Skrot er godt. I hvert fald på vejene.
Et nyt projekt viser, at det er muligt at tredoble andelen af genbrugsasfalt i asfalt uden at slække på kvaliteten.
- Vi har målt på alt, hvad vi kan komme i tanke om, og egenskaberne ved genbrugsasfalt og ny asfalt er fuldstændig identiske. Så jeg vil sige, at potentialet i det her projekt er enormt. Man har hidtil været tilbageholdende med at genbruge asfalt i slidlaget, fordi der har manglet dokumentation. Men det problem er nu løst, siger projektleder Ole Grann Andersson fra Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.
Projektet blev fremlagt på konferencen Cirkulær Asfalt i slutningen af januar.
Mindre udledning af CO₂
Hidtil har genbrugsasfalt fra gamle veje fyldt cirka 10 pct. i det øverste lag asfalt, det såkaldte slidlag. Projektet skulle dokumentere, at man fremover kan genbruge op til 30 pct., uden at det går ud over kvaliteten.
Øget brug af gammel asfalt kan betyde, at det bliver billigere for staten og kommunerne at vedligeholde veje. Ud over at genbruget betyder mindre forbrug af råstoffer, konkluderer projektet også, at 30 pct. genbrugsasfalt i slidlaget giver en CO₂-reduktion på mellem 14 og 22 pct.
- Projektet viser med al tydelighed, at grønne tiltag og genbrug sagtens kan gå hånd i hånd med økonomisk og miljømæssig gevinst. Nu er det op til branchen, kommunerne og staten at bruge den nye viden i praksis. Og gør de det, ligger der mange millioner kroner at spare, siger Søren Bukh Svenningsen, vicedirektør i Miljøstyrelsen, der har støttet projektet.
Miljøgevinsten sammenholdt med produktionstal fra Asfaltindustrien viser en mulig årlig reduktion på 24.000 tons CO₂.
YIT stod for udlægning
Vejdirektoratet og asfaltvirksomheden YIT fra Silkeborg har også deltaget i projektet.
YIT’s bidrag har bestået i know-how omkring produktion af asfalt, fræsning og håndtering af asfaltgenbrug samt viden om opbygning af recepter på asfalt og ikke mindst et laboratorie-testprogram.
YIT har ligeledes produceret og udlagt en demonstrationsstrækning på 2 km motorvej på strækningen Aulum-Sinding, som er en del af motorvejen fra Herning til Holstebro. Genbrugsasfalten blev hentet fra en tidligere motortrafikvej sydvest fra Herning.
YIT har igennem en årrække investeret betydeligt i udstyr til at lagre og producere med asfaltgenbrug, forklarer virksomheden i en pressemeddelelse.
- Nu har vi fået den dokumentation for kvalitet og miljøgevinst, som vi har ønsket os i årtier, og bygherrer har ikke længere nogen undskyldning for at sige nej til genbrug i asfalten, siger laboratoriechef Lotte Josephsen.
Nyt projekt blåstempler genbrugsasfalt
Genbrugsasfalt kan udgøre op til 30 pct. af slidlaget i asfalt uden svigt i kvaliteten