23948sdkhjf

Sjællandsk jernbane fremtidssikres

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Banedanmark forbedrer og fremtidssikrer banen mellem Ringsted og Nykøbing Falster

Banedanmark er i fuld gang med en historisk stor fornyelse og ombygning af banen på Sydsjælland og Falsker.

Arbejdet er en del af det omfattende arbejde med at opgradere og klargøre den eksisterende bane mellem Ringsted og Rødby ned til Femern - den 115 km lange Ringsted-Femern Bane.

Her er opgaverne

På Næstved Station udføres kørestrømsarbejder

Mellem Næstved og Vordingborg er det brorenoveringer, dæmningsforstærkninger (Ring og Remkolde) og kurveforlægninger (Lov og Ring)

Hertil kommer nyt spor og nye skinner på dele af strækningen samt stationsarbejder i Lundby og Vordingborg

Syd for Vordingborg Station flyttes banen til nyt tracé via den nye Masnedsundbro, og forberedes for tilslutning til den nye Storstrømsbro

Orehoved Station på Falster ombygges og forberedes til tilslutningen til den nye Storstrømsbro mod nord hhv. dobbeltspor mod syd, og der bygges et ekstra overhalingsspor

Mellem Orehoved og Nykøbing Falster skal det eksisterende spor fjernes og nyt spor skal bygges. Samtidig forbereder vi til det kommende dobbeltspor på strækningen

- Vi er i gang med at skabe fundamentet for fremtidens jernbane ned til Femern. Flere steder skal vi ’"rette" banen ud, så der er mulighed for at køre hurtigere, vi forhøjer og ombygger broer, så der er plads til den kommende elektrificering på strækningen, forklarer Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

- To steder forstærker vi undergrunden med pæle, så vi kan køre uden hastighedsbegrænsning og endelig opgraderer vi flere stationer, tilføjer han.

Gevinster om få år
Når anlægsaktiviteterne er på deres højeste, strækker arbejdet sig over en cirka 80 km lang strækning, vil det mange steder være synligt i landskabet.

- Allerede om få år vil passagererne kunne opleve markante forbedringer af banen, når der er dobbeltspor, mulighed for mere fleksibel afvikling af togtrafikken og højere hastighed og mulighed for at køre el-tog, siger Steen Neuchs Vedel.

Tidligere i år gik de forberedende arbejder i gang til første etape af elektrificeringen af Ringsted-Femern Banen. Det arbejde fortsætter med opsætning af kørestrømsmaster ved Næstved Station. Samtidig bliver der opsat støjskærme centralt i Næstved langs banen, så naboerne får mindsket generne fra togene.

Læs også: KPC sætter gang i 8.200 m2 OPP-byggeri i Ringsted

Passagererne sparer tid
Derudover skal det nuværende spor mellem Orehoved og Nykøbing F fjernes og erstattes af et nyt, og endelig skal Vordingborg Station ombygges og gøres klar til dobbeltspor mod syd.

Fakta om sporspærringer
Mellem Næstved og den midlertidige station Orehoved kører der ingen tog indtil 2. september

Mellem Orehoved og Nykøbing Falster kører der ingen tog indtil 29. september

I tillæg til de mange bro- og fornyelsesarbejder, der udføres på samme tid på strækningen, udfører Banedanmark også jordarbejder for det nye spor fra Orehoved til Nykøbing F., som anlægges ved siden af det eksisterende spor. Derudover laves der afvanding og sikringsarbejder langs hele strækningen.

Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne.
Kaptain

Fakta om Ringsted-Femern Banen

Anlægsarbejderne er et led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt

Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t

Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen skønnes samlet at koste ca. 10 mia.

Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern

Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr.

Mere om: Banedanmark
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Teknikudbud på Femern til milliarder kan blive annulleret

Udbuddet af to kontrakter til næsten seks mia. kr. kan blive annulleret og genudsendt næste år

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Plus

Grøn anlægsentreprenør: Terrorsikring af Amalienborg Slotsplads er en prestigefuld opgave

Det er Vallensbæk-virksomheden Scheller Hougaard & Petersen A/S, der skal stå i spidsen for den såkaldte perimetersikring af Amalienborg Slotsplads. Et arbejde, der løber frem mod årsskiftet

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Udvikling af ny bydel mangler fortsat en afklaring

Nyhedsbrev

Bæredygtig isolering helt fra bunden

Online Avis Arkiv

Brobyggeri får sit eget besøgscenter

Vejdirektoratet åbner et besøgscenter, der fortæller om opførelsen af den nye Storstrømsbro

Middelfart Kommune overtager havn

Affaldsbeton bliver til ny asfalt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Næste skridt mod renovering af 96 lejligheder i Lemvig

Plus

24 teams har budt ind på midtjysk skolebyggeri.

1

Amalienborg Slot skal sikres mod terror

Plus

Betonfabrik: - Opturen er der ikke rigtigt længere

Det første af sin slags: Bofællesskabet vendes på hovedet i Ringkøbing

Plus

Portræt
Står i spidsen for byggeri af ny ø: - Det er en enhver ingeniørs drøm

Trine Skou Tindborg har ansvaret for opførelsen af Kronløbsøen i Nordhavn

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

HedeDanmark fortsætter med at udvide

Senest var det i Aarhus og nu udvider den grønne gigant også med en fast anlægsafdeling i Odense

Plus

Specialpris til Langelands ildsjæle

Plus

Hengemt industriperle får nyt hotel-liv

Der har været stor vilje til at bevare den rå stemning i nedslidt transformatorstation

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nyt anlægsloft dækker ikke behovet

Kommunerne kunne bruge endnu mere på anlæg, end der er aftalt

Plus

Byggeriet glæder sig over flere milliarder til kommunerne

De 98 danske kommuner har flere milliarder at bygge institutioner og veje for næste år

Plus

Arkil indhenter del af forsinkelse på Lillebæltsbroen

Fra 15 til 130 km i timen – Arkil melder færdigt arbejde

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Sønderborg: Derfor har vi sat grænsen op

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil slå Østeuropa på prisen og lader robotterne gå forrest

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Tagpapproducent lancerer ny byggefaglig TV-kanal

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

Fremtiden er lavet af træ

Nyansættelse og opstart af nyt forretningsområde

WINCOVER® med i opløbet om tre priser til Building Awards 2019

Vi kan endelig fortælle jer vores hemmelighed...

BS FALSEN 2009 implementeres i Vonsild Skole

Unilite / ABV teknik - din stærke partner i mekanisk brandventilation

Valsning af stål

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Ny GROHE Sense App tager vandsikkerhed i hjemmet til et nyt niveau

Nye former for hurtigt modulært byggeri vinder frem, og en af pionererne i Europa er den hollandske

Læs Dansk VVS, nr. 8 – 2019

Vandtæt under havniveau

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

Nu kan du selv reducere salten i dine vægge, ved hjælp af 5 trin

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Danske RMIG køber tysk selskab og styrker sin markedsposition

JJW Arkitekter på Festival for Verdensmålene

Ny SENNEBOGEN materialehåndteringsmaskine til Pihlman´s Jern- & Metalhandel...

Mød AAG på hi-messen

Send til en kollega

0.215