23948sdkhjf

Sjællandsk jernbane fremtidssikres

Banedanmark forbedrer og fremtidssikrer banen mellem Ringsted og Nykøbing Falster

Banedanmark er i fuld gang med en historisk stor fornyelse og ombygning af banen på Sydsjælland og Falsker.

Arbejdet er en del af det omfattende arbejde med at opgradere og klargøre den eksisterende bane mellem Ringsted og Rødby ned til Femern - den 115 km lange Ringsted-Femern Bane.

Her er opgaverne

På Næstved Station udføres kørestrømsarbejder

Mellem Næstved og Vordingborg er det brorenoveringer, dæmningsforstærkninger (Ring og Remkolde) og kurveforlægninger (Lov og Ring)

Hertil kommer nyt spor og nye skinner på dele af strækningen samt stationsarbejder i Lundby og Vordingborg

Syd for Vordingborg Station flyttes banen til nyt tracé via den nye Masnedsundbro, og forberedes for tilslutning til den nye Storstrømsbro

Orehoved Station på Falster ombygges og forberedes til tilslutningen til den nye Storstrømsbro mod nord hhv. dobbeltspor mod syd, og der bygges et ekstra overhalingsspor

Mellem Orehoved og Nykøbing Falster skal det eksisterende spor fjernes og nyt spor skal bygges. Samtidig forbereder vi til det kommende dobbeltspor på strækningen

- Vi er i gang med at skabe fundamentet for fremtidens jernbane ned til Femern. Flere steder skal vi ’"rette" banen ud, så der er mulighed for at køre hurtigere, vi forhøjer og ombygger broer, så der er plads til den kommende elektrificering på strækningen, forklarer Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

- To steder forstærker vi undergrunden med pæle, så vi kan køre uden hastighedsbegrænsning og endelig opgraderer vi flere stationer, tilføjer han.

Gevinster om få år
Når anlægsaktiviteterne er på deres højeste, strækker arbejdet sig over en cirka 80 km lang strækning, vil det mange steder være synligt i landskabet.

- Allerede om få år vil passagererne kunne opleve markante forbedringer af banen, når der er dobbeltspor, mulighed for mere fleksibel afvikling af togtrafikken og højere hastighed og mulighed for at køre el-tog, siger Steen Neuchs Vedel.

Tidligere i år gik de forberedende arbejder i gang til første etape af elektrificeringen af Ringsted-Femern Banen. Det arbejde fortsætter med opsætning af kørestrømsmaster ved Næstved Station. Samtidig bliver der opsat støjskærme centralt i Næstved langs banen, så naboerne får mindsket generne fra togene.

Passagererne sparer tid
Derudover skal det nuværende spor mellem Orehoved og Nykøbing F fjernes og erstattes af et nyt, og endelig skal Vordingborg Station ombygges og gøres klar til dobbeltspor mod syd.

Fakta om sporspærringer
Mellem Næstved og den midlertidige station Orehoved kører der ingen tog indtil 2. september

Mellem Orehoved og Nykøbing Falster kører der ingen tog indtil 29. september

I tillæg til de mange bro- og fornyelsesarbejder, der udføres på samme tid på strækningen, udfører Banedanmark også jordarbejder for det nye spor fra Orehoved til Nykøbing F., som anlægges ved siden af det eksisterende spor. Derudover laves der afvanding og sikringsarbejder langs hele strækningen.

Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne.
Kaptain

Fakta om Ringsted-Femern Banen

Anlægsarbejderne er et led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt

Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t

Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen skønnes samlet at koste ca. 10 mia.

Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern

Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.329