23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rockwool-direktør vil ikke spille med på "aggressiv prissætning"

Stenuldsgiganten har nedjusteret forventningerne til væksten i 2019

En af Danmarks største virksomheder Rockwool havde både en god og en dårlig nyhed med, da stenuldsgiganten fra Hedehusene fredag gjorde halvårsstatus.



Samtidig med at Rockwool kunne præsentere sit bedste andet kvartal nogensinde på top- og bundlinje, blev det meldt ud, at væksten for 2019 var nedskrevet fra 4-8 pct. til 2-5 pct.



- Det er et godt, faktisk et rigtig godt halvår, men nogle af vores markeder i Asien og Østeuropa har haft en negativ udvikling, og samtidig kigger vi ind i et meget volatilt marked. Derfor synes jeg egentlig, det er logisk, at vi skruer ned for væksten, siger adm. koncerndirektør Jens Birgersson.



Omsætningen steg 4,4 pct. til 1,34 mia. euro (små 10 mia. kr.) og driftindtjeningen blev forbedret med 11 pct. til 178 mio. euro (1,3 mia. kr.).



Handelskrig påvirker

Handelskrigen mellem Kina og USA, Brexit og stagnation i den tyske økonomi er nogle af de forhold, der skaber usikkerhed på Rockwools markeder. For eksempel er mængden af huse, der skal bygges i Tyskland meget højt, men eksekveringen trækker ud.



Samtidig bliver priskonkurrencen hårdere i Sydøstasien og i lande som Tjekket og Ukraine.



- Prissætningen er meget aggressiv, og det spiller vi ikke med på, siger Jens Birgersson, der altså i stedet har valgt at holde lidt igen med aktiviteten og skære på kapaciteten.



Holder indtjening

Aktieanalytiker Laurits Kjærgaard, der følger Rockwool for investeringsbanken ABG Sundal Collier, mener, at Rockwool historisk har været gode til at finde sin position i svære markeder som eksempelvis det asiatiske.



- Jeg noterer mig også, at selvom salgsvæksten falder, fastholder Rockwool forventningerne til indtjeningen. Det betyder, at de relativt hurtigt har mulighed for at tilpasse og tage omkostninger ud, siger han.



Det kan måske tilskrives koncernens digitaliseringsstrategi, lyder buddet.



- I tråd med Birgerssons strategi er Rockwool blevet mere datadrevne, og det gør, at de hurtigere kan få et overblik over mulige justeringer, hvor man kan tage produktionskapacitet ud, hvis der skulle komme en nedgang i efterspørgslen, siger Laurits Kjærgaard.



Mindste segment i fremgang

Det er især inden for isoleringssegmentet, at Rockwool mærker priskonkurrencen.



Koncernens systemsegment, der groft sagt indeholder alle de produkter, der ikke har med bygningsisolering og teknisk isolering at gøre, har da også en noget højere indtjening. Systemer leverer blandt andet stenuld til vækstkasser.



Isolering udgjorde 76 pct. af salget i første halvår, og divisionen præsterede en overskudsgrad på 10,6 pct.



Det resterende salg står systemdivisionen for, og det skete med en overskudsgrad på 17,7 pct. i første halvår. Rockwool oplevede vækst inden for begge segmenter, men mest i systemer, der udgør 24 pct. af forretningen mod 22 pct. i samme periode sidste år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125