23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

10-4 til omsætningen, men indtjeningen kunne være bedre

A/S Henry Kjeldsen kan glæde sig over stor vækst i kæden 10-4.dk

Byggekæden A/S Henry Kjeldsen ligger i Vestjylland, hvor det ikke er dagligdag med gigantiske byggeprojekter.

Alligevel er der godt gang i byggeriet - blot i en mindre målestok.

- Vi ville gerne sælge til store projekter, men der er ingen herude. Vi har løftet omsætningen ved at sælge mere til vores mange tusinde mindre kunder. De har det godt, og det giver travlhed hos, siger adm. direktør Jens Lykke Kjeldsen fra A/S Henry Kjeldsen fra Ringkjøbing.

Virksomheden tæller seks fysiske butikker, og de har travlt ved kasseapparaterne. Omsætningen endte på 445 mio. kr. i 2018, hvilket er en stigning på 17 procent i forhold til året før. Om årsagen til den flotte vækst, siger Jens Lykke Kjeldsen:

- Vi er flinke, rare og hjælpsomme.

Vil øge overskuddet
Selskabet bærer stadig stifterens navn, men i 2011 skiftede man til handelsnavnet 10-4.dk.

Ifølge virksomhedens hjemmeside er navnet hentet fra trucker- og politisprog, da kommunikationen var walkie-talkies, der kun virkede én vej ad gangen, og betyder simpelthen, at situationen og tingene er i orden.

Omsætningen er da også i orden, siger Jens Lykke Kjeldsen.

- Men vi er ikke tilfredse med indtjeningen. Det er ikke godt nok med en procent i overskud. Det skal vi gøre bedre, og vi kommer til at skrue lidt på alle håndtag, siger han.

Gammelt familiefirma
A/S Henry Kjeldsen er en familievirksomhed fra 1947 og Jens Lykke Kjeldsen er den tredjedirektør i rækken.

Det professionelle salg står for cirka 2/3 af salget, mens resten går til private.

Virksomheden gik først online i 2011, hvor man tog "livtag med stifterens opfattelse om, at det var kundernes opgave at finde 10-4", som det står skrevet i en humoristisk tekst på hjemmesiden.

Det har ikke tidligere ligget i virksomhedens DNA at rykke hurtigt på nye teknologiske muligheder. Eksempelvis skulle stifteren Henry Kjeldsen have udtalt med et glimt i øjet:

- Når det gælder nye tiltag i en virksomhed, så gælder det om at anskue det som en krig, hvor det også gælder om at komme i anden bølge. Første bølge bliver hurtig skudt. Anden bølge røver og voldtager. Tredje bølge kommer for sent. Sørg altid for at komme i anden bølge.

Den linje er ikke blevet fulgt af arvingerne til virksomheden, der har haft stor succes med netsalg og sågar også har lanceret en app.

Ifølge Jens Lykke Kjeldsen sker hovedparten af salget dog stadigvæk fra de fysiske butikker.

- Der er mange som er inde og læse med, men det er stadig ikke meget af salget, der går digitalt, siger han.

Jens Lykke Kjeldsen fortæller, at man heller ikke mærker meget til, at producenterne af byggevarer har øget det direkte salg til entreprenører og slutkunder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.128