23948sdkhjf

Vejdirektoratet tester smallere vognbaner

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Kan ny teknologi i bilerne være med til at sikre bedre udnyttelse af vores veje?

I fremtiden kan bilerne formentlig køre på markant smallere vognbaner end i dag, uden at det går ud over trafiksikkerheden.

Forsøgene

Vejdirektoratet vil teste tre-fire biler med LKA på fem særligt etablerede baner på Karup Flyveplads. Banerne er 200 meter lange med forskellige bredder fra 2,5 til 3,0 meter.
Cirka ni procent af alle solgte nye biler i Danmark i 2017 var udstyret med LKA.

Forventningen er, at andelen vil stige i de kommende år.
Trafikken på motorvejene er steget med over 31 procent siden 2010.

Det vil gøre, at vi kan udnytte pladsen på vejene bedre og hjælpe fremkommeligheden. Vi mangler dog viden om, hvor smalle vognbanerne egentlig kan være. Derfor iværksætter Vejdirektoratet et nyt forsøg på området.

- Biler med såkaldt Lane Keeping Assistance kan holde vognbanen mere præcist, end hvis et menneske styrer bilen. Det kan give os nye muligheder for at udnytte de eksisterende veje bedre i en tid med stærkt stigende trafik, siger Andreas Egense, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.



Han peger på, at det eksempelvis kan blive muligt at etablere et ekstra smalt spor på vejene til biler med netop LKA-teknologien.

Hvor går smertegrænsen?
Det nye forsøg, der foregår på særlige baner på Karup Flyveplads i Midtjylland, skal teste, hvor smalle spor de moderne biler egentlig kan køre på.

Tidligere forsøg har vist, at bilerne kan håndtere de typiske bredder på vognbanerne på motorvejene, som er 3,5 meter, mens de får problemer, hvis bredden reduceres til 2,5 meter.

Lane Keeping Systemet

Lane Keeping Systemet anvender et fremadskuende kamera til at registrere, hvis bilisten utilsigtet er ved at komme ud af kørebanen. Dernæst bliver bilisten advaret af en særlig Lane Keeping Alert, som får rattet til at vibrere og viser en synlig advarsel. Reagerer man langsomt eller slet ikke, kan Lane Keeping Aid selv styre, så bilen kommer sikkert tilbage i den rigtige kørebane.

Teknologien er beregnet til veje med flere kørebaner (som motorveje), så den deaktiveres automatisk, når farten kommer under 65 km i timen, eller den kan slukkes manuelt.
Kilde: ford.dk

Den nye test skal vise Vejdirektoratet, hvor smertegrænsen for LKA-teknologien går.

Helt konkret skal testen gennemføres med 3-4 biler med LKA, som skal køre på fem midlertidige strækninger med varierende vognbane-bredder. Resultaterne fra testen skal bruges til Vejdirektoratets arbejde med at finde nye løsninger på den stigende trængsel på vejene.

- Smallere vognbaner er billigere at anlægge, og på nogle motorvejsstrækninger kan vi måske skabe en ekstra vognbane ved at gøre de eksisterende vognbaner smallere. Resultaterne fra testen skal give os ny viden til planlægning af fremtidens infrastruktur, forklarer Andreas Egense.
brahe

Mere om: Lane Assist
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Entreprenørens oprydning fortsætter i 2019

MT Højgaard har underskud på over halv milliard

MgO-sag og et stort anlægsprojekt var dyrt for entreprenørkoncernen i 2018

50 boliger på vej i Koldings gamle hospital

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

Plus

Landinspektør og digital rådgiver indgår partnerskab

Outsourcing kan hurtigt vise sig at blive dyrt og tidskrævende, oplever landinspektørvirksomheden LE34. Derfor har de indgået strategisk samarbejde med københavnervirksomheden BIM Equity, der rådgiver om digitalisering

Online Avis Arkiv
Plus

Nu skal der styr på den europæiske bæredygtighed

Pressemeddelelse: Siorarsiorfik – Nuuk City Development A/S

MinVolkswagen Fleet giver unikt overblik over alle firmabilerne

Plus

Mølbak står for overblikket i nyt udviklingsprojekt

Plus

Aarsleff-selskab tjener fedt på havneudvidelser

VG Entreprenør har øget bundlinjen med 50 pcrocent i 2017/18

Rejsegilde på Aarhus Havn: Ny transformatorstation tager form

Video: Fremgang for bakket bypark med 2.100 cykler p-pladser

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus 1

Frafald på supersygehus bekymrer ikke bygherre

Halvdelen af tilbudsgiverne har trukket sig på Nyt Hospital Nordsjælland

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Godt med 5G - men glem ikke udkanten

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Tvister og færre opgaver hæmmer Dan Jord

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Sønderjysk biogasanlæg udvider for 115 millioner

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

LICITATIONEN MENER: Ansæt østeuropæere uden skam

Plus

Entreprenør tjener penge igen efter otte magre år

Plus

Byggeriets affaldsguld falder i pris

Plus

Mængden af affald stiger, men priserne holder sig i ro

Hedensted Fjernvarme udvider med containerløsninger og mini-grid

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Selvindsigt på direktionsgangen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Overgravet rør bremsede togdrift

Aarhus udfører sikrere skoleveje

Debat
Offentlige investeringer skaber værdi

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Debat
Positiv langsigtet infrastrukturplan fra Socialdemokratiet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fra færdig til forfra

Byggebranchens Oscar: Stjernestøvet drysser på TCT

Ingen gulvordre er for lille - du siger bare ja

Nye 2019 brochurer fra Keflico A/S - www.keflico.com

Valsning af plader og profiler - H. Nielssons Smede & Maskinfabrik A/S

Sundolitt fokuserer på klimaskærmen

ppssssttt...har du set den nye Window Lift Basic 200?

Kursus om ATEX og APV for eksplosionsfarlige områder

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat? Hvad bør du vælge?

Et ekstra øje i det høje

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Er du heldig?

Når kommende elever og virksomheder mødes – og der opstår sød musik

HF Powertech styrkes

Dorner og Universal Robots har skabt banebrydende løsninger

MgO-plader - efter den nyeste afgørelse

JFP afleverer igen boliger i Irmabyen

d-lite

Cirkulære konnektorer tåler de hårdeste vakuummiljøer

Isolering og gipsplade i én arbejdsgang.

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Workshop gav kundeindsigt

Automatik funktion til gravemaskiner

Arkils nye domicil og værksted i Århus

HF udvider økonomi

Send til en kollega

0.206