23948sdkhjf

Rundkørsel under Atlanterhavet tager form

Sprængstoffet bliver vejet med en fintmærkende vægt når entreprenørerne finder den rette dosis til Nordatlantens mest krævende tunnelarbejde.

De meget kontrollerede og forsigtige sprængninger finder sted 60 meter under havets overflade, og skal fjerne fjeld nok til en spektakulær undersøisk rundkørsel.



Den bliver en del af den 11 km lange Eysturoytunnel på Færøerne, der i disse dage nærmest præcis er halvvejs.

I 2017 begyndte NCC og firmaet Eystru- og Sandoyartunlar det krævende arbejde med at etablere tunnelen, der vil koble Tórshavn til byerne Strendur og Rókin, og som efter planen skal stå færdig i 2021. Det er et kæmpestort projekt, der skal afkorte rejsetiden mellem byerne fra i dag cirka en time til i fremtiden 15 minutter; markant og indgribende i forhold til det færøske samfund. Og det kommer til at ændre transportkulturen og dagligdagen for mange. Man regner med at cirka 5.000 biler dagligt vil køre igennem tunnelen.

Skal sprænge to kilometer
Teitur Samuelsen, direktør for firmaet Eystur- og Sandoyartunlar, som bygger tunnelen, har sammenlignet projektet til 1,3 mia. kroner med Storebæltsbroen.

- Vi mangler at sprænge to km, og hvis alt går, som vi regner med, har vi sprængt os igennem i maj måned i år. Det er gået godt med at udtørre tunnelen, siger han til Licitationen.

Hvad har været den største udfordring undervejs?
- Helt klart geologien; at vi med stor forsigtighed skal sprænge os igennem, uden at vandet trænger ind. Men selv om det har været vanskeligt, har vi heldigvis ikke oplevet noget helt uforudsigeligt, siger Taitur Samuelsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

- Når vi har sprængt os igennem venter alt arbejdet med at koordinere arbejdet med vejbanen, med vand- og brandsikring og med installationer af det tekniske udstyr. Det er jo en lang tunnel, så der skal trækkes mange kabler, siger han.

Rundkørsler i det høje nord
Ikke kun Færøerne men også Norge har en tunnelforbindelse med en undersøisk rundkørsel. Det drejer sig om den 8,9 km lange Karmøytunnel, der åbnede i september 2013 i Rogaland. Den forbinder øen Karmøy med Europavej E39 i Tysvær.
Rundkørslen ligger 60 meter under havets overflade, og selve tunnelen, hvis dybeste sted ligger 139 meter under havoverfladen, er en af de længste undersøiske tunneler i Europa.

Han fortæller med afdæmpet færøsk humor om den store internationale opmærksomhed, som især den undersøiske rundkørsel har fået.

- Der har nok været noget mere interesse for projektet, fra hele verden, end jeg havde regnet med. Men det har også været specielt, siger Taitur Samuelsen.

Rundkørsel en udfordring
Projektdirektør Alf Helge Tollefsen fra NCC Construction har fulgt projektet siden den spæde projekteringsstart i 2013.

- At få sprængt ud til rundkørslen har helt klart været en udfordring, siger Alf Helge Tollefsen, der er civilingeniør med mange års erfaring med tunnelarbejde.

- Sprængningsteknisk har det været noget af det mest avancerede, jeg har været med til. Vi har været vældig forsigtige og kun sprængt små salver ad gangen, så vi hele tiden har kunnet holde øje med stabiliteten. Sikringsarbejdet har været tungt, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Når det bortsprængte materiale er fjernet, stabiliseres tunnelen med hurtigttørrende beton, som sprøjtes på.

Fjerne 12.000 kbm fjeld
Han fortæller, at rundkørslen 60 meter under havet har krævet, at tunnelentreprenørerne har skullet fjerne 12.000 kbm fjeld.

- Mængden af fjeld, der skulle fjernes, var en udfordring, ligesom spændvidden af rundkørslen. Det har - ligesom de tilfælde af mindre lækager andre steder ved tunnelarbejdet - været en stor udfordring at håndtere, siger han.

