23948sdkhjf

Den Fri skal have et facelift

Ambitiøst arkitekturprojekt skal videreføre arven fra fredet udstillingsbygning i København

Et længe ventet renoverings- og opdateringsprojekt af Den Frie Udstillingsbygning på Oslo Plads ved Østerport Station i København bliver nu til virkelighed.

Skitserende bliver Praksis Arkitekter, kendt for blandt andet genrejsningen af det nedbrændte Svinkløv Badehotel og for arbejdet med den ny maltfabrik i Ebeltoft, der blandt andet gav tegnestuen Nykredits Arkitekturpris i 2017.

Formål med Den Frie-projektet er en opgradering og nytænkning af udstillingsbygningens ankomstområde.

- Det inkluderer både forpladsen og foyeren. Foyerområdet fremstår i dag mørkt, slidt og trist, hvilket ikke står mål med bygningens æstetiske udtryk og øvrige faciliteter, siger arkitekt og partner hos Praksis Arkitekter, Mette Tony, om projektet, der bliver til via en støtte på otte mio. kr. fra Realdania og Villum Fonden.

Udstillingsbygningen blev tegnet af den berømte danske kunstner og arkitekt J. F. Willumsen i 1898 og er i dag fredet.

Projektet rummer derfor en særlig kompleksitet, og øvelsen består i at skabe et samtidigt og funktionelt ankomstområde samtidig med, at de fredningsmæssige værdier bliver bevaret og understøttet.

Den Frie kort fortalt

Kunstner og arkitekt J. F. Willumsen tegnede udstillingsbygningen Den Frie på Oslo Plads i København i 1898 – siden har den været igennem flere ændringer.

I foyeren er der kommet mange elementer til, som tæpper, skranke og vindfang, der ikke er originale.
Gennem et nyt projekt vil man komme tættere på Willumsens originale bygningsværk.

Projektet har sit udgangspunkt i 2017, da Statens Kunstfond inviterede konkurrenceforslag til at nytænkte indgangsareal og foyer til Den Frie. Vinderen blev Praksis Arkitekter, der har hovedkontor i Tåsinge.

Med en nytænkning af ankomsten vil forholdet mellem historien og samtiden blive sat i scene i samspillet mellem den ikoniske bygning og det offentlige rum.

Publikumsanalyser viser, at mange forbipasserende hverken kender husets historie eller funktion som kunsthal - og Den Frie ønsker nu at åbne sig mere mod samfundet og invitere interesserede ind i kunstens rum; helt bogstaveligt at gøre vejen til kunsten kortere og mere transparent.

Gennem mange forvandlinger
Gennem tiden har Den Frie været gennem flere bygningsmæssige ændringer - senest med den nye underetage og udstillingsrum fra 2014. Mette Tony er glad for at få lov til at arbejde videre med det, hun kalder "en vidunderlig bygning".

- Vi er meget spændte på at løse opgaven. Vi har altid holdt rigtig meget af bygningen og vi ser ikke mindst frem til samarbejdet med huset selv og med alle parter i organisationen. At arbejde med fredede bygninger rummer altid en særlig udfordring, og vores højeste mål er at skabe et samlet hele, af nyt og gammelt, og forene det moderne og det historiske, siger Mette Tony.

Praksis Arkitekter er ikke uvant med at opdatere ældre bevaringsværdige bygninger til en ny tid. Her i Arkbyg sagde hun i maj sidste år, at kodeordene for tegnestuen er kvalitet og langtidsholdbarhed:

- At arbejde videre med den bygningskultur, vi har arvet, er et stort privilegie. Og når man så bygger videre, skal vi være bevidste om, at bruge materialer, der har de samme kvaliteter og som patinerer med samme kvalitet. Vi taler meget på tegnestuen om at bringe kulturarven i spil, så den indgår i vores verden, sagde Mette Tony.

I foyeren på Den Fri er der løbende kommet nye elementer til i form af tæpper, skranke og vindfang, som ikke er originale. Gennem projektet vil man derfor komme tættere på Willumsens originale bygningsværk, og den stemning der oprindeligt var.

Tilbage til originalen
Projektet har sit udgangspunkt i 2017, da Statens Kunstfond inviterede konkurrenceforslag til at nytænke indgangsareal og foyer til Den Frie. Vinder blev altså Praksis Arkitekter, og deres forslag har været udgangspunktet for det videre arkitekturprojekt.

Bestyrelsesformanden for Den Frie Udstilling, Søren Jensen, siger i en pressemeddelelse:

- Udstillingsbygningen har i mere end 100 år været en central del af dansk kunsthistorie og vi er glade for, at vi gennem denne opgradering kan holde Willumsens unikke træpavillon ved lige, og at vi samtidig kan give husets gæster en endnu bedre oplevelse.

Også projektleder og arkitekt i Realdania, Eske Møller, glæder sig til at komme i gang:

- Vi vil meget gerne være med til at udvikle bygningsarven. Et nyt og inviterende indgangsparti vil ikke alene fremhæve og synliggøre Den Frie Udstillingsbygning som et levende hus for hele byen, men også skabe bedre adgang til selve bygningen. ///

Artiklen er en del af temaet arkbyg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125