23948sdkhjf

Rundkørsel under Atlanterhavet tager form

Sprængstoffet bliver vejet med en fintmærkende vægt når entreprenørerne finder den rette dosis til Nordatlantens mest krævende tunnelarbejde.

De meget kontrollerede og forsigtige sprængninger finder sted 60 meter under havets overflade, og skal fjerne fjeld nok til en spektakulær undersøisk rundkørsel.



Den bliver en del af den 11 km lange Eysturoytunnel på Færøerne, der i disse dage nærmest præcis er halvvejs.

I 2017 begyndte NCC og firmaet Eystru- og Sandoyartunlar det krævende arbejde med at etablere tunnelen, der vil koble Tórshavn til byerne Strendur og Rókin, og som efter planen skal stå færdig i 2021. Det er et kæmpestort projekt, der skal afkorte rejsetiden mellem byerne fra i dag cirka en time til i fremtiden 15 minutter; markant og indgribende i forhold til det færøske samfund. Og det kommer til at ændre transportkulturen og dagligdagen for mange. Man regner med at cirka 5.000 biler dagligt vil køre igennem tunnelen.

Skal sprænge to kilometer
Teitur Samuelsen, direktør for firmaet Eystur- og Sandoyartunlar, som bygger tunnelen, har sammenlignet projektet til 1,3 mia. kroner med Storebæltsbroen.

- Vi mangler at sprænge to km, og hvis alt går, som vi regner med, har vi sprængt os igennem i maj måned i år. Det er gået godt med at udtørre tunnelen, siger han til Licitationen.

Hvad har været den største udfordring undervejs?
- Helt klart geologien; at vi med stor forsigtighed skal sprænge os igennem, uden at vandet trænger ind. Men selv om det har været vanskeligt, har vi heldigvis ikke oplevet noget helt uforudsigeligt, siger Taitur Samuelsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

- Når vi har sprængt os igennem venter alt arbejdet med at koordinere arbejdet med vejbanen, med vand- og brandsikring og med installationer af det tekniske udstyr. Det er jo en lang tunnel, så der skal trækkes mange kabler, siger han.

Rundkørsler i det høje nord
Ikke kun Færøerne men også Norge har en tunnelforbindelse med en undersøisk rundkørsel. Det drejer sig om den 8,9 km lange Karmøytunnel, der åbnede i september 2013 i Rogaland. Den forbinder øen Karmøy med Europavej E39 i Tysvær.
Rundkørslen ligger 60 meter under havets overflade, og selve tunnelen, hvis dybeste sted ligger 139 meter under havoverfladen, er en af de længste undersøiske tunneler i Europa.

Han fortæller med afdæmpet færøsk humor om den store internationale opmærksomhed, som især den undersøiske rundkørsel har fået.

- Der har nok været noget mere interesse for projektet, fra hele verden, end jeg havde regnet med. Men det har også været specielt, siger Taitur Samuelsen.

Rundkørsel en udfordring
Projektdirektør Alf Helge Tollefsen fra NCC Construction har fulgt projektet siden den spæde projekteringsstart i 2013.

- At få sprængt ud til rundkørslen har helt klart været en udfordring, siger Alf Helge Tollefsen, der er civilingeniør med mange års erfaring med tunnelarbejde.

- Sprængningsteknisk har det været noget af det mest avancerede, jeg har været med til. Vi har været vældig forsigtige og kun sprængt små salver ad gangen, så vi hele tiden har kunnet holde øje med stabiliteten. Sikringsarbejdet har været tungt, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Når det bortsprængte materiale er fjernet, stabiliseres tunnelen med hurtigttørrende beton, som sprøjtes på.

Fjerne 12.000 kbm fjeld
Han fortæller, at rundkørslen 60 meter under havet har krævet, at tunnelentreprenørerne har skullet fjerne 12.000 kbm fjeld.

- Mængden af fjeld, der skulle fjernes, var en udfordring, ligesom spændvidden af rundkørslen. Det har - ligesom de tilfælde af mindre lækager andre steder ved tunnelarbejdet - været en stor udfordring at håndtere, siger han.

At det blev Alf Helge Tollefsen og hans kolleger i NCC, der blev valgt til projektet, er ikke helt tilfældigt.

I Danmark har entreprenørvirksomheden blandt andet stået for fjernvarmetunnellen i Københavns Havn og har også i begyndelsen af 00’erne opført Vagatunelen og Nordoyatunelsen på Færøerne.

