Mens det kun er gået en vej, nemlig op på top- og bundlinjen for PLH Arkitekter A/S i 2018, forventer virksomheden at fastholde niveauet i 2019.
- Vi forventer nogenlunde samme omsætning og bundlinje, fortæller direktør og partner, Søren Mølbak, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
I 2018 har PHL Arkitekter hævet nettoomsætningen til 91,1 mio. kr., resultatet før skat til 9,4 mio. kr. og overskudsgraden til 10,5 pct.
- Vi har gode projekter i pipelinen, fortsætter han og oplyser, at det især gælder inden for kontormarkedet med blandt andre hovedsæder til DLG og DSV i Danmark og Warszawa, og at der er en del projekter, som han ikke kan offentliggøre for nuværende.
Dog har det været fremme, at PHL Arkitekter sammen med Cowi og ALL har vundet den indbudte konkurrence om Fremtidens Rådhus i Høje Taastrup.
Derudover har virksomheden blandt andet gang i boligprojekter i Ørestaden og på Teglholmen samt Farum Kulturporten og Bispebjerg Ny Psykiatri samt tre vandværker til Hofor.
Fastholder forretningsområder
Direktøren supplerer, at de fastholder fokus på de nuværende forretningsområder, som tæller netop kontorbyggerier og arbejdspladsindretning foruden områderne "Smarter cities" og "Health, Tech & Consultancy".
- Det er de områder, vi kører videre med. Der er ingen planer om noget andet, siger han.
Omvendt er der fokus på at øge fokus på udlandet. I dag kommer cirka 5-10 pct. af omsætningen derfra. Det gælder især fra domicilbyggerier i Østeuropa.
- Vi har et meget internationalt mindset i virksomheden, så det er naturligt for os at se mod udlandet. Men det er ikke sådan, at vi har sat et decideret mål for hvor meget, udlandet skal fylde, siger Søren Mølbak.
Han peger især på et ønske om at komme til Norge og Sverige samt fokus på specialiserede Work Space-projekter globalt, hvor PLH Arkitekter eksempelvis lige har afsluttet et præmieret projekt for Sivantos i Singapore.
- Vi vil gerne se, om vi ikke kan få noget af vores kunnen i spil der, siger han.
PLH Arkitekter ser mere mod udlandet
Virksomheden forventer at fastholde niveauet fra 2018 i indeværende regnskabsår men håber at slå mere igennem i blandt andre de nordiske nabolande