23948sdkhjf

Ikke-anvendt beton i asfaltbærelag

Ren overskudsbeton kan i knust form udgøre 15 procent uden at forringe holdbarheden

NCC Industry A/S og Teknologisk Institut har nu undersøgt yderligere tiltag, som kan sikre en endnu mere bæredygtig asfaltproduktion med genanvendte materialer. Seneste skud på stammen er et forsøg med at genanvende ren overskudsbeton fra betonindustrien som erstatning for en del af det stenmateriale i asfalten, som ikke stammer fra genbrugsasfalt.

Forsøgene afdækker overskudsbetonens egnethed i asfalt, og peger på, at tilsætning af 15 pct. knust overskudsbeton i asfalt til bærelag ikke forringer asfaltens holdbarhed eller materialeegenskaber. Samtidig bliver behovet for nye råstoffer reduceret, og vi undgår, at overskudsbetonen ender som fyld eller på deponi, lyder det fra NCC Industry.

Frisk overskudsbeton
For at eliminere risikoen for, at den knuste beton indeholder skadelige stoffer som PCB, der kan findes i beton fra nedbrydning af gamle bygninger, anvendes der udelukkende knust overskudsbeton - altså frisk beton, som aldrig har været brugt.

Forsøgene med overskudsbeton er udført på en af NCC’s asfaltfabrikker. Materialet blev indledningsvis afprøvet på en mindre boligvej, som skulle reetableres efter opgravning af forsyningsledninger. Derudover blev der udlagt et fulddækkende asfaltbærelag ved en større byggemodningsopgave. I begge tilfælde viste asfaltbelægningerne at være af samme kvalitet og styrke som tilsvarende asfalt uden genbrugsbeton.

- Vi er meget tilfredse med resultaterne. Det er jo et ønske scenarie, når vores idéer bliver en realitet, og når vi så samtidig kan medvirke til at fremme den bæredygtig udvikling på vejområdet, siger Bjarne Bo Lund-Jensen, produktchef i NCC Industry A/S, Asfalt.
Tøtte

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157