23948sdkhjf

Projekter er kernen i Peter Madsen Rederi

I et entreprenørrederi "befragtes" flåden i en strøm af private og offentlige udbud, der skal vindes og eksekveres med skibene som den spidse ende

- Vores kunder strækker sig fra den lille lystbådehavn, der skal have oprenset indløbet, til et stort internationalt energiselskab, der bygger en havmøllepark eller en totalentreprenør bag en stor havneudvidelse.

Derfor skal vi kunne håndtere et bredt spænd i markedet - det vil også sige, at vi skal kunne agere i både private og i offentlige EU-udbud, forklarer Michael Normann, adm. direktør i Peter Madsen Rederi.

I skrivende stund har ’Merete Chris’ været beskæftiget i et havneprojekt ved Færøernes hovedstad Torshavn i godt et års tid. Yderligere fire skibe er her i foråret beskæftigede i længere projekter. Alle ved Sassnitz på den tyske halvø Rügen i Østersøen med dels et havneprojekt og dels et såkaldt boulder clearance-projekt.

Det vil i den konkrete kontrakt med det tyske selskab 50Hertz på Ostwind 2 sige opgravning af sten på i alt 80 km lange undersøiske strækninger som forberedelse til udlægning og nedgravning af søkabler, der skal transportere havmøllestrømmen ind til landnettet. En opgave, der også indbefatter omfattende undersøiske surveys som dokumentation. Flådens sjette entreprenørskib er aktuelt beskæftiget med opgaver af kortere varighed.

Nogenlunde sådan er øjebliksbilledet hos Peter Madsen Rederi i Skanderborg. Et snart 65 år gammelt familieejet rederi, som er højt specialiseret og en udpræget nicheaktør i Det Blå Danmark. Et rederi i den forstand, at det ejer seks skibe og er arbejdsgiver for omkring 50 danske søfolk, men er samtidigt også en meget specialiseret nicheaktør med fokus på projekter. Det vil sige havne- og vandbygningsprojekter eller offshore vind-projekter, men hele tiden med skibene som den spidse ende.

Første direktør udefra
Michael Normann har været i spidsen for rederiet i 14 måneder, da Søfart møder ham i hovedkvarteret i Skanderborg i slutningen af april. Hans faglige baggrund matcher Peter Madsen Rederi med ti års virke som projektdirektør hos Siemens Wind Power, og før det med syv års ansættelse hos Vestas som projektchef. Karrieren blev skudt i gang gennem fem år som chef for salg og projekter på offshore-området hos Peter Madsen Rederis danske konkurrent Rederiet Erik Høj frem til 2000.

Fagprofilen passede således perfekt til at stå i spidsen for Peter Madsen Rederi, der aldrig før havde hentet sin topchef uden for familiens rækker.

Spørgsmål til Michael Normann

Jeres flåde er jo ikke helt ung længere.
Er produktions-apparatet som det skal være til det nuværende marked?
– Vi driver vores skibe således, at de altid har fuldt opdateret udstyr om bord. Så betyder det mindre, at selve platformen måske ikke er den nyeste, bare det løbende vedligehold er ordentligt. Det centrale udstyr om bord er gravemaskiner og andet graveudstyr, og så faktisk også IT. Her er det også meget vigtigt at være fuldt opdateret, da der ligger ret meget avanceret dokumentation i udførslen af vores opgaver!

Hvordan oplever I det arbejdsmarked,
I skal rekruttere medarbejdere i?
– Vi er jo i høj grad en del af en nichebranche, særligt i Danmark. Derfor er det også i ret snævre cirkler, at vi kan finde folk med specialviden og erfaring fra vores område. På trods af det, er vi i øjeblikket næsten udelukkende danskere både til søs og i land. Der er dog ikke noget, der forhindrer os i også at se mod udlandet, f.eks. Holland, hvis vi er ude og lede efter en særlig specialist!

I er også på det engelske marked, så hvordan forholder I jer til Brexit?
– Åh ja, det påvirker os da bestemt, at vi har den der elefant i rummet. Vi har som det eneste sted uden for Danmark egen repræsentation i England i forhold til det engelske marked. Derfor har vi også mulighed for at holde et vågent øje med udviklingen på flere fronter. Men der er ikke så meget andet vi kan gøre lige nu end at følge med i hvad der sker. Heldigvis er vi ikke så udsat som så mange andre, da vores omsætning jo hentes bredt rundt i hele Nordeuropa!

I er snart regnskabsaktuelle igen. Var 2018 et bedre år end 2017, hvor I havde underskud?
– Resultatet bliver ikke helt som forventet, men vi er i gang med en omstilling, og det jeg hæfter mig ved, er, at vi ved udgangen af 2018 og indgangen til 2019 ordremæssigt lå væsentligt over samme periode 2017-2018.
Det er alle vores områder, der har været
med til at drive den udvikling!

- Det var et gammelt og meget veldrevet familierederi med et godt kundepotentiale og gode medarbejdere, jeg ankom til. Det var spændende at være med i den omstilling det selvfølgelig var for ejerne, og det krævede selvindsigt fra min side og en fornemmelse for, hvordan tingene blev drevet. Men der var og er stadig masse af støtte og sparring at hente hos bestyrelsen, så processen har hele tiden været virkelig positiv, forklarer Michael Normann.

Et entreprenørrederi
På spørgsmålet om valget af ham som ny adm. direktør skal ses som en styrkelse af rederiet i forhold til offshore vind-markedet, forklarer Michael Normann, at en af hans første opgaver er strategiudvikling sammen med bestyrelsen. En proces, der stadig er i gang, hvorfor han ikke ønsker at gå i detaljer med den.

