23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Metroselskabet er blevet klog af skade

Metroselskabet og Hovedstadens Letbane er frontrunnere på kontraktområdet, mener forsker Jens Arnholtz fra Københavns Univeristet

Sager om underbetaling på metrobyggeriet i København, Cityringen, har gjort Metroselskabet klog af skade og er årsagen til, at søsterselskabet Hovedstadens Letbane har valgt at skærpe kontrakter på projektet med ekstra krav og klausuler.

- På Cityringen fik man en hovedentreprenør, som - i hvert fald i starten - ikke var rustet til at samarbejde i henhold til overenskomsterne. Da der første gang opstod sager om underbetaling, startede Metroselskabet med at tage entreprenøren i forsvar. Men det viste sig med tiden at være en PR-mæssig katastrofe, og det endte med, at kontrakterne måtte genforhandles med øgede kontrolmulighed, siger associerede professor og arbejdsmarkedsforsker Jens Arnholtz fra Københavns Universitet.

Fremme i skoene
Derfor har bygherren på først Sydhavnsmetroen og nu Hovedstadens Letbane valgt at være på forkant.

Og Jens Arnholtz er enig i letbaneselskabets egen beskrivelse af, at letbanekontrakterne er blandt de mest vidtrækkende i branchen.

- Der er ingen tvivl om, at de (Metroselskabet og Hovedstadens Letbane, red.) er frontrunner i dag på det her område sammen med Københavns Kommune og Odense Kommune. Det er de blevet pressede til af deres ejere med årene, siger han.

Uden at have læst klausulerne i detaljerne, vurderer forskeren, at de kan have en effekt.

- Blandt andet det her med indledende orienteringsmøder kan have en effekt. Nogle firmaer bliver genuint overraskede over, hvor forpligtende samarbejdet, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|instance-web01