Støvet står til alle sider, mens store lastbiler læsset med stabilgrus kører ind på pladsen og læsser af. Projektchef Trine Tindborg følger nøje med i arbejdet, der afslutter første fase i etableringen af Kronløbsøen i Nordhavnen i København.
Der er tale om et enormt prestigeprojekt med NCC som totalentreprenør, og slutproduktet er en helt ny ø i Danmark med 233 boliger og et parkeringsanlæg med plads til 1.100 biler fordelt på fire etager under jorden.
Øen etableres mellem Sundmolen og Fortkaj, hvor vandet tidligere var op til ni meter dybt, og er et projekt til 1,1 mia. kr. i anlægssum, der først er færdigt i slutningen af 2023.
En drøm
Der er ingen tvivl om, hvorfor Trine Tindborg har påtaget sig opgaven.
- Det er enhver ingeniørs drøm at få lov til at bygge en ø, siger hun med passion i stemmen.
Hun er uddannet akademiingeniør og ansvarlig for projektet Kronløbsøen hos totalentreprenøren NCC, der bygger for Projektselskabet Kronløbsøen Projekt P/S, som ejes af By & Havn, Pensiondanmark og Nordkranen.
Følges tæt
Aarsleff-koncernen havde i første omgang vundet konkurrencen om at indgå i totalentreprisen på Kronløbsø-projektet, men af ukendte årsager mundede det aldrig ud i en kontrakt.
NCC har etableret ø nummer 432 i Danmark
Første fase i etableringen af Kronløbsøen i Københavns Nordhavn er gennemført, og næste skridt er etableringen af en tørdok, hvorefter byggeriet af den underjordiske parkeringskælder kan begynde