At det blev Alf Helge Tollefsen og hans kolleger i NCC, der blev valgt til projektet, er ikke helt tilfældigt.

I Danmark har entreprenørvirksomheden blandt andet stået for fjernvarmetunnellen i Københavns Havn og har også i begyndelsen af 00’erne opført Vagatunelen og Nordoyatunelsen på Færøerne.

På sit dybeste bliver den nye Eysturoytunnel 187 meter under havet overflade

Der er 12 mand på hver kystside, som skiftes til at køre, beregne, bore og sprænge. Cirka 15 meter i døgnet.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Entreprenørens oprydning fortsætter i 2019

MT Højgaard har underskud på over halv milliard

MgO-sag og et stort anlægsprojekt var dyrt for entreprenørkoncernen i 2018

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Pressemeddelelse: Siorarsiorfik – Nuuk City Development A/S

50 boliger på vej i Koldings gamle hospital

Nyhedsbrev

Plus

Nu skal der styr på den europæiske bæredygtighed

Online Avis Arkiv
Plus

Landinspektør og digital rådgiver indgår partnerskab

Outsourcing kan hurtigt vise sig at blive dyrt og tidskrævende, oplever landinspektørvirksomheden LE34. Derfor har de indgået strategisk samarbejde med københavnervirksomheden BIM Equity, der rådgiver om digitalisering

Plus

Aarsleff-selskab tjener fedt på havneudvidelser

VG Entreprenør har øget bundlinjen med 50 pcrocent i 2017/18

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

MinVolkswagen Fleet giver unikt overblik over alle firmabilerne

Plus

Mølbak står for overblikket i nyt udviklingsprojekt

Rejsegilde på Aarhus Havn: Ny transformatorstation tager form

Video: Fremgang for bakket bypark med 2.100 cykler p-pladser

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus 1

Frafald på supersygehus bekymrer ikke bygherre

Halvdelen af tilbudsgiverne har trukket sig på Nyt Hospital Nordsjælland

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Godt med 5G - men glem ikke udkanten

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Tvister og færre opgaver hæmmer Dan Jord

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Sønderjysk biogasanlæg udvider for 115 millioner

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

LICITATIONEN MENER: Ansæt østeuropæere uden skam

Plus

Entreprenør tjener penge igen efter otte magre år

Plus

Byggeriets affaldsguld falder i pris

Plus

Mængden af affald stiger, men priserne holder sig i ro

Hedensted Fjernvarme udvider med containerløsninger og mini-grid

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Selvindsigt på direktionsgangen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Overgravet rør bremsede togdrift

Aarhus udfører sikrere skoleveje

Debat
Offentlige investeringer skaber værdi

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Debat
Positiv langsigtet infrastrukturplan fra Socialdemokratiet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat? Hvad bør du vælge?

Et ekstra øje i det høje

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Er du heldig?

Når kommende elever og virksomheder mødes – og der opstår sød musik

HF Powertech styrkes

Dorner og Universal Robots har skabt banebrydende løsninger

MgO-plader - efter den nyeste afgørelse

Nye stålkvoter kan presse byggeriet

d-lite

Cirkulære konnektorer tåler de hårdeste vakuummiljøer

Isolering og gipsplade i én arbejdsgang.

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Workshop gav kundeindsigt

Automatik funktion til gravemaskiner

Arkils nye domicil og værksted i Århus

HF udvider økonomi

CO2 neutralt website

Nedtællingen er startet til Fredericia Boat Show 2019

Velkommen til vores køberdatabase "Søgeagenten"

Har du ikke modtaget et gratis Hovedkatalog fra HellermannTyton?

Innovation Village viser branchens nye gode idéer fra startups, innovatører...

Dansk Halbyggeri rejser nyt kulturelt varetegn i Viborg

WestCoast Tråd og Plader ApS flytter til større lokaler!

Endnu en ny fritstående traverskran er taget i brug hos en kunde

Send til en kollega

0.22