På sit dybeste bliver den nye Eysturoytunnel 187 meter under havet overflade

Der er 12 mand på hver kystside, som skiftes til at køre, beregne, bore og sprænge. Cirka 15 meter i døgnet.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nyt initiativ skal sikre flere praktikpladser

Videnscenter skal hjælpe bygherrer, erhvervsskoler og entreprenører til at skabe flere praktikpladser på store byggeprojekter. Bag står Bygherreforeningen, Region Hovedstaden, Region Sjælland og Grundejernes Investeringsfond

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Topchef i tale
FN-mål spiller med i Realdanias million-uddelinger

Som noget nyt medtager Realdania seks af FN’s i alt 17 Verdensmål i sin filantropiske virksomhed, siger arkitekt Nina Kovsted Helk, som er ny filantropidirektør

Plus

Brancheorganisation roser Aarhus

Hos Danske Anlægsgartnere ser man positivt på indstillingen om at slanke Aarhus’ kommunale entreprenørvirksomhed

Plus

Aarhus vil slanke sin entreprenørafdeling

Teknik og Miljø har indstillet til Magistraten at lukke Natur- og Vejservice og i stedet oprette en intern entreprenørafdeling. Det kan betyde flere opgaver på private hænder

Nyhedsbrev

34.167 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Østjysk havn etablerer landets første mobile landstrømsanlæg

Plus

Otte har klaget over tysk Femern-ja

Femern A/S har ikke rykket på tidsplanen efter klagefristen er udløbet

Skybrudstunnel får ny løsning i glasfiber

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Tårnplaner for København kuldsejlet

Store drømme at slå nye højderekorder med H. C. Andersen Adventure Tower er skudt ned. Det skete mandag efter en afstemning i Teknik- og Miljøudvalget

Plus

Arkil finder lettere funktionærer end faglærte

Plus

Manglen på hænder i byggeriet har toppet

Udfordringen med at skaffe arbejdskraft eksisterer fortsat, men er aftagende

Vestjysk entreprenør udvider ejerkredsen

Region Hovedstaden udpeger vinder af grønt udbud på seks hospitaler

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Byggeri til kræftramte er yderligere forsinket

Aflevering af en ny kræftrådgivning ved Herlev Hospital er rykket for anden gang

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Materialevalg er vigtigt for klimasikring

Byggeriets udfordringer med at sikre værdier mod vildt vejr kan vurderes med livscyklusanalyse, siger ny rapport fra DTU Dansk Byggeris virksomheder er åbne for løsninger både over og under jorden, siger direktør Michael H. Nielsen

Plus

Grøn anlægsentreprenør vil op i ny liga

Til trods for en faldende toplinje forbedrer Scheller Hougaard & Petersen A/S sin bundlinje i 2018

Plus

Nye stigninger i materialepriser kan presse byggebranchen

Trods et opsving i byggebranchen har priserne på materialer holdt sig i ro, men det kan være slut nu

Plus

Grøn anlægsentreprenør går efter større opgaver

Kontrolleret vækst, større opgaver og fastholdelse af en overskudsgrad over syv procent er blandt de strategiske fokusområder hos Scheller, Hougaard & Petersen A/S

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Portræt
Landmandsdreng sætter i dag kursen for HedeDanmark

58-årige Lars Petersen er vokset op på en gård i Kerteminde, og har arbejdet med ledelse siden han var 23 år

Letbane kan køre trygt på kloakledning

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Region har mod på mere OPP

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

F.J. Poulsen stræber efter bedre 2019

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Flertal bag aftale om tidligere pension

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sangberg på Build in Wood

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Last minute tilbud - bliv IKT-leder for kun kr. 16.995,-

Markedsføring på sociale medier giver nye leads

Inger Støjberg på besøg hos Give Elementfabrik

Komfortkøling - køling til kontoret

Dæk til gaffeltruck fra CJ Truckservice ApS

OrCam MyReader 2.0 Læsekamera - til alle med læsevanskeligheder.

Graco XP70 2-K anlæg fås hos G.A. Hansen

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat? Hvad bør du vælge?

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Temadag om Nyt Fællesregulativ

Åbent hus på det bæredygtige kontorhus FRAMEHOUSE d. 23. maj kl. 13.00

Svanemærket byggeri

Tak for den store interesse på VVS'19

HSHansen lander kontrakt på 60m højt hus

Har I det godt?

Arbejdslivet er for langt til dårlig akustik!

Plads til leg og udvikling

Vi sætter lige nu fokus på støj

Fuld synlighed

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

NYHED: Giant Platformsstige "Safety Cage"

Send til en kollega

0.207