23948sdkhjf

Rundkørsel under Atlanterhavet tager form

Sprængstoffet bliver vejet med en fintmærkende vægt når entreprenørerne finder den rette dosis til Nordatlantens mest krævende tunnelarbejde.

De meget kontrollerede og forsigtige sprængninger finder sted 60 meter under havets overflade, og skal fjerne fjeld nok til en spektakulær undersøisk rundkørsel.

Den bliver en del af den 11 km lange Eysturoytunnel på Færøerne, der i disse dage nærmest præcis er halvvejs.

I 2017 begyndte NCC og firmaet Eystru- og Sandoyartunlar det krævende arbejde med at etablere tunnelen, der vil koble Tórshavn til byerne Strendur og Rókin, og som efter planen skal stå færdig i 2021. Det er et kæmpestort projekt, der skal afkorte rejsetiden mellem byerne fra i dag cirka en time til i fremtiden 15 minutter; markant og indgribende i forhold til det færøske samfund. Og det kommer til at ændre transportkulturen og dagligdagen for mange. Man regner med at cirka 5.000 biler dagligt vil køre igennem tunnelen.

Skal sprænge to kilometer
Teitur Samuelsen, direktør for firmaet Eystur- og Sandoyartunlar, som bygger tunnelen, har sammenlignet projektet til 1,3 mia. kroner med Storebæltsbroen.

- Vi mangler at sprænge to km, og hvis alt går, som vi regner med, har vi sprængt os igennem i maj måned i år. Det er gået godt med at udtørre tunnelen, siger han til Licitationen.

Hvad har været den største udfordring undervejs?
- Helt klart geologien; at vi med stor forsigtighed skal sprænge os igennem, uden at vandet trænger ind. Men selv om det har været vanskeligt, har vi heldigvis ikke oplevet noget helt uforudsigeligt, siger Taitur Samuelsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

- Når vi har sprængt os igennem venter alt arbejdet med at koordinere arbejdet med vejbanen, med vand- og brandsikring og med installationer af det tekniske udstyr. Det er jo en lang tunnel, så der skal trækkes mange kabler, siger han.

Rundkørsler i det høje nord
Ikke kun Færøerne men også Norge har en tunnelforbindelse med en undersøisk rundkørsel. Det drejer sig om den 8,9 km lange Karmøytunnel, der åbnede i september 2013 i Rogaland. Den forbinder øen Karmøy med Europavej E39 i Tysvær.
Rundkørslen ligger 60 meter under havets overflade, og selve tunnelen, hvis dybeste sted ligger 139 meter under havoverfladen, er en af de længste undersøiske tunneler i Europa.

Han fortæller med afdæmpet færøsk humor om den store internationale opmærksomhed, som især den undersøiske rundkørsel har fået.

- Der har nok været noget mere interesse for projektet, fra hele verden, end jeg havde regnet med. Men det har også været specielt, siger Taitur Samuelsen.

Rundkørsel en udfordring
Projektdirektør Alf Helge Tollefsen fra NCC Construction har fulgt projektet siden den spæde projekteringsstart i 2013.

- At få sprængt ud til rundkørslen har helt klart været en udfordring, siger Alf Helge Tollefsen, der er civilingeniør med mange års erfaring med tunnelarbejde.

- Sprængningsteknisk har det været noget af det mest avancerede, jeg har været med til. Vi har været vældig forsigtige og kun sprængt små salver ad gangen, så vi hele tiden har kunnet holde øje med stabiliteten. Sikringsarbejdet har været tungt, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Når det bortsprængte materiale er fjernet, stabiliseres tunnelen med hurtigttørrende beton, som sprøjtes på.

Fjerne 12.000 kbm fjeld
Han fortæller, at rundkørslen 60 meter under havet har krævet, at tunnelentreprenørerne har skullet fjerne 12.000 kbm fjeld.

- Mængden af fjeld, der skulle fjernes, var en udfordring, ligesom spændvidden af rundkørslen. Det har - ligesom de tilfælde af mindre lækager andre steder ved tunnelarbejdet - været en stor udfordring at håndtere, siger han.

At det blev Alf Helge Tollefsen og hans kolleger i NCC, der blev valgt til projektet, er ikke helt tilfældigt.

I Danmark har entreprenørvirksomheden blandt andet stået for fjernvarmetunnellen i Københavns Havn og har også i begyndelsen af 00’erne opført Vagatunelen og Nordoyatunelsen på Færøerne.

På sit dybeste bliver den nye Eysturoytunnel 187 meter under havet overflade

Der er 12 mand på hver kystside, som skiftes til at køre, beregne, bore og sprænge. Cirka 15 meter i døgnet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14