne, de handlende eller hos de besøgende. Derfor har vi sammen med kommunen udviklet et projekt, der forbedrer funktionaliteten, styrker bylivet og fremmer bynaturen, siger han.
Førstehåndserfaringen forsøger han og kollegerne i designudviklingen at udnytte og kortlægge. Det skal frem i lyset, hvad der fungerer, og hvad der trænger til fornyelse.
 
 I forhold til 1970'erne, da torvet rummede en parkeringskælder, er der sket meget - ikke mindst i 1990'erne, da man anlagde det nuværende torv med granitbelægning.
- Det blev flot, men aldrig rekreativt. Det kom aldrig til at invitere til at blive hængende på stedet, konkluderer han.
Et strøgforløb
Så nu er turen kommet til at anlægge grønne øer og opholdssteder, så torvet ikke kun er et gennemgangsområde.
- Vi vil gerne skaber en værdig ankomst til Roskilde og et inviterende strøgforløb, som lever op til nutidens krav. Og i respekt for Roskildes historie og kulturarv, siger Masu-partneren.
Målet: Frodigt og grønt
I middelalderen fungerede Hestetorvet som markedsplads, og efter utallige forandringer er torvet i dag ankomstplads til Roskilde Station.
De konkrete tiltag for fornyelsen af pladsen, der nu er sat igang, er flere træer og større grønne arealer.
De kommende områder bliver præget af frodig beplantning, der skaber rum for ophold og som både skærmer visuelt og støjmæssigt mod trafikken fra Jernbanegade.
Kilde: Masu Planning
Han kommer dog med en advarsel til de meget håbefulde:
- Det nuværende lidt rodede indtryk, man får af området tættere på banegården, vil nok blive ved lidt endnu. På et tidspunkt kommer S-toget til Roskilde (angiveligt omkring 2029, red.), så man afventer også byfornyelsen her, til man har overblik, siger han.
Genanvender granit
Sune Oslev fortæller, at en central krumtap i projektet er en omfattende strategi for genanvendelse.
- Vi genbruger noget af torvets nuværende granitbelægning, som er af høj kvalitet, i det arbejde med en ny belægning af Algade, som kommer senere, fortæller han.
- På den måde minimerer vi også projektets klimaaftryk, ligesom vi genbruger gadebelysning og armaturer.
Sikkert trafik-hierarki
Roskildes borgmester, Thomas Breddam (S), og formand for Plan- og Teknikudvalget, Claus Larsen (S), har taget første spadestik til fornyelsen af Roskildes centrale strøg.
 
 I sin tale fremhævede Thomas Breddam blandt andet, at Hestetorvet er et sted hvor tusindvis af mennesker gennem århundreder har mødtes, handlet, rejst videre og skabt liv, og at formålene med fornyelsen blandt andet er at fremme bylivet.
 
 Algade er bymidtens centrale strøg og omdannes fra et usammenhængende forløb til et sted, der inviterer til ophold. Tiltagende omfatter blandt andet mere beplantning, nye udendørsmøbler og et mere sikkert trafikhierarki, hvor trafikken kommer på de bløde trafikanters side.
De skal forvandle Roskildes middelalderby
Projekt: Fornyelse af Algade og Hestetorvet i Roskilde
 Bygherre: Roskilde Kommune
 Totalrådgiver og landskabsarkitekt: MASU Planning
 Entreprenør og anlægsgartner: Scheller, Hougaard og Petersen A/S
 Areal: cirka 5.000 kvm
 Periode. 2025 – 2026
Kilde: Masu Planning
For at hædre pladsens historie og navn opføres der desuden en hesteskulptur på torvet.
 
 Efter første spadestik tager Scheller, Hougaard og Petersen A/S nu fat på anlægsarbejdet, hvor første etape ventes afsluttet i løbet af foråret 2026.
Granit gør gavn som genbrug
Hestetorvet i Roskilde er i dag et klassisk torv med belægninger i granit. Det bliver nu fornyet med flere træer, større grønne arealer og opholdsmuligheder.
Hovedtanken er, at torvet skal markere ankomsten til Roskilde og binde stationen sammen med resten af byen via Algade.
Cirka to tredjedele af torvets belægning bevares som den er, så Hestetorvet stadig kan bruges til forskellige begivenheder.
Især området mod Jernbanegade får bede med træer og buske.
I en senere fase er der planer om et legeområde ved kirkegårdsmuren og måske flere siddepladser.
Algade får grønne bede med samme type planter som på torvet. Det vil skabe zoner i gaden, som indrammer cykelparkeringen og giver nye steder at opholde sig.
Granitbelægningen, som fjernes fra Hestetorvet, genbruges i Algade.
Kilde: Roskilde Kommune