Den danske anlægsbranche glæder sig over udsigten til en stor mængde af nye vej og baneprojekter, som regeringen og Dansk Folkeparti lægger op i en ny aftale, der indeholder infrastrukturprojekter for 113 mia. kr. frem mod 2030.
- Uden at have set detaljerne i aftalen, så er det super positivt, at der kommer noget, som er ambitiøst og langsigtet. Nu bliver det interessant at følge, hvornår det kommer til at give arbejde i marken, siger Jesper Arkil, adm. direktør i Arkil-koncernen og formand i Dansk Infrastruktur, over telefon fra udlandet.
Kunne fremrykkes
En lille sten på vejen er dog, at de første nye projekter i aftalen først bliver igangsat i 2021.
- Vi vil gerne rose forligsparterne for den her aftale, som vi har ventet på i lang tid. Skulle man finde noget at sætte en finger på, er det, at man godt kunne fremskynde nogle af projekterne, siger Hans Oluf Krog, adm. direktør i asfaltvirksomheden Colas Danmark A/S og formand for Asfaltindustrien.
Han nævner blandt andet sidste del af Frederikssundsmotorvejen, næste etape af den fynske motorvej og E45 syd for Aarhus som strækninger, der oplever særligt kritiske trængselsudfordringer.
- Vi ser også gerne, at puljen af projekter bliver spredt over en længere periode, så det er nemmere at planlægge efter, siger Hans Oluf Krog.
Samme melding kommer fra branchedirektør Henrik Friis fra Dansk Infrastruktur under Dansk Byggeri.
- Det er en god og ambitiøs aftale. Men mange af projekterne er der allerede lavet VVM-undersøgelser til og kunne have startet nu, siger han.
Står forhåbentlig efter valg
Tidligere har forklaringen lydt, at der først er plads i budgettet til nye projekter fra 2021. Men Henrik Friis mener, at den nye aftale viser, at det kan lade sig gøre at finde nye finansieringskilder, hvis man vil.
I den nye aftale kommer 14 mia. kr. fra udbytte fra Storebæltsbroen og Øresundsforbindelsen.
- Hvis man ville, kunne de midler godt fremrykkes, siger han.
Hans Oluf Krog er også opmærksom på, at et smalt flertal står bag aftalen. Får rød blok magten efter valget, kan aftalen således annulleres. Men han håber, at den vil bestå, selvom der skulle være et nyt flertal efter det kommende valg.
- Jeg vil da gerne opfordre andre partier til at bakke op om aftalen.
Fokus på andet end pris
Jesper Arkil kommer desuden med en opfordring til, at der bliver kigget på udbudsformen, når de mange projekter forhåbentlig kommer i udbud.
- Jeg håber, at man i udbudsformen i væsentlig grad øger fokus på andre kriterier end pris sammenlignet med i dag. Et stort prisfokus kan være en dyr løsning for samfundet i sidste ende.
Han foreslår blandt andet øget brug af tidlig inddragelse af hensyn til planlægningen og prioritering af FN’s verdensmål i udbuddet.
- Det giver os bedre mulighed for at bidrage med samfundsgavnlige ydelser inden for bæredygtighed, uddannelse og lokal beskæftigelse, siger Jesper Arkil.
Anlægsbranchen roser stort trafikudspil: Vi kunne allerede starte nu
En langsigtet investeringsplan har længe været et stort ønske i anlægsbranchen