Tysk entreprenørkæmpe dykker i Danmark: - Der har været lidt stilstand

De seneste par år har været lidt af en rutsjebanetur for den tyske entreprenørkæmpe Depenbrock - i hvert fald i Danmark.
Efter et økonomisk ekstraordinært godt år i 2023, blev 2024 således et år, hvor havne- og vandbygningsspecialisten kun lige akkurat formåede at holde bundlinjen i sort.
- Vi kommer ud med et positivt resultat, og det er jo positivt, men jeg havde selvfølgelig håbet på, at det var lidt bedre. Men der har været lidt stilstand og nogle udskydelser af projekter inden for vores kernekompetencer, som generelt er havne- og vandbygninger, stålbroer, færgeramper og passagerlandgange, siger Kim Bringsjord, adm. direktør for Depenbrock Scandinavia.
Selv om det måske ikke helt er gået, som vi havde forventet i 2024, så vi alligevel en del foran vores oprindelige mål Kim Bringsjord, adm. direktør, Depenbrock Scandinavia
Selskabet oplyser ikke omsætningen, men det seneste årsregnskab viser en bruttofortjeneste, som falder til 10,7 mio. kr. i 2024 fra 30,4 mio. kr. året før. Resultatet før skat dykker til 0,3 mio. kr. fra 19,4 mio. kr. i 2023.
Foran målet
Selv om resultatet langt fra er prangende, så er direktøren alligevel tilfreds set i lyset af, at det kun er fire år siden, at Depenbrock Scandinavia etablerede sig på det danske marked.
- Vi havde en femårsplan, men allerede efter tre år nåede vi vores breakeven-point, og det var egentlig to år tidligere end forventet. Så selv om det måske ikke helt er gået, som vi havde forventet i 2024, så vi alligevel en del foran vores oprindelige mål, og derfor er vi stadigvæk positive, siger han.
I det forgangne år har Depenbrock Scandinavia med hovedkontor i Randers blandt andet bygget en stibro i Vejle, som blev indviet for nylig.

Projekterne har også omfattet en færgerampe i Helsingør og passagerlandgange i Hirtshals Havn.
Derudover har entreprenøren blandt andet haft gang i et havneprojekt i Flensborg syd for grænsen.
- Det vi kigger ind i nu er den fremadrettede pipeline for 2025 og ’26, som ser rigtig positiv ud, siger Kim Bringsjord.
Han fremhæver, at Depenbrock blandt andet har skrevet kontrakt i februar på et stort havneprojekt til over 300 mio. kr. i Rostock sammen med sit tyske søsterselskab.
Godt i gang
Herhjemme har firmaet for nylig vundet en mindre ordre om en ny rørbro-installation på Bornholm. Her starter arbejdet efter sommerferien, oplyser direktøren.
- I indeværende år sidder vi både i Danmark, Norge og Sverige og kigger på en del tilbudssager. Jeg tror, vi regner på seks-syv sager i øjeblikket, hvoraf de tre af dem er rigtig store sager. Så det er positivt, siger Kim Bringsjord og tilføjer:
- Det er klart, at i en projektvirksomhed som vores står og falder det meget på, om der kommer et stort projekt ind eller ikke. Så det har hjulpet til, at vi er kommet godt i gang i år.
Depenbrock-koncernen
- Depenbrock-koncernen blev grundlagt i 1928 i Tyskland af Karl Depenbrock.
- Selskabet med hovedkontor i Stemwede i Nordrhein-Westfalen er fortsat familiedrevet, og er vokset til en europæisk entreprenørvirksomhed med 1.400 medarbejdere og en omsætning på 750 mio. euro. (5,6 mia. kr.) i 2023.
- Koncernens ydelser dækker alle områder inden for byggeri: Vejbyggeri, havnekonstruktioner, bygge- og anlægsprojekter on- & offshore, nøglefærdigt byggeri, renoveringer, offentlig-private partnerskaber, teknisk bygningsudstyr samt facility management.
- I Danmark er specialerne turnkey projekter, hoved- og underentrepriser inden for Shore-To-Ship-anlæg, havnebyggeri, anlægsarbejde og faste samt bevægelige broer i stål.
- Den danske gren af koncernen tilbyder projektstyring og eksekvering på stedet i Danmark, Sverige og Norge.
Kilde: Depenbrock
Markedet, som Depenbrock Scandinavia opererer inden for, har ifølge direktøren været trængt i en årrække af coronapandemien og krigen i Ukraine, som fik blandt andet stålpriserne til at stige voldsomt.
- Der var en del færgeselskaber, der mistede mange penge i den tid. Men man kan se, at nu kommer det i gang igen, og det er i hele Skandinavien, hvor der ellers har været lidt tilbageholdenhed. Der er rigtig mange projekter, siger Kim Bringsjord.
Det lysner
Han nævner som eksempler de store investeringer i Forsvaret, som formentlig vil smitte af på havnene. Dertil kommer klimaudfordringen, som også vil medføre opgaver inden for etablering af eksempelvis sluser.
Dermed lysner det for entreprenøren, som i modsætning til mange andre aktører i den danske anlægsbranche ikke har været begunstiget af store infrastrukturprojekter som eksempelvis motorvejsbyggerier, udbygning af fjernvarmenettet og Femern-forbindelsen.
- Selv om der har været et positivt marked inden for anlægsbranchen, så er det projekter, der har ligget uden for vores kernekompetencer, pointerer direktøren.

Ifølge Kim Bringsjord skal Depenbrock Scandinavia nå en årsomsætning på mindst 150 mio. kr. for at nå en "fornuftigt drevet virksomhed", som han udtrykker det.
Og det mål forventer direktøren at nå i år eller til næste år.
Har styrket organisationen
Han peger på, at virksomheden med omkring 17 ansatte i den seneste tid har styrket sin organisation med ansættelse af nye projektledere, formænd, en tilbudschef og en designmanager. Kim Bringsjord forventer, at medarbejderstaben inden årets udgang vil være vokset til mindst 25 ansatte.
- Vi står nu ekstremt stærkt til at håndtere de opgaver, der kommer ind. Vi har en stærk organisation, og vi har et positivt marked, siger han.
Direktøren ønsker dog ikke at sætte konkrete tal på forventningerne til resultatet i 2025.
- Men det bliver da i hvert fald et forbedret resultat i forhold til ’24. Jeg tror nu ikke, vi når op på ’23-niveau, som var et rigtig godt år, siger han.
Regnskabsår | 2024 | 2023 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 10,7 | 30,4 |
Resultat af primær drift | 0,3 | 19,7 |
Resultat før skat | 0,3 | 19,4 |
Årets resultat | 0,2 | 17,0 |
Balancestatus | 35,5 | 56,5 |
Egenkapital | 19,8 | 19,6 |
Antal ansatte | 11 | 11 |
Kilde: CVR |