Det er uhyre svært at tjene penge som asfaltentreprenør på det danske marked.
Licitationen - Byggeriets Dagblad har gennemgået 2018-årsrapporterne fra de seks store aktører i Danmark, og heraf kører fire med negativ drift på hjemmemarkedet.
Munck Asfalt A/S, der i flere år har været indtjeningsduks i branchen, er fortsat i plus, men dog med et driftsresultat, der er næsten 40 pct. lavere end i 2017.
Den sidste aktør i branchen Arkil oplyser ikke tal for asfaltaktiviteterne, men beskriver afdelingens resultat i 2018 for "samlet set tilfredsstillende under de givne markedsbetingelser".
Om det er i plus eller minus vides dog ikke.
Henter millioner i udlandet
Colas Danmark A/S og Pankas A/S har ganske vist de største overskud i feltet, når man ser på resultatopgørelserne. Men pengene bliver udelukkende tjent på udenlandske markeder.
For Colas vedkommende primært på et lufthavnsprojekt i Island, mens Pankas har stor succes i Tyskland og Østeuropa, der efterhånden udgør over to tredjedele af omsætningen.
Det samlede driftsresultat for asfaltentreprenørerne er i 2018 det laveste i de syv år, Licitationen har gennemført regnskabsanalyser.
Det kan virke paradoksalt, da mængden af udlagt asfalt var på et højt niveau i 2018 -det næsthøjeste i perioden og kun lidt lavere end i rekordåret 2017, da der blev solgt næsten fire mio. ton asfalt i Danmark fordelt mellem stat, kommuner og private.
Sætter omsætningsrekord
At aktivitetsniveauet er højt, kommer også til udtryk ved, at den samlede omsætning - inklusiv de udenlandske aktiviteter - blandt aktørerne er rekordhøj på 5,3 mia. kr. (Arkil er ikke medregnet, da asfalt kun udgør en mindre del af den oplyste omsætning, red.).
Asfaltentreprenører tjener pengene i udlandet
Underskud er langt mere hyppige end overskud på det danske asfaltmarked. Dem, der vover sig uden for landets grænser, klarer sig bedst