23948sdkhjf

Aarsleff har produceret kæmpeelement på en pram i Polen

Det nye molehoved til Hanstholm Havn-udvidelsen er det største betonelement, anlægsvirksomheden nogensinde har produceret

Swinoujscie. Det er svært at udtale, men formentlig et bynavn, som man vil huske i Per Aarsleff A/S.

På en pram i byen nord for polske Stettin ud til Østersøen har bygge- og anlægsentreprenøren netop produceret sit største betonelement nogensinde.



Det er 16 meter højt, 40 meter langt og 23 meter bredt, vejer cirka 7.000 tons og skal bruges som molehoved på det der kaldes ydermole vest i Hanstholm Havn.

Aarsleff er i gang med at udvide havnen i en entreprise, der tidligere har været opgjort til cirka 500 mio. kr., og skal afleveres til næste år.

Ugunstige vejrforhold
Inden for kort tid skal betonelementet fragtes nordpå til Frederikshavn. Her gøres last og pram klar til uddykning, hvorefter det flydende molehoved skal slæbes det sidste stykke til Hanstholm, hvor det forventes at blive installeret sidst i juni.

I et internt medarbejdermagasin forklarer Aarsleff, at produktionen er forgået på en pram i Polen på grund af vejrforholdene ved Hanstholm, der "sjældent er gunstigt for vandbygningsarbejde".

Læs også: Aarsleff-selskaber overrasker positivt

Når molehovedet skal fragtes til Hanstholm, bliver der pumpet 1.500 tons vand i molehovedet for at stabilisere transporten.

Prammen bliver sænket til havbunden ned til en dybde af 17,5 meter, når den fyldes med vand.

"Dernæst pumper vi ballastvandet ud, så betonelementet flyder, og slæber det til sin endelige position. Her fylder vi det med 9.500 kbm vand og placerer det på en afrettet stenpude. Vandet udskiftes efterfølgende med sand, som er den permanente løsning", bliver det oplyst.

Endnu større på Femern
Det er Aarsleffs hidtil største betonelement, men de kommende år kan rekorden blive overgået. Virksomheden er nemlig med i det konsortium, der skal stå for at anlægge Femern-tunnelen.

Læs også: Se billederne: Hanstholm Havns molehoved er nu på plads

Den 18 km lange sænketunnel består af 79 standardelementer i armeret beton og 10 specialelementer. Elementerne skal produceres på en elementfabrik i Rødbyhavn, der skal bygges senere på året.

Hvert af disse elementer vejer ifølge bygherren Femern A/S omkring 73.000 tons.

Mere om: Aarsleff
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Bombe: Nordjysk selskab smider topchef på porten efter kun ni måneder

ABC Pavilloner vinder Femern-kontrakt

DSB vælger rådgiver til tre byggeopgaver

Spionage-tiltalt tidligere Velux-chef skal for retten i april

Sikkerhedstest af ny metro presser tidsplan for åbning

Nyhedsbrev

34.242 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Forsvaret trækker indsigelse tilbage: 418 studieboliger på vej

Nu er datoen endelig sat: Amager Bakke åbner i efteråret

Malerfirma klar til kæmpeprojekt på Øresundsbroen

Ørestad får et kulturhus

Ny alliance vil fremtidssikre murerfaget

Rådgivende ingeniører har rekordindtjening for femte år i træk

Finansiering på plads til stort feriecenter på Als

CRH Denmark køber familievirksomhed

Skala Arkitekter tegner cirkulært boligbyggeri i Middelfart

Omsætningen i byggeriet er kommet godt fra start i 2019

Nordisk modulgigant går på børsen

Eurodan-Huse runder milliarden

Plus

Knust direktør serverede morgenmad for fyrede: - Vi gav mange krammere og græd

Direktør Henrik Staun er dybt berørt af, at hans firma Lund & Staun i Aalborg er gået konkurs. Fire store projekter kostede virksomheden livet

Arkitekt fundet til 156 fynske boliger

HSHansen udvider igen

Solgt for et halvt år siden: Nu er Balslev gået konkurs

Lund & Staun er konkurs

De skal tegne besøgscenter på Stevns Klint

Dansk Byggeri rystet over ny ministers udmelding

Filialchef i Bygma får endnu en hat

Minister til virksomheder: Tag lærlinge før I råber på mere arbejdskraft

Plus

Nye byggeopgaver på vej

NCC er halvvejs med renovering af Lyngbyvejen

Ugens konkurser - uge 27

Minister genindfører løb på Storebæltsbroen

Plus

Entreprenører roser bedre affalds-åbningstider

Plus

– Der må ikke springe en bombe i organisationen

Gentofte vil kun hyre byggefirmaer med lærlinge

Nyt om navne

Byggefirma tiltalt for at tjente på ulovlige ukrainske arbejdere

Konkurstal overgås kun af katastrofeår

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ATyS d M fra Socomec

Michael Mottlau ny advisor hos V2C

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Grønland satser stort på nye lufthavne

Står du og mangler en surring?

Portalkraner til håndtering og transport

Bekymret for vandkvaliteten? Udskift bekymringen med en kølig, ren og smagfuld tillid

Dekorationssten.

KTR BoWex Buetandskobling

Fremtidens Fundament og DJ Boringer opfører træhus

Kan man lege sig klogere på BIM?

Best Practice: Levering af cement

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Adapteo blev børsnoteret

Udendørs elevator nedtagning & nyopsætning på 1 dag!

Prøv Daarbak's sommerspin!

Ledelsesændring i GROHE AG

Sådan bliver emballage mere bæredygtig

Fra semi til fuldautomatisk bigbag fyldesystem

Nyt design af vores hjemmeside

Mangler du inspiration til din nye indkørsel eller din nye terrasse?

Sommerferien er over os

Luksuslejligheder på Islands Brygge får SmartHome-gulvvarme fra Pettinaroli

Send til en kollega

0.198