- Jeg havde jo et ben i hvert af vores to hovedmarkeder med mig, da jeg blev ansat; Dels i havne- og vandbyggerier og dels i offshore vind, så ud fra den betragtning passede jeg jo egentlig meget godt ind i den virksomhed, Peter Madsen Rederi har været gennem mange år nu, påpeger han.

At være et entreprenørrederi er væsentligt forskelligt fra at være et transportrederi, hvor opgaven går ud på at befragte et antal skibe, der så også skal drives teknisk. Hos Peter Madsen Rederi ligger "befragtningen’, om man så må sige, i hele tiden at sikre en strøm af projekter på den korte, mellemlange og lange bane til at holde flåden og materiellet beskæftiget. Når projekterne så er i hus, skal de planlægges og eksekveres med skibene som redskaber.

- Det starter i salgsafdelingen, der hele tiden skal have fingeren på pulsen i markederne. Det vil sige at have et overblik over kommende projekter - og sikre, at vi er synlige. Vi skal hele tiden have et overblik over potentielle opgaver, der ligger godt til os, og som vi derfor kan byde ind på i udbudsrunderne.

- Både i selve tilbudsprocessen og når opgaven skal eksekveres, spiller vores projektafdeling en helt afgørende rolle. Når projektet er i gang, er der en løbende tæt kommunikation mellem det enkelte skibs kaptajn og projektafdelingen, forklarer Michael Normann.

Dokumentation
Survey-delen fylder meget hos et entreprenørrederi som Peter Madsen Rederi. Den bruges i starten af et projekt til at skabe overblik over for eksempel bundforhold på sitet, hvor opgaven skal udføres. Den største survey-opgave ligger dog i den løbende og afsluttende dokumentation over for kunden af, at opgaven, der hovedsageligt foregår under havoverfladen, er udført i henhold til kontrakten.

Også denne del udføres in-house i rederiet og af et dedikeret survey-fartøj i flåden. Den eneste specialydelse, der udføres af eksterne leverandører, er eventuelle dykker-operationer, som en støttefunktion til både survey- og projektafdelingen.

Michael Normann forklarer, at Peter Madsen Rederi derudover naturligvis også består af en teknisk afdeling til drift og bemanding af skibene, samt en HSEQ-afdeling, der f.eks. sørger for, at operationen er i compliance med vindindustriens regelværk på sikkerheds- og miljøområdet, når opgavestilleren er fra offshore vind-branchen.

Fokus på Nordeuropa
Ud over de omkring 50 søfolk fordelt på de seks entreprenørskibe og ene survey-fartøj, har Peter Madsen Rederi yderligere omkring 15 medarbejdere beskæftiget i landsorganisationen. Markedet, rederiet orienterer sig i mod er Nordeuropa.

- Det er det for nuværende, men der er jo ingen ting, der er statisk. Når vi i dag siger Nordeuropa, så mener vi fra den irske vestkyst over UK, Norge og Sverige til Baltikum og Finland i øst. Sydpå inkluderer vi Polen, Tyskland og Holland, lyder det fra direktøren på spørgsmålet om det geografiske marked.

Michael Normann forklarer, at markedet er ret dynamisk. Man kan således ikke umiddelbart sige, at offshore vind for eksempel nu fylder majoriteten af Peter Madsen Rederis ordrebog. Fordelingen mellem det gamle oprindelige marked, med havne- og vandbygning, og offshore vind varierer nemlig en del over tid, men begge er i dag væsentlige segmenter for rederiet, understreger han.

Skibene er den spidse ende
Fælles for majoriteten af opgaverne er dog, at de skal vindes i et udbud. Enten private udbud, hvor rederiet kan være en del af en udvalgt skare, der er indbudt til at byde - eller i store åbne EU-udbud, når der er tale om større offentligt finansierede projekter.

- Generelt må jeg sige, at det er et hårdt og krævende marked at være i. Det betyder konkret, at du skal have styr på dine omkostninger og dine kontrakter, og ikke mindst på deres risikoprofil. Og så skal du kunne eksekvere i forhold til aftalen, hvis du vil have, at kunden skal vende tilbage på et senere tidspunkt. Skal dét lykkedes, så skal du først og fremmest være skarp ude i den spidse ende, hvilket vi er med dygtige og kompetente søfolk. Altså på skibene, der så igen skal bakkes op af en velfungerende projektafdeling, forklarer Michael Normann.

Ifølge Michael Normann er det dog ikke altid, at prisen vægtes højest i udbuddene. Det kan også være metode og teknik. Eller der kan være præferencer om en lille eller en stor operatør hos udbyderen.

- Mange gange kommer vi med et alternativt bud parallelt med det bud, som er baseret på den konkrete ordlyd i udbudsmaterialet. Det er ofte noget, der opstår i processen med at granske opgavens ordlyd, hvor vi så ser andre og, efter vores vurdering, bedre måder at løse opgaven på. Det laver vi så et alternativt tilbud til kunden på, forklarer Michael Normann.

Dermed udnytter Peter Madsen Rederi den store erfaring, der er på tværs af organisationen. Noget, der kan lade sig gøre i en meget projektorienteret organisation, der er langt mere end et rederi i traditionel forstand.

Peter Madsen Rederis seks entreprenørskibe

’Margrethe Fighter’ , 270 Bt., bygget i 1988
‘Grete Fighter’ , 582 Bt., bygget I 1980
‘Aase Madsen’ , 234 Bt., bygget i 1977
’John Madsen’ , 147 Bt., bygget i 1972
’Peter Madsen’ , 162 Bt., bygget i 1968
’Merete Chris’ , 243 Bt., bygget i 1966

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109