Trods et program spækket med tidens store linjer inden for byggeri og anlæg som bæredygtighed, BIM og ingeniørmangel, så endte noget så konkret som prisen på asfalt med at løbe med opmærksomhed, da de danske vejbyggere holdt årsdag for nylig.
For under fremlæggelse af et forskningsprojekt støttet af Asfaltindustrien opererede DTU-forskeren med en kvadratmeterpris på udlægning af asfalt på 495 kr., hvilket var oplyst af en række danske kommuner.
Det fik Arkils asfaltboss Lars-Kim Jørgensen til efterfølgende at bemærke, at den pris vist ikke var helt realistisk og flere i salen, der talte knap 100 deltagere, stemte i.
Færre huller - færre uheld
Licitationen - Byggeriets Dagblad har ikke efterprøvet prisniveauet, men de hårdt pressede bundlinjer i asfaltbranchen havde formentlig været noget højere, hvis kommunerne betalte de rater.
Ses bort fra prisen undersøger DTU-projektet sammenhængen mellem blandt andet huller i vejene og antallet af ulykker.
Under oplægget af projektet, der ikke er offentliggjort endnu, blev der fremlagt dokumentation for sammenhæng mellem eksempelvis cyklistuheld og huller i vejene og er givetvis noget, som direktør Anders Hundahl og resten af interesseorganisationen i fremtiden vil bruge som argument for at sætte flere midler af til vejvedligehold i kommunerne.
Og apropos vejinvesteringer, så blev årsmødet holdt få dage efter, at regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede en investeringsplan for infrastruktur frem mod 2030.
Ros til den store plan
Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen var en af arrangementets få politiske deltagere. Det meste af hans uge forinden var gået med at forsvare et af de mindste projekter i den store investeringsplan på over 100 mia. kr. fra regeringen og støttepartiet.
Det drejer sig om en ny omfartsvej i Mariager, hvor Kim Christiansen selv har adresse, som er blevet angrebet af trafikforskere, politiske modstandere og endda lokale mariagergensere for at være et unødvendigt projekt.
På Asfaltdagen var der dog mest skulderklap til ordføreren, der er en af hovedarkitekterne bag regeringens og støttepartiets store infrastrukturplan, som selvom den måske bliver justeret en smule efter et eventuelt magtskifte efter folketingsvalget, vil indeholde arbejde til branchen mange år ude i fremtiden.
Asfalt bliver grønnere
På dagen var der også sat tid af til at sætte i bakgear og se lidt tilbage på 2018.
Asfaltbranchens årsmøde: Prisen på asfalt stjal scenen
2018 bød på høj volumen og grønnere udsigter for asfaltbranchen, der traditionen tro var samlet til branchens årlige fætter-kusine fest